Bor i en brf där inflyttningen var vår vinter 2010, d v s 7 år sedan.

Har nu förstått bland grannarna att vitvaror som är 7 år pajar. Igår t ex så pajade frysen hos en, hos en annan trillade kylskåpsdörren av. Trasig diskmaskin och torktumlar finns också i dessa två hushåll är det endast 2 personer. har inte kontrollerat med de andra grannarna. Alla har samma vitvaror hade inte möjlighet till val. Men borde inte vitvaror har längre livslängd än 7 år. Det är Husqvarna på alla produkterna.

Eftersom jag bara väntar på att några av våra skall ge upp så undrar jag vilket märke skall jag satsa på.
kan också tillägga att jag inte direkt varit nöjd med någon av produkterna men är de helt nya är det ju inte något man slänger ut.
 
När du skriver att de pajar och vitvarorna är trasiga så framgår det inte ifall det enklare byten av slitage-delar eller mer krävande reparationer som krävs.
Oavsett varumärke eller produkt så finner du glada och mindre glada ägare till dessa. Vill du ha vitvaror av nästa nivå men ändå mänskliga priser är det väl Siemens/Bosch, Miele, Neff och Smeg. Finns ju fler och även dyrare varumärke och ju mer du betalar, desto mer kvalitet får du.

Men det vore naivt att säga att de dyrare alternativen aldrig behöver lagas.

Jag personligen undviker serieproducerade varor från Electrolux, Cylinda, (IKEA), AEG i det billigare till mellan skiktet, man får ju vad man betalar för och det gäller väl det mesta här i livet.

Ställ ambitionsnivå och användarnytta vs ekonomi. Vad är rimligt utifrån vad ni själva vill ha?
 
Var väl att så mycket redan gick sönder innan 7 årsdagen. En frys som bara lägger av mitt i natten. En diskmaskin med stressigt kretskort , en kylskåpsdörr som ramlar av. Eftersom man alltid behöver tillkalla reparatör så går ju varje lagning på några 1000-lappar

Samtidigt så är min fråga skall vitvaror bara hålla i ca 7 år. Och i det här fallet så hade vi inga val jag gick i alla fall till sämre än det jag hade tidigare där jag valt själv.
 
Kan bara bekräfta din iakttagelse. Vitvaror har alldeles för kort livslängd.
Vill t o m påstå att de är designade för det.
Tror man kanske ska undvika dom billigaste modellerna.

Mest nöjd är vi med Bosch/Siemens
 
Tycker det är hårt att lägga all skuld på tillverkarna. Kolla priserna hos de stora elektronikföretagen så inser man hur kassa maskiner som tillverkarna tvingas producera för att någon skall vilja köpa in och sälja deras produkter.. Priserna på vitvaror har sjunkit kraftigt / pengars värde har minskat. Det är inte samma investering idag att köpa en tvätt som för 15 år sedan. Klart att tillverkarna inte bygger för att vitvarorna skall hålla i 20 år med tanke på hur lite vinst dem gör. Man måste hämta hem vinsten på volym och inte kvalité. För tråkigt nog så har de flesta säljare ingen aning om vad dem säljer till sina kunder. Frihandel är inte bra i alla avseenden. Fråga alla gamla cylinda kunder. Det var bättre förr kommer alla att säga :)
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Nixon90: Det ligger kanske lite i vad du säger men prispress är nog inte hela den nyanserade problembilden...

Med bra specifikationer och hög automation så går det att sätta ihop hållbara maskiner.
Det kräver också kvalitetskontroll ända tillbaka till ingående råvaror. Annars börjar t ex en plast- eller gummileverantör att snåla.

Huvudproblemet är att det inte finns några incitament att bygga hållbart. Incitamenten är istället maximerad vinst och att hålla tillväxten kontinuerlig.
Då blir det ett mål i sig att ligga precis på gränsen för vad som är acceptabelt för det produktsegment det gäller, allt annat vore ekonomiskt slöseri och dåligt företagsledarskap.

En annan del av problemet är vi konsumenter. Vi har blivit vana vid att kunna köpa en borrmaskin för 198:- så att det blir pengar över till en thailandsresa.
 
MiaSthlm skrev:
Bor i en brf där inflyttningen var vår vinter 2010, d v s 7 år sedan.

