Men nu funkar inte golvet alls oavsett hur termostaten står. Ungefär som att det inte längre hjälper att dra åt kranen utan den läcker hela tiden och i alla fall jag anser att den kranen är trasig och bör bytas inget jag ser som en egenhet.
 
Jag förstod det som att den funkat på fullt pådrag hela tiden. Men om den nu la av då de ställde ner den så är det ju nya ägarens sak på samma sätt som att kranen börjat rinna hela tiden då nya ägaren gjort någon ändring i inställningen.
Och då tycker jag att samma sak är lagom ersättning. Då termostaten fortfarande är 12 år gammal är det inte en ny som ska betalas utan en av samma ålder.
Tänkt dig att säljaren upptäckt att värmen slutat funka 2 veckor innan tillträdet. Vad hade man gjort då?
1. Köpt den billigaste termostat man hittat som då kan vara en begagnat för 50 kronor på loppis.
2. Informerat köparen att den gått sönder och frågat om köparen själv vill passa på att köpa upp sig på en nyare variant med en massa nya finneser och då fått någon hundralapp som hjälp.
 
När man köper ett hus som är ett antal år gammalt då får man räkna med att flera utrustningar har passerat deras teoretiska livslängd.
Man ringer inte stup i kvaten och meddelar förra ägaren att en eller den andra saken har gått sönder. Vad är det för mentalitet ?!
Sista jag flyttade in i nytt hus, det tog ett år att återställa alla små saker som trasiga.
1- tvättmaskinen var möglad. Hittade massvis med mögel inuti. Ny tvättmaskin.
2- värmepannan som var 24 år gammal gick sönder efter 3 månader. Ny värmepanna.
3- tvättställ blandarenn började läcka efter e månad. Ny blandare.
4- Märkte att många fönster beslag antingen var trasiga eller borta! Nya beslag.
5- Trasig täljsten i kaminen. Stor spricka. Ny sten.
6- Hanstaget till asklådan till kaminen var trasig. Nytt handtag.
7- Trasiga lyrör armaturer i garaget. Nya armaturer plus lysrör.
7- Trasiga regnrännor och stuprör. Nya såna.
8- taket till lekstugan var helt förstörd. Ny tak.
9- ta nr 1 till 8 hånger 2
De här felen var varken beskrivna i bes protokollet eller muntlig redogjorda av ägaren.
 
De flesta av de punkterna hade du märkt om du besiktat huset före köpet. Nu handlar inte tråden om saker som gått sönder efter att köparen flyttat in utan grejer som ev gått sönder före köparen flyttade in men som fungerade vid köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.