Hej

Skall byta ut min gamla diskbänkskran till en blandare.
Det sitter en gamal FM mattsson armatur nu med två separata rör upp för kall och varmvatten.
Alla andra blanadare jag bytt har haft en stort hål i mitten men denna ser ut att ha två hål istället.
Vad gör man, finns det nya blanadare som är gjorda på samma sätt eller finns det någon snygg täckbricka som man sätter mellan den nya blandaren och diskbänken?

Någon som stött på detta innan?

MVH Emil
 
DJ skrev:
... två separata rör...
Håller också på med en ny diskbänk och vad jag förstått hittills finns det fler alternativ här. Det "gamla" centrummåttet är 160mm och det finns nya engreppsblandare som har två inkommande rör med rätt centrummått. Du får alltså en engreppsblandare men använder de gamla hålen. En annan variant jag sett är att sätta en ny blandare i ena hålet och en kromad "diskmedelskran" i det andra hålet. Fabrikat och namn känner jag dock tyvärr inte till. Sedan finns det säkert kromade plåtlock att sätta igen ena hålet med, vad de heter och var de finns vet säker någon annan förmåga på forumet.  :)
 
Hej

Det var ju en ide med diskmedelspump, kanske bli lite trångt mot blandaren men det får jag mäta på.
Får väll bege mig till VVS varuhuset och botanisera lite bland grejorn.

Emil
 
FMM har blandare som passa tex 60 cc
 
Jag har precis ersatt min gamla diskbänksblandare till en sånhär:
8317870.jpg

Men är det någon som vet hur man förändrar fördelningen mellan varmt och kallt vatten? Det mest naturliga tycker jag är att om blandaren står precis rakt fram så är det en mix 50-50 mellan varmt och kallt. I vårt fall är det kanske 70% kallt och 30% varmt. Går detta att ändra?

Förstår någon vad jag menar??

/pygmErik
 
Har fått för mig att typ 70% kallt och 30% varmt är ett medel för att inte vattnet ska vara iskallt men ändå spara på varmvattnet. Energi spar grej alltså. man vänjer sig efter ett tag med alla dessa nya "finneser" ;)
 
Finns blandare utan dessa "finesser" också, men eftersom nasarna vill sälja det dom har hemma eller inte orkar bry sig i största allmänhet får man svaret "finns inte" om man inte har tagit reda på saker och ting själv. Har varit med om detta flera gånger med olika saker.
 
Ok, knäppt!

Men man bränner sig ju inte iaf...
 
Du har en Mora blandare. Gå in på www.moraarmatur.se , kolla bland drift och skötsel-instrutionerna, där hittar du instruktioner om hur man ändrar läget på spaken.
 
Åh, man tackar!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.