Har en del VVS-jobb att göra hemma och presskopplingar verkar vara både snabbt och relativt billigt. Själva verktyget är ju dyrt, men det dyker upp på blocket med jämna mellanrum.

Frågan är om man vågar lita på kopplingar dragna med en beggad maskin. Måste inte sånna kalibreras eller har jag drömt det?
 
Tror inte dom behöver kalibreras då dom pressar ihop mot ett ändläge.
 
Jo, de måste kalibreras med vissa intervaller annars är kopplingen inte godkänd.

Vore väldigt trist ifall det börjar läcka och fb begär kalibreringsprotokoll vid skada.

En annan faktor är ju att det inte är lika lätt att byta vid läckage.
Om man skarvar en sträcka med skjutmuff som börjar läcka så måste man kapa på båda sidor om muffen och komplettera med dubbla muffar och rörbit.

Jag har svårt att tro att det kostar mer än en tusenlapp att kalibrera, det är det lätt värt.

Köper du en begagnad så köp en med full uppsättning backar, i samma profil. Backarna är svindyra och det blir väldigt rörigt om man har olika profil på backar
 
Min uppfattning är att backarna skall kalibreras var år samt att maskinen skall in på service var tredje år om tillverkaren anger detta - Är ganska säker på att det finns med i Säkert Vatten.

Fanns på Sidan 49. Punkt 5:3 i Säkert vatten:

"Monteringsverktyg och mätinstrument
Monteringsverktyg, mätinstrument för tryck och
täthetskontroll
samt mätinstrument för temperaturkontroll ska ha
gällande intyg på utförd kontroll och kalibrering om leverantören
anger att utrustningen ska kontrolleras och kalibreras."
 
Isf räcker det nog att lämna in för kalibrering efter inköp sen är det nog lugnt med tanke på mängden pressningar ts kommer göra kontra en yrkesverksam röris.
Tror dock jag skulle skitit i kalibreringen helt, har väldigt svårt att tänka mig att en frihandspressning på ett kopparrör har sån precision :p
 
Hyr säger jag.

Ramirent tog exakt 266 kr ink. moms för hyra av pressverktyg med alla backar du kan tänka dig från kl. 07-07.
 
Chrissofsweden skrev:
Hyr säger jag.

Ramirent tog exakt 266 kr ink. moms för hyra av pressverktyg med alla backar du kan tänka dig från kl. 07-07.
MYCKEY intressant att höra. Vilken stad är det? När jag behövde en förra året kunde jag inte hitta någon i Stockholm som hyrde ut.
 
Ramirent har två uppsättningar i Sverige. Dessa kan väl skickas runt mellan butikerna tyckte jag dom sa.

Verktyget jag hyrde låg i Borlänge men togs hem till Falun där jag hyrde det.
 
Kanske lite sent svar, men kolla med någon av företagen knutna till Hyrex om de finns i närheten. (hyrex.org)
Jag hyrde en pressmaskin på butik i Skellefteå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.