Har nu förstått bland grannarna att vitvaror som är 7 år pajar. Igår t ex så pajade frysen hos en, hos en annan trillade kylskåpsdörren av. Trasig diskmaskin och torktumlar finns också i dessa två hushåll är det endast 2 personer.
Det finns flera förklaringar till det du och dina grannar upplever. Fenomenet är inte ovanligt när det gäller nyproduktion och beror till stora delar på att de bolag som producerar lägenheterna*vill komma billigt undan. De går till en leverantör och ber om bra pris på modeller som har siffror som ser bra ut i marknadsföringen, dvs en hyfsat tyst diskmaskin, tvätt med 1400 varv/min i*centrifugering osv. Modellerna som är standard vid nyproduktion är oftast ganska klena konstruktioner.

2006 köpte vi en bostadsrätt*där vitvaror från Bosch (samma som Siemens) var standard. Via kontakter uppgraderade jag en massa men höll mig till Bosch i det stora hela och det gick bra under våra åtta år där. Men en hel hög av mina grannar hade stora*problem med kylar och frysar, allt från att handtag och plasttoppar på dörrar sprack till frysar som bara lade av. En hel del hade tvättmaskiner som höll lite väl kort tid.

Du och dina grannar har problem med Husqvarna (Electrolux). Många av dessa skulle jag tro härrör från samma sak som problemen som fanns i vår förening, en byggare som köpt modeller med skapliga siffror från*vitvaruleverantörens billigaste serie.

Att sedan fråga vad som är bra på ett forum är svårt... Någon hävdar Miele. För denne har råd och gärna visar det. De är bra men du kommer också träffa en hel hög med folk som köp deras kyl/frysar för 5-6 år sedan och som nu sitter med havererade kompressorer eller dyra elektronikfel. Eller ett par diskmaskinskunder som köpte ny maskin då det kändes saftigt med ett kretskort för 7000 till en åtta år gammal disk som var byggd för att hålla i 20 år.

Du kommer träffa dem som haft en Cylinda-disk i 20 år och som nu köpt en ny, turkisktillverkad, Cylinda i tron att den ska gå i 20 år.

Vidare kommer du träffa de som säger att man aldrig ska ge mer än 3995 kr för en tvättmaskin för deras förra i den prisklassen höll 8 år med 10 tvättar i veckan och nu har de köpt en ny för samma pris. Enligt dessa finns ingen anledning att köpa en Miele-tvätt eller liknande.*Om ytterligare 10 år har de troligen inte samma filosofi.

Internet är fullt av tyckande. Även jag bidrar med tyckande nu. Men jag har drygt 10 års erfarenhet av vitvarubranschen. Alla märken. Köper du de lite bättre modellerna från Husqvarna/Electrolux eller Bosch/Siemens samt valfri Miele får du grejer som funkar.*Miele funkar förhoppningsvis lite längre men de kostar mer. Sedan kan du ha otur och saker*lägger av efter 6-7 år. Fast diskmaskin skulle jag inte köpa från Electrolux-koncernen - men det handlar mest om tycke och smak men även om att inget(?) annat märke har så usel kvalitet på sina korghjul.
Köper du Samsung (gäller LG med men de har så lite på marknaden nu...) kan du få något som funkar men går något sönder är det ett elände, iaf här i Mälardalen. Fast en hel del av problemen bör gälla i hela landet då de grundar sig i en knepig företagskultur...

Blev ett långt svar, hoppas det är till någon nytta.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Sökte efter annat och råkade hamna här, och kunde inte låta bli att kommentera. Ämnet är tidlöst.
Visst går det att köpa hållbara grejer, proffsmaskiner, men de kostar betydligt mer. Tror inte någon som säljer vitvaror ger garanti till företag som köper typ diskmaskiner och tvättmaskiner som ska stå på ställen där det är betydligt högre belastning än i ett hushåll. Där håller en hushållsmaskin i som bäst 2-3 år.

Under asylvågen 2015 rapporterades det om tvättmaskiner som havererade på asylboendena, en del ville skylla detta på att asylanterna misshandlade maskinerna. Mer troligt att de okunniga asylentreprenörerna satte dit billiga hushållsmaskiner, på ställen där det behövts sk fastighetsmaskiner. Hushållsmaskiner är inte gjorda för att gå hela tiden dag ut och dag in. Att sätta upp en tvättstuga (en tvättmaskin) för flerfamiljshus är en helt annan kostnad än att göra det för ett hushåll. Jag har sett Miele fastighetsmaskiner som snurrat i +30 år. Men det var då det, nu är de inte av den kalibern. :)
 
A
michfris michfris skrev:
När du skriver att de pajar och vitvarorna är trasiga så framgår det inte ifall det enklare byten av slitage-delar eller mer krävande reparationer som krävs.
Oavsett varumärke eller produkt så finner du glada och mindre glada ägare till dessa. Vill du ha vitvaror av nästa nivå men ändå mänskliga priser är det väl Siemens/Bosch, Miele, Neff och Smeg. Finns ju fler och även dyrare varumärke och ju mer du betalar, desto mer kvalitet får du.

