Wow vilket garage! Jag hade visst missat några sidor i tråden.
Ska bli intressant att se hus, garage och tomt när det är lite mer färdigt och grönskande.

Såg ut att vara en fin båt i samlingen också☺
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Har rensat lite otrevligheter med följdinlägg.
/moderator
 
  • Gilla
Freiherren och 24 till
  • Laddar…
Skönt att tråden rensats lite grand. Tycker huset är grymt coolt, även om jag inte hade gjort det likadant själv, så är det grymt. Fortsätt berätta och att lägga upp bilder, tack! ;)
 
  • Gilla
Kvarnapajken och 1 till
  • Laddar…
J
Gillar ditt bygge skarpt. Härligt att kunna ta ut svängarna som man vill. Grindarna var state of the art! Som medelålders börjar man bli lite för gammal och i för litet behov av ytan av ett helt hus men annars hade jag gladeligen bott i något liknande! Stort lycka till!
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Wow, här händer det saker när man är borta :wow:

Synd att någon "städade" i tråden, det gjorde att jag tyvärr inte sett alla inlägg.

Vill i alla fall passa på att tacka Thomas för att han boostar tråden åt mig. Kul att få lite återkoppling så att man inte går och blir en dryg medelålders självgod jävel med tunt hår och kulmage som har en massa pengar på banken. Nej, man ska veta att man lever. ;)

Heder åt människor som vet vad som är bra arkitektur är, det är få förunnat.

Bra arkitektur är ju sådant som berör människor och det har ju jag tydligen lyckats med :cool:
Att sedan alla inte har förmågan att uppskatta det är ju sådant stora arkitekter får stå ut med. :D
Och att det bara tog några timmar en eftermiddag med en bunke småhuskataloger till hjälp gör ju inte saken sämre. Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är så begåvad :surprised:

Angående budgeten för huset(inte garage) så är den i samma härad som ett vinkelhus på 165 m2 från en av de billigaste småhustillverkarna(Älvsby) med normala tillval. Tyvärr :( måste jag säga att mina ekonomiska resurser inte är obegränsade som någon tror. Å andra sidan tror folk att mitt hus går på det dubbla mot vad jag betalat så tycker jag att jag har lyckats. (y)

Tack till alla som gav positiv återkoppling och alla PM jag fått,

Imorgon kör vi lite byggbilder igen. Dvs om ni vill :rolleyes:

PS. Sköt om dig och hoppas du kryar på dig Thomas, dina åsikter är guld värda för detta forum.
 
  • Gilla
Appendix och 36 till
  • Laddar…
harry73
Thomas_Blekinge skrev:
Är ni inte rädda att det blir väldigt mörkt med så små fönster (förutom i tillbyggnaden)?
Thomas har en poäng här. Vi har fönster i samma storlek och vi tycker att det är för mörkt hos oss, men det är till stor del för att glaset är lite mörkare (man ser en tydlig skillnad mellan öppet fönster och stängt fönster). Kan vara värd att tänka på det när man beställer.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Helt grymt, får nog åka förbi och kika lite någon dag. Sjöbilden avslöjade vart ni bygger, även om jag hade på känn när jag läste på ritningarna.
Imponerad av detta, precis som av ert gamla hus med tillhörande pool!
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Racing skrev:
Imorgon kör vi lite byggbilder igen. Dvs om ni vill :rolleyes:
Jag vill i alla fall så jag ser fram emot morgondagen. Mer än vanligt.(y)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Enormt bygge :p Klart man kan vara lite avundsjuk, men vara missunnsam skall man då inte vara på ditt bygge. Du bygger en kåk som skall passa er och efter era behov. Det gjorde jag med en gång i tiden. Gu va många som hade åsikter om detta stora huset, men vi har haft nytta av varenda kvadratmeter. Sedan vilken stil och hur det blir börjar skönjas men slutändan ser jag fram emot, var och en vill ju ha det på sitt vis och det är jäkla tur det vad enformigt städer och byar hade blivit annars. Bygg på! följer med nyfikenhet fortsättningen. (y)
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Tackar för alla trevliga kommentarer och "tummar upp"

Efter elektriker varit och dragit rör och satt upp pottor till spottar så började jag sätta tak i "kyrkan".
Tanken var att ha ett rätt så rått tak som förstärkte rymden i rummet( kunde varit ett citat av Gert W, glöm inte var ni hörde det först :D).

Det beställdes hem 3, 4 och 5 tums grundade(man är lat) klädselbrädor eller för er som är lite yngre så motsvarar det 70, 95 och 120 mm. Det är nu den 27/2 2016 och nu tar jag lite semester för att färdigställa huset invändigt, gör allt själv utom elen.

