Hej!

Ska renovera en lägenhet i ett gammalt hus där det finns fiber från Bredbandsbolaget. Respektive lägenhet har sedan ett datauttag (med CAT6?) innanför lägenhetsdörren. Det är alltså inte fiber in i lägenheterna utan fibern övergår till datakabel i källaren vad jag förstår det som. Placeringen av datauttaget är inte så lämpligt eftersom man tvingas att ha en router precis vid dörren och alla apparater måste kopplas upp på WIFI om man inte vill ha synliga kablar längs med golvet och runt dörrar.

Nu när lägenheten ska renoveras vill jag utöka tillgängligheten till datauttagen genom att ha minst två datauttag i varje rum för att kunna koppla upp tv, dator, skrivare direkt till ett uttag.

Väggarna i huset är tegelväggar och det gör det alltså betydligt krångligare att dra nya rör i vägg.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Min idé är att spåra upp rännor i tegelväggarna och borra genom väggar där det behövs. Sedan förlägga flexslang med fördragen 2xcat6-kabel enligt ett stjärnnät. I änden på slangen sätta en apparatdosa som fräses in i tegelväggen och därefter fylla igen runt slang och apparatdosor med murbruk. I hallen tänkte jag sedan bila upp ett lagom stort hålrum i väggen och fälla in en teledosa (t.ex. denna), där alla slangar sedan ansluts för att få mer ordning jämfört med om alla slangar kommer direkt ut ur väggen. Utanpå teledosan tänkte jag sedan sätta en utanpåliggande mediacentral med monteringspanel för RJ45-uttag tex denna.

Vad tror ni? Finns det enklare sätt att göra detta på eller är min idé den mest lämpade?

Mvh
 
Inte ett alternativ i det här fallet tyvärr då det är ett gammalt sekelskifteshus och jag har tänkt att behålla befintliga socklar och foder för att bevara den gamla stilen i lägenheten.
 
de klassiska gömslena är ju golv och taklister. Är båda uteslutna så är det nog bara grovjobbet kvar.
Du har inga befintliga telerör som inte används och som går någorlunda rätt?
 
Om man ska spåra upp väggen. Hur är lämpligast att spåra? Om man ska förlägga datakabel som ett stjärnnät så antar jag att man måste ut med ett separat rör för varje uttag vilket gör att det blir ca 5 rör i bredd den första biten i hallen och sen viker man av en och en till respektive datauttag? Är det lämpligt att använda en teledosa (som jag länkade i första inlägget) bakom mediacentralen för att snygga upp rörutloppen?

Det finns tyvärr inga gamla telerör som jag kan nyttja
 
Vet inte om du tänkt på saken innan men det är ju inte nödvändigt att knutpunkten för ditt eget nät är just i hallen om det inte är optimalt. Just med tanke på att du nämner att du behöver dra 5 rör i bredd. Man kan också sätta centralen på ett ev. bättre ställe och i stället dra en enkel kabel därifrån till inkommande nätverk.
 
Jag spårade i fingjutningen i golvet i vår förra lägenhet.
Ett spår från inkommande data som gick genom hallen tvärs över lägenheten in i klädkammaren, där hade jag patchpanel, från denna patchpanel hade jag tre rör som gick ut till respektive rum, även dessa i fingjutningen i golvet.
 
Ursidae skrev:
Vet inte om du tänkt på saken innan men det är ju inte nödvändigt att knutpunkten för ditt eget nät är just i hallen om det inte är optimalt. Just med tanke på att du nämner att du behöver dra 5 rör i bredd. Man kan också sätta centralen på ett ev. bättre ställe och i stället dra en enkel kabel därifrån till inkommande nätverk.
Så har jag gjort i min lägenhet och jag placerade "centralen" i en garderob.
 
Man kan ju också fundera över om du verkligen behöver trådat nätverk på 5 olika ställen i lägenheten. Modern WiFi är ju rätt snabb, även om seriösa gamers inte gilla att det blir lite längre pingtider.

Att spåra i tegelvägar är ju ett rätt stort ingrepp (dammar mer än man kan föreställa sig, och ännu mer).
 
Modern Wifi går inte alltid så snabbt om man har många grannar.
IP-TV har potential att dra ordentligt med data.

Eftersom lägenheten ändå ska renoveras tycker jag att man ska passa på.
 
13th Marine skrev:
Modern Wifi går inte alltid så snabbt om man har många grannar.
Precis, jag ser 18 trådlösa nätverk i min lägenhet. Då blir det trångt om frekvenserna även om man väljer kanal själv.
 
Bra tanke att få dit kablar i detta skede. Och även tanken att försöka hitta ett bättre ställe än i hallen för router och mediacentral gillar jag. Kan bli mycket lättare dragning och på samma gång få router mitt i så det trådlösa för mobiler mm når över hela lägenheten.
Värt att tänka på är att behålla det inkommande uttaget så du lätt kan koppla in en dator där för att verifiera utan egna kablar vid ev fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.