Konstigt att man inte får mecka el själv när man får mecka bil själv..
vad tycker ni? vilket ställer till mest? koppla in en elcentral helt åt helvete kan ju döda en hel familj, men att byta abs enhet kan ju också döda en hel familj eller två.
Själv förespråkar jag ju att mecka själv. Om inte annat för spänningens skull, men så har jag ju ingen hel familj.
 
Ah. Detta har ju möjligheter till att bli dagens hetaste debatt ... i detta ämnet i alla fall.

Jämförelsen brukar vi "liberala" ta upp i dessa debatter. Man kan ju iofs ifrågasätta om det inte är så att man igentligen inte skulle få mecka med bilarna själva utan aukt. verkstad skulle vara det enda som gällde.

För att svara på frågan, så tycker jag nog att hemma meckande med bilar med delar som inköps från original, pirat eller skroten (utan krav på nödvändig kännedom, mig vetterligen) känns way way way riskfylldare än att man (med nödvändig kännedom) inte får flytta ett uttag eller lägga till ett till.

Dessutom får jag hyra och köra en bil i vilket annat land som helst utan extra utbildning på det landets specialla förhållanden. En EU elektriker har dock svårt att arbeta här utan krångel. Fast det kommer säkert att harmoniseras vad det lider.

Med all respekt för högspänning, så tycker jag nog att det är lite väl inskränkt.

I någon tråd var det t.o.m någon som upplyste att med kort utbildning fick man spränga för husbehov.
 
TLovskog skrev:
Ah. Detta har ju möjligheter till att bli dagens hetaste debatt ...
... Man kan ju iofs ifrågasätta om det inte är så att man igentligen inte skulle få mecka med bilarna själva utan aukt. verkstad skulle vara det enda som gällde.
Jag vet att ovanstående citat inte representerar andemeniningen i ditt inlägg.

Jag vill passa på att föreslå att det skall vara licenskrav på alla eggvektyg, t.ex borrar, sågar, stämjärn och köksknivar.

Visste ni att de flesta som inte själva renoverar eller bygger hus tror att det inte är tillåtet att rörpula utan licens?
 
Jag tror att de flesta av oss här i denna del av forumet är överens om att en viss reformering av systemet skulle vara bra.

men jämförelsen med bilmekandet tycker jag haltar. Det mesta bilmekande som görs är ju reparationer, man monterar bort en deffekt del och säter dit en ny likadan i bilen.

Det är ju i stor utsträckning tillåtet för dig i din elinstallation också (om du har nödig kännedom). Visserligen får du ex. inte byta ut en deffekt dvärgbrytare i centralen själv, men du får byta ut en deffekt väggströmbrytare. Skulle det knipa så borde man kunna hävda att dvärgbrytaren är en väggströmbrytare...

Det de flesta av oss skulle vilja göra i elinstallationen är ju olika former av ombyggnad av installationen, utöka med nya vägguttag, dela upp 3-fasen till spisen för inkoppling av separat häll och ugn osv. och i det fallet så tycker jag faktiskt (trots att jag själv hempular en del) att det är bra med en begränsning på vad man får göra.

Vid utökning med nya uttag så behöver man i de allra flesta fall inte mer kunskap än vad som behövs för att göra det tillåtna utbytet av ett uttag. Men de flesta av oss som hempular vet inte mycket om utlösningskriterium, hur 3-fas igentligen fungerar osv. Om man inte har den kunskapen så riskerar man att man råkar göra den där "sista spiken i kistan" på en installation, man inser inte att i just det här fallet så kanske någon borde räkna på utlösningskriteriet osv. tar vi 3-fasen så vet jag av egen erfarenhet att även en hel del proffs har bristfälliga kunskaper (går att se även i den inlägg här på forumet från proffs). Och det farliga här är att många anser sig ha den nödiga kunskapen och vet inte vad det är som saknas i kunskapsbanken. Med resultat att man kanske bränner upp allt elektriskt i ett hus, eller hela huset (i mitt fall var det en installatör som inte visste varför det var viktigt med PEN ledaren, han visste att den borde var ansluten, men inte varför).

I princip så behöver man inte speciellt mycket kunskap för att på ett korrekt sätt byta ut i princip vilken elektrisk apparat som helst mot en exakt likadan, och det är ungefär det man sysslar med när man mekar bil. Men det är ganska ovanligt att man gör den typen av arbeten med el, för det mesta handlar det om olika former av ombyggnad av installationen, det är inte speciellt många hemmamekare som konstruerar bilar.
 
Fast å andra sidan är det ingen som stoppar dig att bygga en egen bil om du vill. Går den igenom besiktningen och blir registrerad så ...
 
Om du lyckas få ett rent hembygge genom besiktningen så har du troligen både på fritiden och i jobbet skaffat dig så mycket kunskap om bilbyggande att det med råge motsvarar den kunskap och erfarenhet som en behörig elektriker har om el.

De två områdena är inte jämförbara.
 