Olika storlekar av vitgrundade klädselbrädor staplade utomhus med en bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De hade nog legat länge på lagret för en del var nästan svarta.

Installationsprocess av tak med ogrundade klädselbrädor i olika bredder och en röd arbetslift inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ommålat tak med olikfärgade och -breda brädor, dyckerts mellanrum, i en byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var ju inte exakt samma grundfärg på brädorna precis.

Tak med nyinstallerade klädselbrädor och synliga ventilationsrör, stödd på en röd mobil lift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är satta efter att det fick inte bli ett regelbundet mönster och ingen lika bred bräda fick sitta bredvid varandra :screwy: Dyckertpistolen från Biltema funkade klockrent, har till dags datum dragit i över 10000 dyckert och den funkar fortfarande perfekt, kan verkligen rekommenderas.
Om liften var bra att ha? Oumbärlig för en gammal gubbe som mig (y) Fick fästa varje bräda längst upp i nock och sedan köra och sänka liften ut mot vägg för att succesivt spika dem på plats. Man blev rätt duktig på att hantera liften efter ett tag, det var ju några brädor som skulle upp.

Olika bredder av grundade klädselbrädor monterade i taket med oregelbundet mönster och synliga elrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brädorna sattes med en dyckerts(1,6 mm) mellanrum, som synes var en del brädor inte helt raka och det krävdes en hel del "övertalning" för att få dem på plats.

Vit eldosa installerad i tak med träklädsel med varierande brädbredder och synliga dyckertnaglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundmålade klädselbrädor av olika bredder monterade i tak med en urtagen dosa för en spotlightsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Urtag till lampdosor i nock

Renoverat rum med nyinstallerat träpaneltak och oregelbundna plankstorlekar, byggutrustning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar sig :) Kom jag nu ihåg att sätta ett spik vid varje potta så elektriker kunde sätta sina spottar :x

Inomhusbygge av rått tak med oregelbundet mönstrade klädselbrädor ovanför en dörr med ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är sett från ytterdörr genom hallen.

Ommålat tak med oregelbundna vitmålade brädor av olika bredd i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och detta är hallen, har en provisorisk dörr, ska bli dubbeldörr här.

Innertak under konstruktion med oregelbundna plankor och synliga lampkablar, steglift i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det storta ventilationsröret i nocken är till spisfläkten.

Nyinstallerade klädselbrädor i ett ommålat tak med en lyftplattform i en rymlig hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt, nu ska det bara målas. Vilket kanske inte är min favoritsysselsättning precis. Mer om det imorgon. Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå (y)
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 56 till
  • Laddar…
Tycker det är intressant att se ett stenhusbygge, är ganska givande inför framtiden när vi själva tänkt bygga nytt och jag själv då vill ha ett stenhus :)

Angående arkitekturen så är det ju otroligt individuellt vad en själv tycker är snyggt och inte. Tittar man på tex husdrömmar så tycker jag personligen att många av husen inte tilltalar mig ett dugg, men det gör ju inte huset fult för det. Det är bara min egna åsikt och jag har ju då turen att slippa bo där :)


Sen en annan sista sak, eftersom jag har lite pejl på var huset byggs utan att veta exakt plats så kan ju en liten sak vara bra att förtydliga för kritikerna.

Man kan välja att bygga ett hus för 2 miljoner på en 2 miljoner kronors tomt eller bygga ett 3,9 miljoners hus på en 100k tomt.. det blir lika dyrt i slutändan men du får ett betydligt mycket exklusivare hus på sistnämnda tomten. Det jag vill komma fram till är att alla bygger inte i de dyraste kvarteren och då kan man faktiskt ha råd med att kosta på sig ett lite dyrare hus.

Kämpa på! Jag tycker iaf det är roligt att läsa tråden! :)
 
  • Gilla
Cash och 3 till
  • Laddar…
Grymt bygge!
 
Racing skrev:
[bild]
Vad är det du har satt som lock? Nån trekantig profil? Eller är det bara en synvilla?
 
useless skrev:
Vad är det du har satt som lock? Nån trekantig profil? Eller är det bara en synvilla?
Det är en synvilla, brädorna sitter bara sida-vid-sida inga lock. Hade en dyckert som distans mellan varje bräda då jag antog att de var ganska väl torkade iom de var grundade. Med facit i hand så hade nog kunnat satt dem kloss då de har torkat ännu mer nu.

