Är helt okunnig om ventilation och slänger därför upp en fråga med hopp om att någon som är kunnig i ämnet kan komma med råd.

Vi håller på med en renovering hemma som bland annat innefattar ett badrum. I samband med renoveringen har vi slagit ut väggen som fanns mellan det som tidigare var en tvättstuga och hallen. Vi har alltså gjort hallen större.

Tidigare gick det ett ventilationsrör genom gästtoaletten och in i tvättstugan. Nu när det är en del av hallen ansåg vi inte att det behövs någon frånluftsfläkt längre.

När man nu kapat av röret som tidigare gick in i tvättstugan finns det två rör i väggen i badrummet. Ett mindre där det tidigare satt en timerstyrd fläkt och det stora som tidigare fortsatte in i tvättstugan. Försökte mig på att rita hur det ser ut, inte så vackert men jag hoppas ni förstår hur det ser ut 😀

Företaget vi anlitat för renoveringen tycker att det funkar om man sätter igen det lilla hålet med isolering, bygger in det bakom osb:n och gipset och att man sedan sätter en badrumsfläkt i det stora röret istället. De skulle lösa det genom att skicka in ett mindre rör i det stora eftersom badrumsfläkten vill ha en mindre diameter för anslutning.

Nu till frågan. Borde man göra så här?
Började själv att fundera på det nu. Skulle det kunna bli problem med fukt som rinner ner i "grenröret" och orsakar mögelproblem på sikt?
Borde man kanske ha behållit båda rören synliga och satt ett don i det stora och en badrumsfläkt i det lilla?

Någon som har några idéer/synpunkter?


Handritad skiss som visar en planlösning med ventilationssystem i en renovering, inklusive rör och fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte om du blandar ihop badrum med wc när du skriver.Lite svårt att förstå hur det hänger ihop. Kan du rita ritningen måttsatt i skala. Svårt att förstå vad du menar med små och stora rör.
 
Nej blandar inte ihop badrum och WC. Det som tidigare var WC blir nu badrum eftersom det tillkommer en dusch😀
Hur som helst lyckades jag identifiera att det är två separata rör som går upp på vinden, de har alltså inget med varandra att göra.

Kan det bli problem om man bara pluggar den ena pipan med isolering eller måste man göra något mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.