Om diket tillhör Trafikverket begär då entreprenör grävtillstånd från dem och det brukar innefatta även avgrävning av väg i linje med Trafikverkets område, dvs kanten på diket. Tillhör diket din fastighet är det till dig man begär tillstånd att gräva, men det är mest en formalia.
 
Diket är mitt såvitt jag vet. På tomtkartor går min fastighet ut till vägen och det finns inget som säger något annat. Så de bör ha pratat med mig men inte gjort?
 
Hej! reagerar att man vill ha Fiber , men inte till grannarna på ens tomt. hur tänker man där ? Och grannarna vill inte ha fiber på deras tomt till grannarna,
Lägg ner detta med fiber... trådlöst,,,
//Goerana
 
  • Gilla
Poontus och 2 till
  • Laddar…
Vi har fjärrvärme och det är föbertt med slang utifrån gatan. Så detta att de Ska gräva över min tomt tror jag beror på att de Ska koppla in hur som inte har fjärrvärme och då slipper gräva upp gatan för dem.
 
Självklart ska det få dras fiber över folks tomter, men jag kan tycka att det ska göras välplanerat och i samråd med fastighetsägare.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
J
Exakt. Alla vill ha fiber, men ska de gå fram till en granne då jäklar ska man ha ersättning och se till att få gratis anslutning. Sedan undrar man varför det blir dyrt. Inget ont till er som uttalat er i tråden, menar inte någon personligen här utan det är mer en generell observation. Tänk om ens granne tidigare på sträckan stjälper en installation, genom att tex kräva gratis installation, och schakt i gatan blir för dyrt, hur tänker man i det läget? Gissar att de flesta då vänder sin kappa. I mitt tycke väldigt egoistiskt. Att det ska vara rätt djup och avtal etc håller jag dock fullständigt med om.
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Jocke Best:

Även om "alla vill ha fiber" och nätägaren kan utverka ledningsrätt hos lantmäteriet kvarstår dock ett faktum:

Ledningar över tomten kommer för all framtid att påverka (inskränka) möjligheten att bebygga på dessa stråk.
Det är definitivt inte egoistiskt att ha med i tankarna var framtida altaner, friggebodar eller attefallshus kan tänka komma placeras.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
H
Gå inte med på detta!
 
Varför inte?
 
J
MagHam skrev:
Jocke Best:

Även om "alla vill ha fiber" och nätägaren kan utverka ledningsrätt hos lantmäteriet kvarstår dock ett faktum:

Ledningar över tomten kommer för all framtid att påverka (inskränka) möjligheten att bebygga på dessa stråk.
Det är definitivt inte egoistiskt att ha med i tankarna var framtida altaner, friggebodar eller attefallshus kan tänka komma placeras.
Absolut inte egoistiskt att ha detta i tankarna. Läs gärna hela mitt inlägg :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Uppenbarligen så bryr sig inte 90% av de som läser här att läsa på om ledningsrätten som länkades till tidigare.

"Se även till att få med en paragraf om att nätägaren utan protester och på obestämd framtid skall fixa till eventuella ojämnheter som kan bildas när gräsmattatn/marken sjunker, för det kommer den att göra där de grävt."
In your dreams!!!!!!!!

Utan ledningsrätt så skulle ni inte få:
-vatten & avlopp till ert hus om det ligger i ett samhälle
-fast telefoni (oavsett var ni bor)
-elektricitet (oavsett var ni bor)
-fjärrvärme

https://lagen.nu/1973:1144
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det gäller att vara försiktig, speciellt om nätägaren villkorar med vissa säkerhetsavstånd för bebyggelse, eller vilket inte är ovanligt för fiber, att de gräver ner den väldigt ytligt och du med lätthet kan skada anläggningen vid i princip vanligt trädgårdsarbete.

Har själv två ledningar som går över min tomt som just nu ställer till en hel del problem, eftersom det är säkerhetsavstånd 3 meter på vardera sida. Håller fortfarande tummarna för att det ska bli dispens med de åtgärder jag föreslagit. I detta fallet hade det gått precis lika bra att grävt ner detta i gatan, det var bara lite "enklare" för dem att göra på detta viset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S
goerana skrev:
Hej! reagerar att man vill ha Fiber , men inte till grannarna på ens tomt. hur tänker man där ? Och grannarna vill inte ha fiber på deras tomt till grannarna,
Lägg ner detta med fiber... trådlöst,,,
//Goerana
Lika påläst som att säga "lägg ner bilar nu, det finns cyklar". Du kan omöjligt ersätta fiber med trådlöst, och det kommer du inte kunna göra inom överskådlig framtid heller.
 
  • Gilla
Millox och 5 till
  • Laddar…
S
AndersPS skrev:
Det gäller att vara försiktig, speciellt om nätägaren villkorar med vissa säkerhetsavstånd för bebyggelse, eller vilket inte är ovanligt för fiber, att de gräver ner den väldigt ytligt och du med lätthet kan skada anläggningen vid i princip vanligt trädgårdsarbete.

Har själv två ledningar som går över min tomt som just nu ställer till en hel del problem, eftersom det är säkerhetsavstånd 3 meter på vardera sida. Håller fortfarande tummarna för att det ska bli dispens med de åtgärder jag föreslagit. I detta fallet hade det gått precis lika bra att grävt ner detta i gatan, det var bara lite "enklare" för dem att göra på detta viset.
Hur motiverar dom ett säkerhetsavstånd på 3 meter vid en såpass grund förläggning som fiber oftast är, antar att det inte ligger djupare än 60cm iaf. Det går att gräva upp med en säkerhetsmarginal på under 1 meter utan problem.
 
Häromkring, utanför Helsingborg, har jag gör mig att det utgår ersättning till markägare på 9kr/lpm till privata markägare. Kyrkan och vägverket får 15kr/lpm vilket har lett till en del sura miner. Så för en vanlig villatomt lär det inte bli några större summor, även med den högre ersättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.