Står inför ett jätteprojekt - känns det som... :p
Nämligen renovering av ett 50-tals badrum.

Badrummet är belägen i källaren.
Huset står på en helgjuten marksula (polsten) med sockel.

Badrumsgolvet består alltså av målad betong.
Väggarna består av betong. På denna finns gammal, 50-tals våttapet med glipor mellan skarvarna. Golvbrunnarna är även från 50-talet...

Takhöjden är blygsamma 2,13.
Rummet i övrigt är 3,30x2,20.

Önskemålet är att väggarna kaklas och golvet förses med golvvärme och klinkers. Sedan skall badrummet förses med nyinstallerad toalettstol.

Har då en rad, olika frågor:

1) Kan man kakla direkt på betong eller behöver man regla och skruva upp dubbla gips?

2) Golvvärmeslingor i flytspackel direkt på betonggolvet och sedan klinker eller spån/golvvärme/flytspackel/gips/klinker???

3) Hur blir det med kapillärverkan om man har golvvärmeslingor på betonggolv?

4) Hur mycket bygger golvvärmen i cm? Med tanke på att takhöjden är 2,13 är frågan ytterst relevant.

5) Vad är en ungefärlig arbetskostnad för kakling för ett rum av denna storlek? Mellan tummen och pekfingret?

Det känns iaf som det är väldigt lite man kan göra på egen hand. Riva våttapeten är en enkel match. Regla/skruva spån låter också överkomligt.
Bila golvbrunnar låte lite krångligare med de risker som finns.

Ungefärlig budget är ca 100.000:-.

Tacksam för lite synpunkter.
Förstår att det skulle underlätta med bilder.
Får undersöka om jag kan uppbringa några... ???
 
Grattis;)
Håller själv på att fixa mitt badrum i källaren. Där har jag nu bilat upp hela golvet mest för att avlopps rören inte va där jag ville och när det ändå är uppe så passar jag på att gräva ur och få riktig isolering under så att golvvärmen inte bara smiter ut i jorden. Visst är detta ett hästgöra men om man istället för detta skulle kasta pengar till Persson i enegiskatt och bygga in en massa mögelhärdar i form av organiska material så känns detta ganska bra iaf.
 
Hejsan..

din punkt nr 1 finner du svar på här..
http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_id=120
Så svaret är JA det går att kakla direkt på betongen.

Den STORA frågan är dock om du ska använda tätskikt eller inte.. kanske bara i vissa ytor? Har för mig det finns speciella tätskikt för just källare..

Du säger att det finns risker med att bila golvbrunnen!
undrar lite vilka risker du menar...

Precis som S-J skriver så är det en STOR fördel med att bila upp hela golvet lägga isolering gjuta in golvvärme..
jag har sett bilder på det från någon här på forumet som har gjort just så..

Förvisso gillar både energibolag & Maskarna att du värmer utan isolering i golvet, men det är bara Oekonomiskt..
 
Här har Du min tråd: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1115224972

Jag gör inte om ett badrum, men väl en tvättstuga, (hela källaren faktiskt, men en tvättstuga påminner om ett badrum).

Jag har länkar i tråden till diverse information med avseende på fuktvandring i betongplattor, kolla in dom.

Glöm allt vad golvspån eller andra organiska material heter, Du kommer bara att få problem.

100.000:- kan Du nog klara dig på, men det beror på hur exklusiva material du använder samt hur mycket eget jobb du kan lägga ner.

Att kakla är inte särskilt svårt, skall Du bila ut golvet så kan du passa på att göra stambyte, det kan du leja ut till en röris, el bör också göras av behörig person, men resten är ju mest arbete, arbete och åter arbete :)

Lycka till !

/Per
 
Får tacka för svaren!
Känns nu både stimulerande och...ehh...jobbigt... ;)

Den där Ardex-länken var inte dum, inte heller
psamuels bildtråd om dennes renovering. Man blir aningen imponerad, må jag säga.

Summa summarum...

Kakel direkt på betongväggarna, alltså.
Och tätskikt kring områdena dusch och badkar.

Golvet lät som det stora momentet.
Uppbilning av hela kalaset och ned med ny isolering.
Känns som risken är stor att man bilar sönder avlopps- och vattenrör, men dessa skall väl såklart bytas de med.

Hajjar att jag måste börja med att stänga av vattnet, men sedan då..?
Hur pluggar man vattenrören till badkar och tvättställ? Gäller ju att få rätt dimension och hållbarhet som står emot trycket sedan...

Hur mycket kostar en Hilti att hyra? Någon som har en ungefärlig kostnad på detta?

Känns som golvet består av massor av delmoment.
Kan man verkligen klara av det med, nära nog, ingen erfarenhet alls..? ???

Samtidigt är uppgiften onekligen inspirerande... ::)
 
Hyra av Hilti.. tja 200:- /dag..

Rör är enkelt o plugga. tar den yttre dimentionen på röret kapar och sätter dit en klämm koppling med plugg. Det håller..

Alternativet är att du delar på röret någonstanns där det finns en T-koppling eller likande mäter gängorna, skaffar en plugg.

Jag gjorde som så att jag valde att gå ner till den lokala rör pular firman. Och kom med mina korkade frågor om mått o sånt. då tog dom fram grejerna åt mig (lite dyrare kanske) så jag fick rätt.. efter ett par vändor så "kunde" jag det här o vågar nu beställa på via internet dom grejerna som jag ev behöver.. Det där med tryck behöver du inte vara orolig för.. det håller inga problem..

Otroligt nog så klarar man det mästa mer änn vad man tror.. Dock så tar det en ruggit massa tid..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.