Men det vore naivt att säga att de dyrare alternativen aldrig behöver lagas.

Jag personligen undviker serieproducerade varor från Electrolux, Cylinda, (IKEA), AEG i det billigare till mellan skiktet, man får ju vad man betalar för och det gäller väl det mesta här i livet.

Ställ ambitionsnivå och användarnytta vs ekonomi. Vad är rimligt utifrån vad ni själva vill ha?
neff är ju samma som bosch
gram har mest skit under färgen extremt dålig kvalitet och bara ett års garanti samt en av marknadens sämsta support.
Miele kan vara bra men bara ett års garanti. liksom Liebherr.
 
A
[SH] [SH] skrev:
Det finns flera förklaringar till det du och dina grannar upplever. Fenomenet är inte ovanligt när det gäller nyproduktion och beror till stora delar på att de bolag som producerar lägenheterna*vill komma billigt undan. De går till en leverantör och ber om bra pris på modeller som har siffror som ser bra ut i marknadsföringen, dvs en hyfsat tyst diskmaskin, tvätt med 1400 varv/min i*centrifugering osv. Modellerna som är standard vid nyproduktion är oftast ganska klena konstruktioner.

2006 köpte vi en bostadsrätt*där vitvaror från Bosch (samma som Siemens) var standard. Via kontakter uppgraderade jag en massa men höll mig till Bosch i det stora hela och det gick bra under våra åtta år där. Men en hel hög av mina grannar hade stora*problem med kylar och frysar, allt från att handtag och plasttoppar på dörrar sprack till frysar som bara lade av. En hel del hade tvättmaskiner som höll lite väl kort tid.

Du och dina grannar har problem med Husqvarna (Electrolux). Många av dessa skulle jag tro härrör från samma sak som problemen som fanns i vår förening, en byggare som köpt modeller med skapliga siffror från*vitvaruleverantörens billigaste serie.

Att sedan fråga vad som är bra på ett forum är svårt... Någon hävdar Miele. För denne har råd och gärna visar det. De är bra men du kommer också träffa en hel hög med folk som köp deras kyl/frysar för 5-6 år sedan och som nu sitter med havererade kompressorer eller dyra elektronikfel. Eller ett par diskmaskinskunder som köpte ny maskin då det kändes saftigt med ett kretskort för 7000 till en åtta år gammal disk som var byggd för att hålla i 20 år.

Du kommer träffa dem som haft en Cylinda-disk i 20 år och som nu köpt en ny, turkisktillverkad, Cylinda i tron att den ska gå i 20 år.

Vidare kommer du träffa de som säger att man aldrig ska ge mer än 3995 kr för en tvättmaskin för deras förra i den prisklassen höll 8 år med 10 tvättar i veckan och nu har de köpt en ny för samma pris. Enligt dessa finns ingen anledning att köpa en Miele-tvätt eller liknande.*Om ytterligare 10 år har de troligen inte samma filosofi.

Internet är fullt av tyckande. Även jag bidrar med tyckande nu. Men jag har drygt 10 års erfarenhet av vitvarubranschen. Alla märken. Köper du de lite bättre modellerna från Husqvarna/Electrolux eller Bosch/Siemens samt valfri Miele får du grejer som funkar.*Miele funkar förhoppningsvis lite längre men de kostar mer. Sedan kan du ha otur och saker*lägger av efter 6-7 år. Fast diskmaskin skulle jag inte köpa från Electrolux-koncernen - men det handlar mest om tycke och smak men även om att inget(?) annat märke har så usel kvalitet på sina korghjul.
Köper du Samsung (gäller LG med men de har så lite på marknaden nu...) kan du få något som funkar men går något sönder är det ett elände, iaf här i Mälardalen. Fast en hel del av problemen bör gälla i hela landet då de grundar sig i en knepig företagskultur...

Blev ett långt svar, hoppas det är till någon nytta.
ja det finns ju inga bättre modeller när det gäller electrolux eller husqvarna de har alla samma saker under skalet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.