Y
Kökets djup är 220cm mellan köksbänk och vägg.

* Ställer jag ett 140cm bord mot väggen så blir det 80cm mellan bordet och köksbänken.
* Ställer jag ett 130cm bord mot väggen så blir det 90cm mellan bordet och köksbänken.


Vad hade ni värderat högst. Större bord. Eller större utrymme mellan köksbänk och bordet?
 
Jag hade valt det mindre bordet. De få centimetrarna är nog bättre att ha i passagen. Så slipper man slå i bordet om man stressar förbi.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
BirgitS
Det beror ju på hur många som normalt sitter vid bordet, hur ofta man passerar emellan och hur stor risken är att det då står någon annan där och har dragit ut en låda.
 
Ofta är man ju två eller fyra.
Jag levde tio år med ett matbord som var 120x75 cm, med en klaff som kunde fällas upp om vi var flera.
(Sitter vid det bordet nu, har det som "arbetsbord")

Sedan fyrtio år är matbordet 185x90, med två skivor som gör det 100 cm längre vid behov.
Men inte är jag lyckligare för det :confused:

Anpassa bordet efter den tillgängliga platsen, som BirgitS och fgo säger.
Vid specialtillfällen får man ta till speciallösningar.

När jag var ung var det vanligt att barnen placerades vid ett eget bord när det var kalas, för att alla skulle få plats.
Jag tror att de uppskattade friheten från föräldrar :)
 
Vi lever med ett 110*70 bord i vårt 50-talskök som egentligen är ett arbetskök. Äter där rätt ofta, 2 vuxna + två barn. Tror du måste värdera dina egna behov och hur bordet kommer användas. Prova med ett bord eller kartongbitar att ställa upp alternativen så ser du om utrymmet behövs bättre i gåytan än på bordet.
 
Är det längden eller bredden vi pratar om? Längden förmodar jag? Tycker nog isåfall att både 80 och 90 är för snålt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.