Fairlane skrev:
Det innebär väl i praktiken att man bör förhandla, så man inte råkar vara den som börjar på en för hög nivå?

Sen lyckas olika personer komma ner olika långt så helt omöjligt är det nog inte.
Förhandla skall man självklart göra, ingen motsäger det.
Det var snarare att resultatet av förhandlingarna skulle leda till att bankerna "bjöd under varandra" som man inte skall ta för givet...
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Visst det blir vad det blir.

Men ställ krav. Jämför med andra kreditgivare. Och var beredd att verkligen byta!
 
Att "förhandla" med bankerna var en slogan som föddes Alliansregeringen. När kraven ställdes på Anders Borg att göra något åt bankernas jättevinster och konsumenternas svaga position på marknaden blev svaret från regeringen att ansvaret låg hos den enskilde kunden. En enkelt sätt att slippa sätta press på bankerna. Kunderna skulle själva försöka förhandla ner räntan, istället för att regeringen skulle lagstifta mot bankerna överräntor. Något som givetvis är omöjligt. Försök förhandla ner priset på en liter mjölk hos ICA eller bensinpriset hos OKQ8 så förstår du vad jag menar...
 
  • Gilla
Dags
  • Laddar…
Fairlane
Hmm, bankräntan har jag förhandlat ner så du menar att jag bör klara det med mjölken och bensinen också?
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Hmm, bankräntan har jag förhandlat ner så du menar att jag bör klara det med mjölken och bensinen också?
Det här beror nog på vilken förhandlingsposition man har. Om Volvo vill låna 100 miljarder eller så kan de säkert få förmånliga villkor hos banken, men om jag vill låna 1 miljon till en bostad blir nog svaret: -"tyvärr, det här är de villkor som gäller." Om jag hotar att gå till en annan bank (som också ger samma svar) betyder ingenting för storbanken som har en miljon kunder till. För bankerna är det ju mer lönsamt att hålla en tuff attityd mot kunderna än att låta sig spelas ut mot varandra, man kan ju kanske till och med ana en tyst överenskommelse om att inte sänka ränta för mycket. Bankerna som grupp skulle förlora på detta, och om detta drivs still sin spets innebär det till slut ett nollresultat för bankerna istället för 100 miljarder i vinst. Tror du ändå på att kunderna tillåts förhandla ner räntan?
 
Fairlane
Ja, med tanke på att det sker så tror jag på det. Tror du inte på det som faktiskt sker?
Kör du på listpris?

Lagstiftning om bankernas vinster känns dels inte som en bra tanke och det blir nog inte helt lätt att skriva lagen bra heller. Staten har dock SBAB, som har chans att hålla ner räntan för övriga banker.
 
Om nu SBAB drivs utan vinstintresse (?) och storbankerna tar ut övervinster, varför är då SBAB inte billigare än storbankerna?

Sett till genomsnittsränta på 3 månader är SBAB ca 25 punkter dyrare än billigaste konkurrent och det är bara SHB som är dyrare av storbankerna. På ettåringen är man några punkter billigare än storbankerna och på tvååringen 25-30 punkter billigare, faktiskt billigast av alla. På treåringen är man dyrare än alla storbanker, liksom på femåringen (delad sistaplats med Nordea).
 
zarkov skrev:
Om nu SBAB drivs utan vinstintresse (?) och storbankerna tar ut övervinster, varför är då SBAB inte billigare än storbankerna?

Sett till genomsnittsränta på 3 månader är SBAB ca 25 punkter dyrare än billigaste konkurrent och det är bara SHB som är dyrare av storbankerna. På ettåringen är man några punkter billigare än storbankerna och på tvååringen 25-30 punkter billigare, faktiskt billigast av alla. På treåringen är man dyrare än alla storbanker, liksom på femåringen (delad sistaplats med Nordea).
SBAB drivs inte utan vinstintresse. Åtminstone inte enligt dem själva. Se https://www.sbab.se/1/om_sbab/fakta_om_sbab/kort_om_oss/snabba_fakta.html där de skriver "Idag är SBAB en oberoende vinstdrivande bank.".

Tittar man lite närmare på den senaste investerarpresentation https://www.sbab.se/download/18.3a1...644775074/SBAB_Introducing+147_2017-02-08.pdf
så kan man där läsa:

- att SBAB är den femte största bolåneaktören i Sverige (efter de fyra största största bankerna i Sverige; Nordea, SEB, Swedbank och Handelsbanken)
- att SBAB hanterar 337 853 bolån
- att genomsnittslånet hos SBAB ligger på 710 695 kr
- att 62% av bolånen hos SBAB-kunderna är rörliga (tremånders), 38% fasta
- att 51% av SBABs bolånekunder amorterar
- att 56% av SBABs tillgångar består av pantbrev hos enskilda familjer och 21% av SBABs tillgånger består av pantbrev på flerfamiljer (dvs bostadsrätter)
- att SBAB har färre kreditförluster än sina konkurrenter
- att det går mycket bra för SBAB, att de är lönsamma och att deras strategi är att de ska förbli lönsamma även framöver
 
Det är väl SBAB som inte förhandlar? Dvs alla kunder får samma villkor.

Medan andra långivare har förhandlingsutrymme.
 
Ja, jag tror inte det går att förhandla ner bolåneräntan hos SBAB, någon som lyckats? Men man kan använda deras räknesnurra för att snabbt se vilken ränta man skulle få där. Alla boräntor över deras bör man inte acceptera.

I januari låg SBABs genomsnittsränta för tremånadersräntan på 1,57%.

Samma tidsperiod låg genomsnittsräntan hos våra medlemmar som rapporterat in sina boräntor på 1,33%, och ingen av dem hade bolån hos SBAB, så nog går det att förhandla alltid.
 
Förhandla kanske inte går men den ränta man får är ju lägre än vad som står på hemsidan. Tror det beror lite på belåningsgrad och sådant.
 
Men det beror på att de har en flyttrabatt som ligger på 0,25 procentenheter och som gäller i ett år. De skriver numera "upp till 0,25 procentenheter", vad de menar med "upp till" vet jag inte. Men naturligtvis räknar de kallt med att kunderna är lata och inte ser över sitt lån igen när de gått ett år. Ungefär på samma sätt som de flesta inte byter försäkringsbolag eller värmeleverantör.
 
Jag ringde SBAB och frågade vad de menade med "upp till" 0,25 procentenheter i rabatt. Och de svarar så här:
Om man är två låntagare får man 0,25 i rabatt men om man är en får man 0,15 i rabatt de första 12 månaderna.

Jag frågade vidare vad som påverkade vilken boränta man får och då svarade de att det är värdet på huset respektive hur mycket man lånar.

Jag frågade också om man kan flytta en del av sitt bolån till dem men då svarar de att de kan man inte, man kan bara flytta hela bolånet till dem. Om man t ex redan har ett bundet bolån så får man antingen lösa det lånet och betala ränteskillnaden eller vänta tills att det lånet löpt ut.
 
Bäst boränta hos SBAB får du om du lånar minst 2,5 miljoner kronor och att huset är värt minst 3,85 mkr. Belåningsgraden får däremot inte hamna högre än 65%, då blir boräntan sämre hos SBAB.
 
Intressant! Det är därför som vi har lägre än listpris på sbab trots att vi varit kunder ett par år. Sedan skall man inte glömma att dom har ett rätt okej sparkonto också.
Nu kommer vi dock snart att byta i alla fall.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.