Hej!
Jag har ett problem, eller snarare beslutångest.
Bor idag med min familj i ett enplanshus från 77-78 sedan tre år tillbaka. Ca 200kvm.
Idag har vi pelletspanna med två stycken ackumulatortankar, med solfångare.
Första året hade vi inga problem alls med systemet, men år två började allt krångla. Senaste året har jag ringt reparatören flera gånger i månaden dock inte sommarperioden då vi kör på sol.
Nu går pumparna på sista versen har jag fått till svar. Och planen är nu att skrota hela systemet och köra på något nytt till våren/sommaren, om pumpen håller. Vill inte lägga mer pengar på det befintliga.
Systemet idag är inte super gammalt, men tycker det har kostar för mycket i repration, för mycket jobb med sotningen, bära in alla säckar med pellets, systemet har ingen givare, utan jag får gå ut och höja och sänka manuellt beroende på SMHI´s prognos. Pga allt krångel och kalla nätter och vaknar utan värme så har jag fått bygga mig ett eget sysmet till telefonen, notiser när tanken är uppvärmd och om den sjunker för mycket, för att få en varning innan kylan kommer in. Så nu även sömnproblem ;)
Ska även tillägga att jag är super nöjd med solfångarna, släckt pannan i April till Oktober.

Nog pratat om det gamla och diskutera om det nya.

Har börjat forska i bergvärme. Första frågan är om det passar alla hus? Eller om man ska leta upp någon "expert" och först kolla om det är bra för huset? Eller passar alla system alla hus?

Huset har haft lite ventilations-problem, fukt på innesidan av fönstrerna när det är kallare än -5. Hade en tekniker ute och dom tyckte mer Tilluft och mekaniska fläktar. Detta hjälpte inte för det problemet. Hade en tråd här på forumet om problemet och då sa många medlemmar att det var Frånluften som var problemet, men inte löst problemet än.

Så tänkte typ att man kunde slå två flugor i en smäll nu. Värme och ventilation?
Frånluft har jag kollat på, men som jag förstår så är 200kvm typ max.

Kan man göra något liknade med bergvärme och även återvinna luften? Istället för bara montera en fläkt på taket som suger ut all värme?

Över till del 2
Har vart i kontakt med två företag hittills om bergvärme, första rekommenderar starkt Bosch och påstår att jag kan ha kvar min älskade solfångare till pannan utan ackumulatortankar. Men lagringen av solvärmen lär la inte bli mycket då? Tanken i pannan är bara 130l mot 750l x 2st som jag har idag.
Jag vill nämligen inte ha tankarna kvar då dom tar upp en garageplats och vill slippa alla rör i hela garaget. Men just den pannan som han röstar för har inbyggt stöd för solfångare. Så ingen extra kostnad för inkoppling av dom. Kostnad ca 150.000

Kontakt två rekommenderar Nibe, dom har inte vart ute än och kollat. Men i samtal så har dom sagt att det inte är bra och värma upp en panna med solfångare. Utan en tank är typ ett måste. Så dom tycker jag ska sälja systemet på taket, eftersom jag verkligen vill ha bort tankarna.

Företagen är återförsäljare för just dom märkerna också, så inte konstigt att dom pratar gott om just sitt märke.

Även planer på att kontakta företag 3, som använder sig av Thermia,

Är det stor skillnad på dessa tre, Thermia, Nibe och Bosch? Ska höra med alla om just luften också, men ville kolla med er innan också, alla säljare är för sina produkter så svårt och få en uppfattning vad som är bäst.

Hoppas det är någon som orkat lästa igenom och kan svara lite :)
Tack på förhand!
 
Excel
Ingen aning om skillnad, har själv Thermia G3 optimum och bor på 230 kvm. Supernöjd med valet, Thermia har dessutom mycket lång garanti. Thermia har lösning för återvinning av frånluft, dock är detta främst en lösning om man har för grunt borrhål. Investeringen att återvinna frånluft var inte lönsam för min del.

De övriga fabrikaten är säkert lika bra de med. Jag blev avrådd att köpa VP med inverter pga allt strul, de kanske är bättre numera.
 
I princip är det hugget som stucket mellan de välkända märkena, däremot är återförsäljarna olika duktiga och den allmänna rekommendationen brukar därför vara att du hellre ska anlita en firma du litar på än ta ett osäkert kort för du gillar märket på pumpen mer.

Och det går inte att trolla bort naturlagarna ens med en värmepump, du behöver ackumulatortankar om du ska ha solvärme, 130 liter räcker ingenstans.

Det där med att använda ventilationen är en bra tanke. På pappret. Men räknar man på det så blir det sällan lönsamt, det är billigare att borra några meter extra istället och skaffa en mekanisk frånluftsfläkt och inte inte återvinna frånluften.Dessutom brukar det bli enklare att dra ventilationsrören.
Det är i princip bara i de fall där borrhålet är för litet och det riskerar att frysa ihop som det är lönsamt att skaffa frånluftsåtervinning då det kan vara det som gör skillnaden från att värmepumpen stannar och går över helt på elpatron.

