Antispinn måste vara när man dödar katten för att få tyst.

-> Flåt. Hör nog hemma i humortråden (om ens där)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS skrev:
En HD, är det inte det man kallar för en fiskebåt med fransar på handtagen?
Mutterspridare har jag fastnat för, den kan inte ens HD-ägare bortförklara :D

Med det sagt så har jag faktiskt börjat titta lite på dessa Harley-Parkinson hojar, har jag kommit i gubbåldern i förtid tro?

För att hålla mig till tråden (fast utan att ge tips :)) så kör jag också 4hjulsdrivet, jobbar i skogen och har haft lite olika 4x4 bilar. Just nu en Skoda Octavia TDI med dåliga-vägar-paketet, den har funkat helt ok även om markfrigången inte är så bra trots den högre fjädringen och det är just markfrigången som är viktig i snö eller på dåliga vägar.
Bästa framkomligheten hade nog Vitaran jag hade, men den var det också sämst komfort i, och ruskigt svag motor.
Hade även en Blazer en gång i tiden, den skulle man ha haft kvar. V8 diesel och komfortabel nog för längre resor om man inte hade bråttom! Drog exakt lika mycket som kompisens L200.
 
Redigerat:
galento
Vasara skrev:
Mutterspridare har jag fastnat för, den kan inte ens HD-ägare bortförklara :D

Med det sagt så har jag faktiskt börjat titta lite på dessa Harley-Parkinson hojar, har jag kommit i gubbåldern i förtid tro?

För att hålla mig till tråden (fast utan att ge tips :)) så kör jag också 4hjulsdrivet, jobbar i skogen och har haft lite olika 4x4 bilar. Just nu en Skoda Octavia TDI med dåliga-vägar-paketet, den har funkat helt ok även om markfrigången inte är så bra trots den högre fjädringen och det är just markfrigången som är viktig i snö eller på dåliga vägar.
Bästa framkomligheten hade nog Vitaran jag hade, men den var det också sämst komfort i, och ruskigt svag motor.
Hade även en Blazer en gång i tiden, den skulle man ha haft kvar. V8 diesel och komfortabel nog för längre resor om man inte hade bråttom! Drog exakt lika mycket som kompisens L200.

Äldre hojar kan ju behöva lite mer översyn och det gäller nog de flesta.De nyare hojar vi kör nu
funkar kanon.

Har en Honda mc motor isärplockad nu och trodde väl att dessa skulle hålla längre men
Murphys lag gäller väl även japanska grejer verkar det som.:p

Roligt att du kollar efter mc :D Men nu var det väl 4x4 som sagt.Cheva pickupen har hög markfrigång
och fast den har "heavy duty" utförandet så är den förvånansvärt bekväm i motorvägsfart.
Man blir ju lätt bortskämd med 2,4m flak,på en del andra pickups får ju inte ens röjsågen plats med
uppfälld bakläm.
 
A
Ja de är säkert helt OK, kärt barn har många namn :cool:

Hoj har jag kört sen 2003 men först nu börjar H-D stuket tilltala en. Men jag vet inte, trivs bra på offroadhojar än så länge, även om jag är helt hojlös för tillfället.

Jag tror att mycket av bekvämligheten i din cheva pickup och min gamla Blazer kommer sig av att de är så tunga, sen är ju sätena mjuka och sköna (y)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ena nackdelen med att köra typ äldre blazer/silverado eller som jag en suburban är att det blir en del timmar i garaget för oftast består den där nudelolyckan till elsystem mest av strömtjuvar och döda kablar.

Men mekaniskt är dom stryktåliga, fast inte bränsleekonomiska snittar kring 1.7-2.5 med min o då kör jag aldrig fortare än 90
 
Lutte skrev:
Ena nackdelen med att köra typ äldre blazer/silverado eller som jag en suburban är att det blir en del timmar i garaget för oftast består den där nudelolyckan till elsystem mest av strömtjuvar och döda kablar.

Men mekaniskt är dom stryktåliga, fast inte bränsleekonomiska snittar kring 1.7-2.5 med min o då kör jag aldrig fortare än 90
Förstår inte alls vad du menar med elsystemet, menar du att det inte ska se ut såhär?
Oorganiserad samling av kablar och säkringshållare i ett fordons elsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller såhär:
Oorganiserat motorrum i fordon med synliga kablar och komponenter, ger intryck av slitage eller underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just denna tillhör väl inte heller bland dom mest bränslesnålaste fast än det är en diesel.
3växlad låda och ingen overdrive så ligger man i 120 drar den runt 4liter milen....
Håller man sig runt 70-80 så ligger den på ca1.5

Kom på vad jag egentligen ville skriva.
Dom gångerna jag har kört fast och inte har något med mig alls för att hjälpa så har jag tagit ut golvmattorna och lagt framför hjulen så dom dras in under när man gasar, då har jag oftast kommit loss, visst mattorna bli skitiga men dom går att tvätta av iaf.

En gång har det inte hjälpt men då var jag tvungen att lyfta loss jeepen med en traktor...
 
Redigerat:
Pierre_r skrev:
Förstår inte alls vad du menar med elsystemet, menar du att det inte ska se ut såhär?
[bild]
Eller såhär:
[bild]

Just denna tillhör väl inte heller bland dom mest bränslesnålaste fast än det är en diesel.
3växlad låda och ingen overdrive så ligger man i 120 drar den runt 4liter milen....
Håller man sig runt 70-80 så ligger den på ca1.5

Kom på vad jag egentligen ville skriva.
Dom gångerna jag har kört fast och inte har något med mig alls för att hjälpa så har jag tagit ut golvmattorna och lagt framför hjulen så dom dras in under när man gasar, då har jag oftast kommit loss, visst mattorna bli skitiga men dom går att tvätta av iaf.

