Golv värmen är för att värma huset, jag har dock förberett för en aerotemper, jag har dock inte riktigt funderat på var denna skall vara, men kanske får ta en extra funderare på detta nu när du säger detta och inte stängt hela golvet i vardagsrummet, men det finns även en gammal luft/ luftvärmepump som funkar väldigt bra fortfarande.
Du skall du skall ha ett stort tack för att du uppmärksammade mig på detta ytterligare! :)

Med vänlig hälsning,
Olof
 
En av orsakerna till att det inte är så många som kommenterat bilderna kan vara att vi som varit där du är nu, slår oss för pannan och kommer ihåg vilket arbete som ligger framför dig/er, jag kan iaf säga att jag är imponerad att det finns folk som inte drar sig för att utföra de moment som du gör. Hoppas att ni tar det i bra takt och inte bränner ut både plånbok och kropp.
Jag har haft en liknande fastighet för länge sedan, jag får små rysningar när jag tänker tillbaka på vilket arbete som lagts ner.
Kämpa på, ha det gott..
Mvh P-A
 
  • Gilla
Stefanp123 och 1 till
  • Laddar…
Liten fundering på att du isolerar, skall ni renovera fönstren eller byta ut dem mot mer ekonomiska kassetter?
Det är synd att sätta in nya fönster men ack så skönt när det slutar att dra genom rummen....
Gillar de gamla dörrarna, antar att de skall vara kvar....;)
 
Här kör vi så det ryker, ifrån vi började tills där vi är nu har det gått 3-4 veckor, och ja, jag har hjälp.
Plånbok och kropp blir självklart lidande, men detta behövs för att få ett drägligt boende.. :)
 
Redigerat:
Pagno skrev:
Liten fundering på att du isolerar, skall ni renovera fönstren eller byta ut dem mot mer ekonomiska kassetter?
Det är synd att sätta in nya fönster men ack så skönt när det slutar att dra genom rummen....
Gillar de gamla dörrarna, antar att de skall vara kvar....;)
De gamla fönstrena kommer att vara kvar, för att få ett visst luft ombyte i huset, det har iaf slutat att dra ifrån golven nu iaf.
 
  • Gilla
Stefanp123 och 2 till
  • Laddar…
Jo kom på att vi även har sprutmålat alla bjälkar och brädor med Boracol i golvet innan vi började stänga till det, vet inte om dettta var intressant information eller ej, men det är gjort iaf.
 
Det var med tanke på fönster och dörrar som jag undrade om golvvärmen.
Är det inte risk med kallras/drag från vackra livfulla gamla fönster?
(Och då menar jag inte drag pga otäthet.)
Det är ju därför element placeras under fönstren.
 
Oldboy skrev:
Det var med tanke på fönster och dörrar som jag undrade om golvvärmen.
Är det inte risk med kallras/drag från vackra livfulla gamla fönster?
(Och då menar jag inte drag pga otäthet.)
Det är ju därför element placeras under fönstren.
De gamla elemementen finns ju kvar och kan sättas upp igen, om det skulle behövas. Framtiden får utvisa detta, men fönstrena går ju inte ner till golvet iaf, hade de gjort det, hade det blivit avsevärt mycket mer kallras.
Vi får bara avvakta och se hur det blir och känns.
 
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Här kommer lite uppdatering!
VVS-installation i källare med röd ventil, rör och en fuktig betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete på ett golv med exponerade träbjälkar och kablar, en person arbetar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med synliga träbjälkar, nedmonterad innervägg och öppen dörr mot utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med isolering på golv och exponerade väggtimmerstockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med öppen golvyta, byggmaterial, verktyg och en person rör sig i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med isolering och kablar utlagda på golvet bredvid en borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående renoveringsarbete i ett rum med osatt golv och avtäckt isolering längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis rivet golv med synliga träbjälkar och elkablar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av golvvärme med synliga rör och isolering på ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trots att det ser ut som ett skatbo, på sista bilden..... tror jag att jag har hyffsad koll ändå..... :wow:
 
Har du blandat tappvatten, inkommande och golvvärme i samma skikt i golvet? Om jag inte missminner mig är det inte OK enl säker vatten.
 
Ja, det är blandat, vad säkert vatten säger, vet jag faktiskt inte angående detta, med det hör väl till vanligheterna att man har vatten och golvärme i direkt närhet av varandra när det skall kopplas till värmepumpen... (och glöm inte att detta är gjort på 1740 talet ;) )

Vem skall kunna bevisa något annat och när det är gjort, om det nu är fel... oavsett så kommer det inte bli några problem varken nu eller i framtiden....
 
Redigerat:
Men för att förtydliga, så ligger faktiskt vattenslangen något lägre än golvvärme rören, eftersom det ligger under gallret......
 
Säker vatten har jag inte kollat, men enligt Boverkets regler får inte kallvattenledningarna ligga så att dom värms upp.

"För att minska risken för tillväxt av bl.a. legionellabakterier i tappkall-
vatten bör tappkallvatteninstallationer inte placeras på ställen där temperat-
uren är högre än rumstemperatur."
 
Precis som useless skriver så följer säker vatten Boverkets regler. Om man är rädd om hälsan så bör man följa detta, men men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.