mariatherese skrev:
Jag är inte alls nöjd. Sprayflaskan läcker så man får tensider över händerna. Tvättvätskan luktar kattpiss och är således inte så kul att få över händer och fönsterbrädor.

Ganska lite av vätskan sugs upp av själva maskinen och på en spegel med sidoljus så syns ganska rejäla mängder ränder hur man än kämpar.

Maskinen är så klumpig så när man kommer till botten av fönstret så måste den vinklas utåt och då slutar sugfunktionen att fungera.

Jag kanske är ovanligt bra på att tvätta fönster med vanlig gummiskrapa men jag tycker det resultatet är bättre.
Vi har haft två och ingen flaska har läkt. Skulle reklamera den.

Det är sant att det är svårt när man kommer till botten av fönstret och man har fönsterbrädor. Men vi tvättar oftast utsidan av fönstren som blir smutsigast och då funkar det bra.

För vår del handlar det om ungefär samma effekt som en batteridriven grästrimmer. I och med att den är enklare att använda så används den oftare. Resultatet kanske är 80%igt men alternativet för oss är att det inte görs alls så jag tycker det tillfört en positivt effekt trots någon rand här och där :)

Tycker också resultatet blir mycket bättre om rutan inte är varm. Dessutom ska man ha ganska mycket vätska samt att man torkar av bladet efter varje drag. Fastnar lätt smuts som gör ränder annars.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Jag har förmodligen för högt ställda krav. Jag vill att det skall bli perfekt när jag tvättar fönstren.

Vilket det brukar bli med min vanliga utrustning. 1 st ren mikrofiberduk på skrapa. 1 st bra gummiskrapa. 1 st sprayflaska med rengöringsmedel. 1 st trasa för att torka av gummiskrapan. (eventuellt tidningspapper för eftertork)

Och som jag ser det nu så behöver jag exakt samma utrustning utan att resultatet blir bättre eller går särskilt mycket lättare... Dessutom så la jag nästan 1000 pix på fönstertvätt, medel och förlängare. Vet inte ens om det alls kommer att gå att komma åt de där små fönstren högt upp då vinkeln blir helt fel... 1000 kronor i läropengar.
 
En polare - närking av börd och hjärta hyllar denna. Då måste den vara bra.
 
mariatherese skrev:
(eventuellt tidningspapper för eftertork)
Tidningspapper har jag hört är värdelöst nuförtiden...det ska tydligen bero på att något förändrades i trycksvärtan för ett antal år sedan. Microfiberduk ska tydligen vara det som gäller för finputsningen och så långt jag testat fungerar det utmärkt, först spraya med lite T-sprit och sedan torka av med microfiberduken så blir det inga som helst rester kvar på glaset.

P.s Vi köpte vår första Kärcher WV50 Plus på ÖB idag för strax under 5-hundringen. Den står på laddning nu och ska testas på vardagsrumsfönstren som verkligen lyser med sin smuts i den låga vintersolen...D.s
 
Jag har kächer fönstertvätt.Den skitdålig som övriga kächerprodukter.
 
Gammal tråd men nyfiken då rusta har för 299 kr.
Kanske inte lika super som Kärcher men om den är helt ok för att tvätta fönster så är 299 kr inte mycket att bråka över.
 
Vi har testat Kärchers några gånger förra året och vi är supernöjda! Vi kör med vatten med någon droppe diskmedel och en "riktig" tvättpäls. Sen kör vi Kärcherskrapan, eftertorkar det minimala slabbet den missar med handduk och avslutar med att spraya lite koncentrerad T-röd som sedan torkas bort med mikrofiberduk.

Rustas variant har jag aldrig kikat på, men eftersom det är en mycket enkel konstruktion så handlar det antagligen mest om hållbarhet. Det är i princip en fönsterskrapa med våtdammsugare och som jag ser det är den stora fördelen att slippa slabbet, speciellt om man har inåtgående fönster så man skrapar ned allt på golvet med manuell skrapa. Vi har mest utåtgående fönster och jag föredrar ändå dammsugarvarianten framför manuell.
 
Jämförde snabbt vår WV50 med den nyare men det verkar vara storleken som skiljer. Ja, den är ett hjälpmedel men lika lika undergörande som alla andra verktyg som vi köper och tror att vi kan göra bra saker med utan kunskap och övning. Jag putsar fönster med OK resultat men min hustru som har minst samma krav som några här i tråden accepterar det under protest. Alternativet är att det blir för långt emellan o då mår hon pyton (sträng Norrländsk prägel - skitiga fönster = slarvigt folk = paria) jag gillar inte tanken att betala många hundralappar - för det hellre utan gör det gärna litet oftare men problemet är att jag inte blir "jagad" förrän det är riktigt skitigt och då är det svårare.