Att det inte till 100% går att ämföra är ju klart men trots allt så finns det likheter. Gör man fel så kan folk dö. Och just detta att man måste ha anställning under någon med behörighet eller ha firma för detta och det inte på något vis att få en anläggning besiktigad utan att någon dra om allt för att på detta viset godkänna hela anläggningen känns inte som en bra lösning idag. Inte säker heller då det i stället blir fler och fler som mörkar sina egna installationer som kanske är helt åt skogen utförda. Bättre då att man släpper lite på vissa regler och istället kräver någon typ av besikting så som man har på bilen.
 
Man kan även notera att det inte är tillåtet att trimma in sin ventilationsanläggning själv; det måste vara en licensierad installatör. Och då är väl det enda som kan hända att det blir för mycket eller för lite frisk luft i rummen.
 
Har lite halvt med att göra med tråden men ändå...  ::)
Irriterande på detta forum när det gäller el-snackandet är revirtänkandet. Man känner igen det från verkligheten till viss del men här går det oftast till ytterligheter i synnerhet på el-avdelningen. Jag har sagt det innan och säger det igen att jag tror att den som bemödar sig att skriva och ställa grågor här samt söka information på annat håll själv kan avgöra om han reder ut el-frågan själv eller inte. Sen om det är lagligt eller inte, det är inte lagligt att köra för fort t.ex. gör vi inte det till mans? Jag vet att vissa elektriker gör det t.ex. Såklart ska man vara rädd om liv & lem och i ärlighetens namn är det ingen som kunnat visa siffror än så länge på hur många skador/dödsfall som orsakas varje år p.ga. av hemmameck med elen. Jag tror nog att det orsakas mer skador när man målar hus, barn som klättrar upp på stegar och ställningar osv. och sen ramlar ner. Jag kommer antagligen fortsätta tro att det är så till någon kan påvisa annat.
 
En reformering som jag skulle vilja se, är att legalisera det som redan i stor utsträckning görs. Nämligen att tillåta hempulare att dra Vp rör, dra i tråd, men överlåta inkoppling och provning på en behörig. Givetvis med krav på att den behörige är med på ett "projekterings stadie" så att hempularen kan få instruktioner om vilka rör som skall dras och ev. saker att tänka på.

Då blir ju hempularen "godkänd" av den behörige installatören, installatören kan ställa upp krav om att ex. inegn gips på innan jag fått inspektera osv. Det borde kunna bli lika säkert som de dragningar som idag utförs av icke behörig personal som är anställda av en behörig.
 
En ganska intressant tråd egentligen. Och jag förstår kopplingen mellan att mecka bil och el själv. Men man glömmer en viktig sak. Det är den årliga kontrollen av bilen. Dels så ska bilbesiktningen kontrollera viktiga delar på bilen varje år och dels så kan polisen stoppa en bil vid vägkanten och göra en "flygande besiktning" om bilen ser ut som ett "vrak". Det som kan hända då är omedelbart nyttjandeförbud samt böter.

Om man skulle ha samma sak för elinstallationer att dessa skulle kontrolleras varje år samt att besiktningsmän skulle när som hellst kunna kontrollera en anläggning och skriva ut både böter och nyttjandeförbud så kanske det skulle fungera att vem som hellst fick pula på hemma.

Jag tycker att man glömmer en viktig sak i det här. Det är väldigt många som pular på hemma. Och alla som gör det tycker att "det här kan jag. Det är ingen konst". Men som fackman måste jag säga att det är mycket få som verkligen gör säkra anläggningar själv. Det finns ju givetvis hemmapulare som gör fina anläggningar men de flesta är mer eller mindre katasrofala. Och sålänge alla dessa personer tror att dom är "bäst" men anläggningen är "katastrof" är det viktigt att inte legalisera elinstallationer.

// DeBe
 
Slopande av kravet att montören måste vara anställd av eller i samma firma som behörige installatören skulle vara välkommet, men det lär facket sätta stopp för om det skulle föreslås...
 
En liten skillnad mellan bil och el kan ju vara att om fel person pular med el på fel ställe kan ju betydligt fler än familjen stryka med, tex. ett fullsatt globen, en trevåningars nattklubb med 2000 gäster. Så jag tycker att jämförelsen haltar lite.
 
elmont skrev:
En liten skillnad mellan bil och el kan ju vara att om fel person pular med el på fel ställe kan ju betydligt fler än familjen stryka med, tex. ett fullsatt globen, en trevåningars nattklubb med 2000 gäster. Så jag tycker att jämförelsen haltar lite.
Hehe jag tror inte nån hade släppt in mig att mecka med elen i Globen och tur är ju det! Släpp nu hörnstolpen och kom in i matchen för fanken och läs igenom tråden en gång till och kom med något bättre argument!
 
Nu har ni glömt ett av dom viktigaste argumenten för behörighetssyetemet. Alla konsumenter köper sin el från ett nätbolag som därmed sätter upp vissa regler för sin leverans av el, en av dom är att alla installationer skall vara utförda av behörig installatör. Är inte så fallet kan dom om dom vill stänga av elen till anläggningen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.