Som sagt tillhör inte målning mina absolut favoritsysselsättningar och efter goda råd på ett bilforum så hyrdes denna pjäs av ett företag i Helsingborg, helt ny.
Professionell färgspruta på hjul står på en grusig mark utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar bra,snabbt att måla. Nackdelar tar mycket färg, blir mycket sprutdamm, tar lång tid att rengöra maskinen. Dyr att hyra.

Vitmålat träinnertak med brädor sida-vid-sida, del av fönster och vägg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så var det bara att dra på 2 lager kvist&grund och 2 lager färg.

Ett nyinstallerat lutande innertak klätt med vita Huntonite-brädor och en elektrisk installationspunkt i centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog även gavlarna när väl var uppe i liften

Vitmålade takbrädor sida-vid-sida i ett vinklat tak med höga fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur kul är det att titta på färg?

Man iklädd arbetskläder står i ett rum under renovering med målade väggar och plasttäckta fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nöjd målarmästare.

Varför målade jag då inte hela huset med denna spruta?

Ommålad vägg med synbara distanser mellan träreglar, återspeglar renoveringsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hörn av ett rum under renovering med synliga träbjälkar och isolering i taket samt putsade väggar, nära en fönsteröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brädor sida-vid-sida på betonggolv, synvilla utan överlappningar, dyckert som distans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggarna var helt enkelt inte tillräckligt torra på alla ställen. Körde fortfarande med värmekanoner i huset och allt vatten från putsen tog sin lilla tid att bli av med. Så i väntan på att huset skulle torka upp sattes innertak i sovrumsdel av hus.

Byggmaterial staplat i ett rum, inkluderar isolering, kakel och golvplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela sovrumsdelen har Huntonite tak, vilket är enkelt och snabbt och sätta upp även om du är själv.
Hade en liten rullställning jag körde omkring på.

Synvilla av brädor som ser ut som lock, sida-vid-sida med distans av dyckert, ovanpå isoleringsmaterial och kablar
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tjuvar är nästa ämne.

Gräventreprenör hade drabbades 2 ggr av dieseltjuvar, murarentreprenör hade påhälsning i sin maskin 2 ggr samt blev av med ett tryckluftaggregat inne i huset.

Huset stod öppet ända tills murare började putsa invändigt och då satte in verktyg&maskiner. Första dagen jag låste dörr hade vi inbrott, tjuvarna slog sönder glas i en av de provisoriska dörrarna.
Lite roligt var det för att den andra dörren gick inte låsa, var bara väldigt trög att öppna.

Efter jag satte upp grindarna och kameraskylt upphörde all trafik av obehöriga på nattetid. Så jag tror faktiskt att de betalade sig redan första veckan. (y)

Provisorisk dörr med övertäckt trasigt glas på en byggarbetsplats.
Här har jag spikat över de glas som blev inslagna.

Provisorisk ytterdörr med inslagen ruta och en spikad planka över skadan, orangea verktyg framför dörren.
Den andra provisoriska dörren klarade sig från påhälsning trots den var olåst.

Detta var tidpunkten när det började komma hem en hel del pryttlar som skulle in i det nya huset, så det fick stå i garaget i det gamla huset.

Garage full med förpackade köksapparater och kakellådor, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lager med oöppnade lådor av klinker och kakel uppradade i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev en hel del. Nu förstår ni kanske varför den lilla Renaulten fick flytta ut.

Beställde mycket på nätet, men hämtade även en hel del från Bauhaus Hyllinge och lite från Hornbach.
Tips är att skaffa Bauhaus kort, man hade snart 10% på allt.

Pall med ett stort paket med byggmaterial inplastat och ett tvåhjuligt lastverktyg vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DHL är makalösa på att hantera gods, man kan undra vad som hänt här.

En grå Chrysler bil tungt lastad med hjulen nedtryckta mot marken, parkerad på grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

No ride is like a low ride. Kakel är tungt, när jag räknade på det hade jag ca ett ton kakel i bilen :rolleyes: Totalt är det lite över 3 ton klinker&kakel som ska in i det nya huset.

Det är nu den 11/3, utflyttning från gamla huset är 30/3, börjar kännas lite bråttom nu :banghead:

Imorgon sätter vi kök. Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå
 
  • Gilla
Vidar K och 24 till
  • Laddar…
Den näst sista bilden kan jag nog svara på, pallen i sig var dålig och avled någonstans under transporten, alternativt att man råkade köra sönder den. Istället för att packa om så ställer man helt enkelt den trasiga pallen på en hel.

Återigen, spännande bygge! Följer med intresse!
 
  • Gilla
Racing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.