Vårt bästa fynd och tips är professionell fönstersåpa - som branschen försöker hålla borta från försäljning till "Svensson" med diverse förevändningar "åt miljöhållet". Löpte den på ett kontorslager som vi kommer åt tack vare föreningsengagemang med behov av kontorsgrejer ibland. Skillnaden mellan Fönstersåpan och allt annat är att den är helt fri från olja och annat kladd som finns i eller fälls ut ur rödsprit och de olika putsmedel som säljs svindyrt till pöbeln. Om Ni skaffar den, kom ihåg att det är knivsuddar eller droppar som gäller - inget lödder!
 
Fönstersåpa lät intressant! Är det denna du menar?

I övrigt hade jag lite svårt att hänga med i ditt inlägg, men som jag skrev tidigare är min erfarenhet att dessa fönstertvättar inte direkt ger ett så mycket renare fönster än vanlig skrapa. Dock är fördelen att det slabbar mycket mindre, så drar man sig för fönstertvätt pga av att man ogillar sölet som bli så är de ett mycket bra köp. Utslaget på hur många år de håller blir kostnaden inte så stor.
 
  • Gilla
stenolof
  • Laddar…
Jag är mycket nöjd med Kärchers! Framför allt slipper man vatten som rinner och droppar ut över snickerierna och ner på golvet, när man drar med skrapan. Inget mera gnoende med tidning som ger trycksvärta på snickerierna, heller.

Kan hålla med om att uppsugaren är klumpig när man kommer till fönstrets nederkant samt att det kan bli en och annan rand.Perfektionister kan behöva fintorka med trasa i kanten. Tycker också behållaren är svår att ta isär o sätta ihop efter tömning. Maskinen lönar sig mest för stora fönster och om man tar flera fönster åt gången. Då underlättar den mycket!

Jag vet inte hur ni gör, men jag blöter svampen ordentligt innan, så då behövs bara ett eller två tryck med sprayflaskan för ett helt fönster. Fönsterputsmedlet räcker hur länge som helst! Sedan har jag en trasa och en hink med rent vatten som jag eftersköljer flödigt med, Sedan uppsugning med apparaten. Det är själva uppsugningen som är arbetsbesparande.
 
Redigerat:
Jag har en Kärcher också men använder den aldrig. När jag tvättar inomhus lägger jag ett gammalt lakan under fönstret som vattnet rinner ner på/i och så torkar jag skrapan på samma lakan.
Vi har många fönster och samma lakan klarar samtliga fönster utan att bli plaskvått. Sen slänger jag bar lakanet i tvättmaskinen och tumlar det så är det klart för nästa omgång.
 
Paxman skrev:
Fönstersåpa lät intressant! Är det denna du menar?

I övrigt hade jag lite svårt att hänga med i ditt inlägg, men som jag skrev tidigare är min erfarenhet att dessa fönstertvättar inte direkt ger ett så mycket renare fönster än vanlig skrapa. Dock är fördelen att det slabbar mycket mindre, så drar man sig för fönstertvätt pga av att man ogillar sölet som bli så är de ett mycket bra köp. Utslaget på hur många år de håller blir kostnaden inte så stor.
Ja det är den fönstersåpan. Ber om ursäkt för ett virrigt inlägg - går inte att redigera nu eller ta bort. Vill eg. inte skriva då jag är så omständig - brukar uppmanas av andra på nätet att be om hjälp. Fått hjälp nu att förklara: Jag putsar ute - hustrun vill göra det för att det ska bli riktigt men hon kan inte längre klättra på stege. Vattenspill på bleck ute får vi leva med. Maskinen ger inte bättre resultat än en bra skrapa men den är ju inte dyr håller jag med om. Övning är det som gäller med både skrapa o Kärchern. Jag är nöjd med båda sätten men enligt släkt o vänner går det inte att som lekman få proffsresultat vid fönsterputs. :confused:
 
stenolof skrev:
Ja det är den fönstersåpan. Ber om ursäkt för ett virrigt inlägg...Jag är nöjd med båda sätten men enligt släkt o vänner går det inte att som lekman få proffsresultat vid fönsterputs. :confused:
Fint, då ska den införskaffas till vårens putsning! (y)

Inget att be om ursäkt för...det är inte alltid så lätt att få till text så den är lätt att förstå för andra.

Lyssna inte på din släkt och dina vänner! Klart att det går att få proffsresultat även som privatperson! Fönsterputsarproffsen är inga trollkarlar med magi i händerna, de har bara mer erfarenhet. Detta gör att det går mycket fortare, men det behöver inte bli bättre. Mitt absolut bästa tips är att eftertorka med mikrofiberduk. Visst det blir ett moment till, men det tar bort alla missar man gjort med skrapan och tar bort det sista vattnet som kan finnas vid bågarna.
 
Missar med skrapan? :p

Bara jag som hänger ut ur fönstret för att putsa utsidan på 3:e våningen? Ska bli skönt med enplanshus i framtiden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.