I prisklassen 8000-10000 kronor går det att hitta begagnade maskiner med gjutjärnsbord.

Det är inte så svårt att snickra en handhyvel för dörrspeglar.
 
  • Hemsnickrad handhyvel av trä placerad på ett gammalt arbetsbord med spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähandhyvel för snickeri på ett gammalt gjutjärnsbord i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Speglar o fris går även att göra med fräsen.
Denna bild är från ett tidigare inlägg från mig.
Salning i badrummet.



Det är ju typ så jag skall göra fast då lite större..
sen blir det salning till samtliga fönster.
På bilden är det furu men jag funderar på att göra med mdf. Såga lister för ramen ur 22mm mdf och spegeln ur 16mm. Även om det blir mdf till detta så behövs en hyvel till annat.
 
Var på Sernbrants i dag och tittade på en svarv. De har en Stenbergskombi som såg ut att vara i toppskick med extra allt som de inte hunnit lägga ut på hemsidan. Fräs, rikt och plan. Långhålsborr och såg med justerbord för 23000. Nästan så att jag funderade på att köpa den av ren princip :). Allt du behöver för att göra dörrar på mindre än 2 m2. Lite över din prisklass... men tänk på framtiden. Med begränsat utrymme, som t ex i ett garage, är det den bästa maskin du kan hitta.

Btw... En normal låskista har centrum lås och trycke 50 mm från stolpen. Har du bara 70mm ram på dörren så kommer skyltarna att överlappa ramen med minst 5 mm. Minsta mått som fungerar bra är 80-85mm.

Mvh Findus
 
findus42 det låter intressant. Jag brukar ringa när jag hittar Robland men dom är alltid sålda. Värt att kolla upp

Ja man får köpa låsen först så det blir rätt.. Tack!
 
Nybörjare brukar ha svårt att komma överens med Stenbergare för de har vissa egenheter som man måste lära sig att arbeta med men då man har haft sin maskin en månad eller två och snickrat litet och lärt sig knepen är de riktigt bra maskiner.
 
Snyggt!
Hur funkar matningen till planen. Jag såg att du sänkte inmatningsbordet och att arbetstycken reste sig lite när matningen tog vid.
Sitter det matar valsar som frigörs iom att man sänker inmatningsbordet?
 
F
Krillew skrev:
Jag har en solosåg och skog på tomten.. Det betyder att jag kan såga upp plank rätt så lätt själv och då är det ju fint att kunna hyvla också. Här har vi nått för 14000:- [länk]
Skulle ju vilja hitta med lite lägre pris runt 8000:- om det går

Ja jag inser att vill man ha över 300 så drar priset iväg.
frågan blir då hur långt klarar man sig med en sån här Metabo DH 330 ??
Exakt en sån som vi har på jobbet. Det jag ha "lånat" den till har den gjort bra. Har planhyvlat lite ek och lite ask men inget avancerat. Har inte heller erfarenheten att bedömma om det är en bra maskin eller inte.
Tyckte det kändes tungt när den tuggade ask.
 
Säger som jag alltid säger. Den bästa rikt och plan för 6000-10000 är fortfarande Luna/Ejca från 80 talet och nyare. Nästa steg är nog en ny Hammer med spiralkutter och då endast för att den har segmenterad kutter.
 
Jag tror dig pär h. Problemet är att hitta en "nu" när det gäller begagnat, jag har letat under många år efter en bordsåg, tröttnade på att leta så jag köpte en ny. Och en ny Hammer är långt över budget. Hade jag haft en rörelse så skulle det inte vara så mycket att fundera på. Nu är det för hobby och för att få färdigt huset jag bygger. Att snickra är bara ett av mina intressen, så jag vill inte lägga alla pengar på ett intresse, samtidigt vill jag inte ha skitgrejer för det dödar intresset.
 
Krillew du har rätt det är tråkigt att vänta. Nu tittar jag väldigt sällan på blocket då jag inte söker efter något. Men det verkar som det blir svårare och svårare att hitta en sådan hyvel. Det borde krylla av dom då många skolorna har/haft dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.