Synd att du behöver platsen i garaget annars, för billigare energi kan du ju inte få. Särskilt nu när du redan har ett system som fungerar bra. Rent tekniskt är det inte svårt att kombinera med en värmepump, bara man hittar en installatör som vet hur det ska göras. För det är värt att tänka på, att de flesta värmepumpsinstallatörer är ofta bara vana att installera pumpen och inget mer, ska det kombineras med solvärme eller ha kvar en panna för spetsvärme så är det inte säkert att de löser det bra.

Som alltid är det viktigt att ta referenser.

Vi installerade en Nibe 1145-10 för drygt 6 år sedan, jag gjorde allt själv utom att borra energibrunnen och koppla in den kalla sidan på värmepumpen. Dimensionering är lätt att få hjälp med på nätet.

Det du behöver vara lite uppmärksam på är vilken framledningstemperatur du behöver som mest till dina radiatorer. Om den överstiger 55 grader så får man se till att pumparna klarar det.

Är du intresserad och normalhändig så är det inga bekymmer att installera en pump själv om du skulle vilja. Gissningsvis kan du nog komma undan med runt 120 tkr då.
 
Bergvärme + FTX låter som ett bra system för dig. Nibe har hela kittet styrt från innerdelen. Även Viessmann har komplett system (med extra värmd tilluft som option)
 
Jag använder från luften till att värma brine och min brine temp ligger ca 1,5-2 grader högre nu än innan jag installerade från luft vent och jag gjorde det för att få ordning på vent och brine höjningen blev en bonus. Om du behåller solen kan du spara en tank med slingor i och låta den förvärma vv hela året och låta vp toppa upp det sista på sommaren är antagligen tanken så varm så inte vp behöver slutvärma det alls. Beroende på hur ditt rad system ser ut och storlek på vp kan det vara bra med en arbetstank på 300-500 liter till vp så helt utan tankar kanske du inte blir.
 
Tack för era svar. Läst på om FTX och det låter som ett bra val faktiskt.
Idag hade jag Thermia ute för en offert, men han sågade FTX, det är bättre med ett vanligt ventilationsystem, inget mer prat om det från hans sida. Inomhusgivar var något jag var intresserad av då vi idag har så ojämt värme i huset, men det var också dåligt, -"det styr du på elementen så varför ska du ha det?!"
Han verkade kunnig, trevlig, och jobbet kunde vara gjort inom 1-2 månader, så det var bra. Även noggrann att kolla igenom huset och se så mycket som möjligt. Men bara dissa mina förslag och aldrig gav någon bra orsak...
Han räknade snabbt och sa att det jag gör av med idag blir svårt att slå med bergvärme, tack vare solfångaren. Så kommer ta så många år, förutom i jobb då pellets tar en del tid.
Så jag blev väldigt osäker på allt just nu...
Väntar på Nibe-återförsäljaren också, och prislappen på detta.
 
Lät som en kille som inte ville bry sig om att förklara för då skulle det kunna visa sig att han har fel.

Fråga Nibe killen om deras FTX system i kombination med bergvärme / luft-vatten. Jag är också nyfiken på vad dom säger.

Att FTX bidrar till god komfort och lägst energiförbrukning är ganska självklart. Frågan är väl mer om hur mycket det lönar sig ekonomiskt. Jag kan tycka att det är värt lite extra för just känslan att det ger lägre energiförbrukning.
 
Johannes Carlsson skrev:
Jag kan tycka att det är värt lite extra för just känslan att det ger lägre energiförbrukning.
Hur tänker du där?
 
Bara att det känns bra om huset har en lägre energiförbrukning.
 
Zitram skrev:
Tack för era svar. Läst på om FTX och det låter som ett bra val faktiskt.
Idag hade jag Thermia ute för en offert, men han sågade FTX, det är bättre med ett vanligt ventilationsystem, inget mer prat om det från hans sida. Inomhusgivar var något jag var intresserad av då vi idag har så ojämt värme i huset, men det var också dåligt, -"det styr du på elementen så varför ska du ha det?!"
Han verkade kunnig, trevlig, och jobbet kunde vara gjort inom 1-2 månader, så det var bra. Även noggrann att kolla igenom huset och se så mycket som möjligt. Men bara dissa mina förslag och aldrig gav någon bra orsak...
Han räknade snabbt och sa att det jag gör av med idag blir svårt att slå med bergvärme, tack vare solfångaren. Så kommer ta så många år, förutom i jobb då pellets tar en del tid.
Så jag blev väldigt osäker på allt just nu...
Väntar på Nibe-återförsäljaren också, och prislappen på detta.
FTX är bra men det blir mycket rördragning vilket kan vara svårt i ett äldre hus. Inomhusgivare anser jag är ett måste för visst kan radiator termostater bromsa ev övertemp men dom kan aldrig ge extra värme om det tex blåser i alla fall inte om man inte kör för högkurva på vp vilket är oekonomiskt. Att du har solfångare påverkar inte kalkylen så mycket dom spar nog max 1000 kwh per år med bergvärme men helt klart skulle jag haft kvar dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.