En gång har det inte hjälpt men då var jag tvungen att lyfta loss jeepen med en traktor...
Så ser det ut i min också! Har redan städat rejält i elen men ska bli mer i sommar, ska plocka ur farthållare och all styrning för växellådan och bygga eget istället.

Har du th400? Har själv lyxen med 700 låda så varvar kring 1250 i 100 utan lockup borde bli kring 1000 i 100 med lock up eller kring 1500 i 100 om jag kör på trean.


Har inte hunnit köra så mycket terräng än utan satsar på att byta till grövre axlar i sommar innan den får studsa sten och stubbar.
 
Lutte skrev:
Så ser det ut i min också! Har redan städat rejält i elen men ska bli mer i sommar, ska plocka ur farthållare och all styrning för växellådan och bygga eget istället.

Har du th400? Har själv lyxen med 700 låda så varvar kring 1250 i 100 utan lockup borde bli kring 1000 i 100 med lock up eller kring 1500 i 100 om jag kör på trean.


Har inte hunnit köra så mycket terräng än utan satsar på att byta till grövre axlar i sommar innan den får studsa sten och stubbar.
Det är konstigt det där, det verkar ju som att det bara är dom äldre som råkar ut för det, min 94 är nästan helt orörd, det enda är att där är en extra jordkabel.

Ja det är 400lådan jag har men funderar på att kanske stoppa in en 700 istället om jag kan få tag i en till vettigt pris.
Det som är bra med just denna lådan är ju att den var nyligen renoverad när jag köpte den
Men just nu är det rostlagning som gäller då hytten håller på att ramla ihop...
Inte sugen på det? för jag är inte det...

Denna är bara 2wd så den värsta terrängen den har råkat ut för är grusväg
Men den har dom rätta axlarna istället 8bultade full float axlar så man kan riva ut drivaxlarna med hjulen kvar precis som lastbilarna + denna har heavy duty versionen av 6.2,an dvs inget egr tjafs, större ventiler, motoroljekylare och lite annat roligt, större oljetråg med, den tar 12 liter innan det ligger på max på stickan...

Här är en bild på min "lilla" 94 k2500 4wd (så det iaf är lite ontopic)
Grön äldre modell av en K2500 4wd parkerad utomhus med andra fordon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En svart och silverfärgad k2500 4wd pickup parkerad på gräs utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
Kan se på tanklocksdekalen Pierre_r att vi är medlemmar i samma "club".Några jag
känner gjorde misstaget att koppla lockup på brytare för att själv kunna avgöra när
att använda den.

Det blev dyrbara misstag då lådan inte är gjord för detta.Kör 4L80e i min och data
styrningen har hittills funkat bra.Min bil är ganska orörd,satt dock halvljus automatik
i den och jag har byggt om till tretrådars lambda istället.Mekanisk oljetrycksmätare
finns också samt relä till extraljusen,annars ganska original.

Kör med originaldimension på hjulen.

Ni har väl kollat detta ?

http://www.pickis.life/index.php?wwwRedirect
 
Redigerat:
Du menar hd dekalen?
Den satt där när jag köpte den, själv har man inte ens orkat ta mc kort.

Jag har kollat den sidan nån gång.
 
Det är intressant och lite påfrestande att bo på landet..

Vi har varit indrevade några ggr nu senaste veckan..(trots att det inte snöat, bara blåst..) och det må väl vara - vi har ju bosatt oss här trots allt! Det är värre när hemtjänsten till vår inneboende ska hit.. de är så glada över sina nya bilar (inte bandvagnar.. men 4 wd har de på flera bilar).. men hos oss går de bet och har har nästan fastnat några ggr.. så de vägrar åka ner ibland (vi brukar nu säga till innan, så de slipper åka ut hit i onödan)..

.. då har vi ändå fått plogat 1-2 ggr om dagen *mutter*
De nämnde lite fint att får vi inte plogat inatt, kommer maken inte till jobbet imorrn heller..
 
Vet nu inte i detalj hur dina förutsättningar är.
Men är det inte möjligt att du lämnar bilen vid början på din infartsväg istället och går resten av biten?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
...men man har ju en JEEP för att slippa göra just det. Enda lösningen är att skaffa en STÖRRE bil. Eller i Sniglas fall, koppla ur ECS och gasa lite mer.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tycker allt det är lite orättvist detta, jag vill också ha en massa snö att ta mig igenom för att överleva.

Jeepen ska iallafall få åka till Sälen i år, måste bara byta till en mindre välljudande ljuddämpare först....
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Vet nu inte i detalj hur dina förutsättningar är.
Men är det inte möjligt att du lämnar bilen vid början på din infartsväg istället och går resten av biten?
Jo vi kan parkera bilen "däruppe" än så länge och gå ner, om vi vill. Det har vi nyttjat nån gång tidigare, tror skidor skulle vara bra o ha däruppe då (för man vill inte gå ner heller egentligen, om det nu är sånt väder så att säga).

Är man redan "nere" med bilen/bilarna så kommer man ju dock inte upp.. (då det beror på när det snöar/drevar igen)

Jag klarar mig ganska bra insnöad också ska jag väl tillägga, så länge elen o vattnet funkar så är jag iaf fit for fight :)

Däremot blev det mer problematiskt i år när hemtjänsten/kommunen ska ner 3 ggr om dagen till grannen :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.