Hej!
Så här kommer nu mitt första inlägg efter att ha följt och läst inlägg på detta forum nästan dagligen senaste halvåret. Tack alla för era grymma tips.

Jag håller f.t på med ett större tillbygge och behöver tips med vilken riktning som parketten skall ligga i. Kommer lägga denna i hela huset. Se bilden nedan. Vad tycker ni?

Parketten är ett enstavs Kährs Nouveau Gray.

Ritning av en husplan som visar placering och inredning för olika rum som söker råd om parkettläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I husets längsriktning tycker jag dvs från kök mot sovrummen. Att lägga det på andra hållet gör att det blir på tvären i hallen vilket kommer se konstigt ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för tipset vanpire. Håller med dig att det blir nog bäst vad gäller hallen. Dock känner jag att det kanske ser bättre ut från entrén (som ligger 50cm under övrig golvhöjd) att lägga på andra hållet. Den parketten har fasad kant så blir det första man ser när man kommer in i huset? Svårt val!?
 
Kanske lägga klinkers eller annat i hallen? Hoppas du inte behöver tillgänglighetsanpassa ombyggnationen/huset, bygglov klart redan?
 
En idé Jonatan79 men det blir bäst med Parkett hela vägen, även i hallen. Blir klinker i Entré och Kapprum dock. Bygglov klart. Parkett läggs in i veckan. Redovisade en ramplösning så inga problem..
 
Redigerat:
Ah, jag menade klinkers i entreén innanför ytterdörren, såg att du hade en "hall" till längre in i huset.
 
  • Gilla
Robin123
  • Laddar…
Vidhåller att den ska ligga i längsriktningen oavsett entrén.
Bifogar bilder på vår parkett som ligger i längsriktningen i hela huset. Även om den ligger på tvären i hallen så blir det bra.
Ett vardagsrum med parkettgolv lagt i längsriktningen, matplats och kök i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parkettgolv i längsriktning med en orientalisk matta i en hall, trappa och öppen dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robin123
  • Laddar…
Tack för bilderna. Ditt vidhållande väger tungt..👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.