Min frus syster behöver lite hjälp med sitt hus, som är en gammal 1700 tals byggnad, det drog visst 27000 kWH förra året, och eftersom jag är intresserad av energianvändning och renovering av byggnader och lägenheter, så är vi i detta skedet nu, det kommer att bli en Mitsubishi WS 85 luft/ vatten installerad snarast, troligen under nästa vecka om vädret är okej.
Renovering av gammalt 1700-talshus med upprivet golv och exponerade bjälklag samt en sopskyffel och blå sopsäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lite bilder som inspiration om någon är intresserad.

En vit dörr på en 1700-tals byggnad med nytt träinlägg och en hund som sitter på trappan framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rött 1700-talshus med vita knutar och ett snötäckt tak omgivet av en lätt frostad gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående isoleringsarbete på yttre vägg av röd gammal lada, med isoleringsmaterial och byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1700-talshus med rött träfasad och vita fönster under renovering med byggställning och träplankor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödmålat, tvåvånings 1700-talshus med tegeltak, under renovering med byggmaterial utspritt framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd 1700-tals byggnad under renovering med synligt byggavfall och orörd natur runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödmålat 1700-tals hus i två våningar med vita fönsterfoder och plåttak, omgivet av träd och viss snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1700-tals byggnad under renovering med nytt träväggssektion och röra av byggmaterial framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av gammalt 1700-talshus med upprivet golv och exponerade bjälklag samt en sopskyffel och blå sopsäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av 1700-tals hus med synliga golvbjälkar och person som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av 1700-talshus med synlig gammal kakelugn och skyddad golv med plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete av gammalt trägolv med synliga bjälkar och person som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av gammalt hus med exponerad träbjälklag och stengrund, radiator till vänster, grå dörr till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av gammalt trägolv med synliga balkar och isoleringsmaterial, verktyg och kablar på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt rum under renovering med nyinstallerade golvspår för vattenburen värme och en hängande kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvrenovering i gammalt hus med öppet golv och synliga bjälkar, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Traditionellt rött 1700-talshus med vita knutar och två våningar som ska renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Och så här ser det ut idag... :)

Renoveringsrum med nakna träväggar, kabeltrassel, byggavfall och verktyg på ojämnt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning under renovering med vitmålade väggar och dörrar, synligt byggavfall och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i ett gammalt rum med öppen dörr, byggmaterial och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med öppet rum, synliga träbjälkar, och elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade en sida av en tidning ifrån 24 december 1947, titta lite på denna och fann lite om en flygolycka mellan Barcelona och vilken stad det nu var, det var ett plan som flugit in i en bergvägg och 27 personer hade omkommit.
Jag gillar verkligen dessa tidskappslar, där man ser vad som skett för länge sedan.
Därmed så lade jag tillbaka tidningsidan ifrån 1947, och lade även ner några hela tidningar ifrån Göteborgsposten och Boråstidningen med lite reklamblad och så. Det var bland annat ett fint reklamutskick ifrån Volvos nya bil och lite reklam blad ifrån matbutiker osv. Bunten blev ganska tjock faktiskt, men den som bryter upp golvet om en 50-100 år kommer säkert uppskatta detta. Hoppas att fler gör detta när de bygger och renoverar hus.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Lite lustigt att det inte är någon som har någon kommentar faktiskt, att det är bra/ dåligt eller har synpunker.....
 
Lägger ni tillbaka det gamla golvet?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Wow ser ut som många timmar jobb!

Det hade varit kul om du ville kort kommentera bilderna med vilka arbetsmoment som utförts på varje bild. Då får man ännu bättre förståelse för processen.

Keep up the good work!
 
Du lade ut det sent på fredagskvällen, alla är lediga och vädret är vackert och folk har grejer att göra med sina hus. I morgon kväll kommer det nog lite reaktioner.

Men gärna lite kommentarer till bilderna som sagt ;-)
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
PAF,
ja vi lägger tillbaka golvet igen.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Logic,
lite svårt att kommentera bliderna då jag inte kan redigera inlägget längre.
Vi började iaf renovera dåliga och utsatta delar på utsidan av huset, för att därefter gå innomhus och bröt upp golven, gjorde rent ifrån all gammal sågspån. Lade reglar på undersidan av bjälkarna och lade vinduk där. Efteråt har vi fyllt med ecofiber som vi packat mycket väl och sedan på med vind duk igen och golvvärmeplåtar för att därefter lägga på golvet igen.
 
Är det källare under hela huset?
 
Nej, bara under den bortersta delen, det rör sig om ca:15-20 kvadrat meter.
sedan är det jord under resten av huset, men vi har lagt en diffspärr direkt emot jorden överallt.
 
H
Vitsen med diffspärr? Vilken typ av isolering använder ni i bjälklaget?
 
Vitsen med diffspärren är om det mot all förmodan skulle avdunsta markfukt uppåt, kanske överkurs att ha lagt den där, men eftersom allt redan var borta så skadade det inte tyckte jag.
Det är ecofiber som vi packat hårt.
 
Är det meningen att golvvärmen ska vara för komfort huvudsakligen?
 
Golv värmen är för att värma huset, jag har dock förberett för en aerotemper, jag har dock inte riktigt funderat på var denna skall vara, men kanske får ta en extra funderare på detta nu när du säger detta och inte stängt hela golvet i vardagsrummet, men det finns även en gammal luft/ luftvärmepump som funkar väldigt bra fortfarande.
Du skall du skall ha ett stort tack för att du uppmärksammade mig på detta ytterligare! :)

Med vänlig hälsning,
Olof
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.