Bor i en gammal skånegård med s.k. skånegrund, dvs gråstensblock en dryg 1/2 m upp. Golvet isolerades någon gång på 70-talet med endast ca 5 cm cellplast direkt på jordgolvet. Jag har grävt ur alltsammans och skall isolera 3 lager 70 mm cellplast hade jag tänkt med golvvärme och betong.
Grunden är ju jämn och fin på utsidan, men på innsidan är blocken väldigt varierande. Att skära till cellplasten så att den passar i i vartenda hålrum blir ju en väldig massa jobb så jag tänkte om det finns någon form av flytande cellplast som stelnar, att pumpa ut eller hälla mellan en rak cellplastkant och gråstensgrunden?
Att använda fogmassa skulle nog inte fungera eftersom den expanderar våldsamt samt att det nog skulle bli väldigt dyrt att köpa burkar till 60 m grund.
Några förslag eller idéer? Förr vet jag att många hus isolerades genom att pumpa in skum i väggar på hus. Finns sådant kvar?
 
Du kan ju alltid fylla med lecakulor närmast stenfoten. Se bara till att de inte flyter upp sen när du gjuter!

/Jögga
 
Snurre skrev:
Finns sådant kvar?
På sätt och vis, fast nu använder man polyuretanskum istället. Kolla med en isoleringsfirma, speciellt de som jobbar med fjärrvärmekulvertar har denna utrustning.
Annars är nog jorwes idé inte så dum. ;)
 
Om det e svärt att få lekakulorna att int flyta upp så kan man blanda det med lite murbruk. Det e ett bra knep.
 
Det finns något som heter skumbetong, prova att söka på Google. Om det är bra eller ej vet inte jag
 
Idén att fylla upp med lecakulor är bra, dock ska du ändå isolera stengrunden invändigt med cellplast, detta för att förhindra kondensation vintertid, vilket kan få lecakulorna att spricka/pulveriseras.
 
Jo men då har jag ju fortfarande det stora jobbet att formskära 3 lager cellplast för varje ojämn sten i grunden. Vad jag söker är en form av skumisolering som kan lägga sig i alla håligheter mellan de ojämna stenarna i grunden och den jämna kant som blir av cellplasten. Kan ju ej då vara expanderande som fogskum. Skulle i och för sig kunna sätta en form och fylla med fogskum och sedan skära det som väller upp.
Borde dock finnas en enklare och bättre lösning.
Skall prova att söka på skumbetong Arne.
Tack annars alla för ert engagemang.
 
Vet inte om epscement kan vara något i ditt fall?
Det är cellplastkulor blandade med cement.
Kanske kan ringa och höra...

http://www.epscement.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.