Hej!

Jag skulle behöva hjälp av yrkesmän att förklara för mig hur man bör tänka när man anlägger en pool. Måste man utöver att avleda vatten och bygga upp bottensulan och väggarna runt poolen med krossmaterial och markduk mm. också lägga rör runt poolen för att avleda vatten den vägen? Kan det vara så att man annars får till resultat att det runt poolen bildas vattenansamlingar som riskerar att luckra upp betongen och skada hela konstruktionen. Hur gör man i så fall det? Lägger man rör runt själva betongpoolen eller kan man gräva ner ett rör eller flera rör under själva poolen som dränerar bottensulan?
 
Ny är jag ju inte yrkesman (inom bygg i alla fall) men jag har byggt tre pooler...

Det beror lite på marken ni har men de allra flesta poolleverantörer kräver en fullständig dränering av plattan för att garantier ska gälla.

Kommer ni ner under eller till grundvatten måste ni ha en pumpbrunn också med pump och nivåvakt som pumpar ur vatten om det stiger.

Normalt sett så gräver man ca. 30-40 cm djupare än poolens botten ska vara. Beroende på hur hårt det är under så används olika storleks makadam i 10-20 cm. Sen markduk på och ytterligare 10 cm finare makadam (typ 8/16) med dräneringsrör runt yttre kanten på betongplattan. Dräneringsrören dras till en dräneringsbrunn med fall. Dräneringsbrunnens djup beror igen på markförhållanden och grundvattennivå men minst 1 meter djupare än där dräneringsrören går in.

Sen planar man av översta lagret makadam och ny markduk och sen frigolit om man vill isolera botten. Jag har själv lagt 50 mm frigolit men mest för att få lättare att plana av ytan. Isolering neråt i pool är inte helt nödvändigt men skadar heller inte.

Är marken så hård att man kan gräva "smalt" så kan man sen bara fylla betong rakt i hålet (klä väggarna med överlappande markduk och fäst markduken ordentligt uppe på marken). Har man för stort hål så får man bygga form nere i hålet inför gjutning. Formen kan lämnas kvar men bättre att ta bort den innan återfyllning.

Se till att få en helt slät yta på betongen, slodad räcker inte!

Lycka till!
 
Det enkla svaret är att du bygger likadant som om du byggde ett garage. Dock med mindre isolering och utan kantbalk.

Dränrören lägger man utanför väggarna runt poolen.

Vilken typ av vägg ska du ha?
 
tack för era svar! Vi har redan byggt poolen och oss veterligen har inte entreprenören lagt rör runt poolen. när vi frågar om det får vi en skiss som ser ut så här:

Skiss av poolsektion som visar dränering, inklusive märkningar för skyddsfyllnad, fiberduk, dräneringsrör och bärlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Deek
  • Laddar…
Du säger ingenting om hur väggarna är konstruerade men generellt sett så ser det där helt rätt ut.

Om det finns dräneringsrör runt poolen så mynnar dessa rör ut någonstans, annars gör dom ingen nytta. Antingen leder man vattnet till ett dike eller så för man ha en brunn från vilken man pumpar vattnet. Man kan också tänka sig att man leder vattnet till en stenkista, men den behöver ju då ligga i nivå under dessa rör (så det funkar bara om du har en sluttande tomt).
 
Det är ju svårt att kolla efteråt men har ni ingen dräneringsbrunn lär ni nog inte ha dräneringsrör heller...
Dräneringsbrunnen syns ovan mark.
(eller som MathiasS säger så går rören till ett dike eller stenkista men då borde ni märkt att de grävde ur för det)

Om ni inte har grundvatten upp till botten av poolen lär det inte bli några problem även om dräneringsrör saknas.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
ok, låter bra. vatten avleds genom rör bort från poolen och mynnar i dagvattenbrunnen. det är en betongpool. enligt en annan entreprenör bör det ligga rör kring konstruktionen, för att undvika att det samlas vatten även kring konstruktionen, något som inte verkar finnas. Det är det som oroar oss. Grundkonstruktion för betongpool med armeringsjärn och grus, ingen synlig rörledning runt området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Armeringsnät för betongpool monterat på grus utan synliga avloppsrör runtom konstruktionen
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En pool under konstruktion med grävmaskin och hopfälld rutschkana i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu förstår jag inte... Det finns dräneringsrör som går till dagvatten skriver du. Då är ju allt som det ska vara!

Vad är det som saknas tycker du?
 
det som, enligt en annan entreprenör, saknas, är att det bör ligga dräneringsrör runt hela marksulan.
 
Du menar att det bara finns rör på sidorna?
Det känns ju väldigt märkligt i så fall men så länge rören finns längs sidorna och det är makadam/dränerande lager kommer det att fungera ändå.

Kommer grundvatten upp rejält kommer ni ändå inte att klara botten utan pump, varken med eller utan rör på kortsidan...

På bilderna ser marken torr ut på väggarna och mycket rötter vilket borde betyda att det inte kan vara alltför blött och således inte något grundvatten som kommer upp eller annan avrinning ni behöver oroa er för.
 
Redigerat:
Tack så mycket för hjälpen, nu känner jag mig lugnare. Söker efter manualer för dränering och grävarbete till betongpool på nätet men hittar inte. någon som har en bra länk?
 
Sanna L skrev:
Tack så mycket för hjälpen, nu känner jag mig lugnare. Söker efter manualer för dränering och grävarbete till betongpool på nätet men hittar inte. någon som har en bra länk?
Det beror väldigt mycket på markförhållanden vad som är "rätt". Lutning på terräng, berg, material, grundvattennivå, etc. Det finns ingen tydlig regel eller bestämmelse om vad som är rätt hos just er.
Titta på regler för suterränghus, samma gäller för pool, typ...

Jag har inte dränerat alls för min nuvarande pool. Den står på en kulle med sandig mark så det är minimal risk att något vatten kan komma upp till botten.
 
Om "felet" skulle vara att det inte finns rör på gavlarna så skulle jag inte heller oroa mig, jag håller med anders om att det är helt ok. Du har grovt material i botten och ev vatten kommer snabbt rinna till rören ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.