Funkar mörk valnöt på bänkskiva i köket till svart Tingsryd? I övrigt överskåp vita högblanka, rostfria vitvaror, frostad glasskiva istället för kakel samt terrakottafärgat klinkergolv med stora plattor som inte ska bytas. Funderar över om mörk valnöt blir murrigt eller skär sig till golvet. Tacksam för tankar och idéer.
 
Riskfyllt att blanda så många olika färger/material, svårt att säga utan att se bilder tyvärr.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tyvärr finns inga bilder ännu eftersom köket ska bytas. Det enda som finns är klinkergolvet. Har sett bilder just på blandningen svart nedtill och vitt upptill och tycker det är snyggt. Vi vill inte ha ett helvitt eller helsvart kök. Nåt förslag på hur man kan få harmoni ändå?
 
Rostfritt är också en "färg" att räkna in. Jag tänker att allt kanske blir svårt att matcha mot terrakottan. Vi har blandat vita matta bänkskåp (vit fläkt & ugn, inbyggnads kyl/frys) med ek på högskåp och väggskåp tillsammans med en grå bänkskiva och blå/vitt kakel. Har dock ekgolv så enklare att matcha då.
 
Ja det har du rätt i om det rostfria. Har redan en rostfri diskmaskin som bli kvar så där är vi lite bundna. Skulle det kanske ändå vara att föredra för oss att välja antingen svart eller vitt i så fall?
 
Omöjligt att säga, beror ju på kökets storlek, placering, ljus m.m. Har ni fått någon rådgivning på IKEA tex?
 
Bara kring planering. Hoppas bilden här funkar. Det är ett litet kök. Kommer att bli ett parallelllkök. Köksbord försvinner och det blir skåp längs högra sidan mot fönstret. Kyl och frys längst in i hörnet.
Ett litet kök med köksbord, stolar, kylskåp och diskbänk vid fönster, hund på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Vad har ni för stil i övrigt i huset? När är det byggt? Jag tycker man ska tänka på att följa stilen på huset då man renoverar och inreder. Tex inte sätta in ett modernt kök med högblanka vita luckor i ett hus som är gammalt och klassiskt.
 
Huset är byggt -59 men vi har ännu bara renoverat hallen. BILD Hall mot kök. Håller det gärna enkelt så nåt lantkök är inte aktuellt. Börjar nu fundera på om vi ska tänka om färg mässigt med tanke på att vi har två färger att utgå från. Terrakottafärgat samt det rostfria. Väggarna kommer att bli ljusa sedan. Kanske skulle vi kunna gå mot grått för att hålla lugnt mot det rostfria?
Vy av en hall med trähallmöbel som leder mot ett kök med vita stolar, i ett hus från 1959, med terrakottafärgade och rostfria accentfärger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om ni googlar på tex retro kök eller 60-tals kök får ni lite input hur det såg ut på den tiden. Det finns att köpa liknande nyproducerade beroende på er budget. Skulle jag vara i era kläder skulle jag inte göra det för modernt, mer tidlöst kanske åt "retro-hållet" :) Grå är en tacksam färg att jobba med.
 
Tack för tips som varit till stor hjälp😊. Blir nog åt det mer tidlösa i så fall utan alltför tydlig retrokänsla som vi inte är jätteförtjusta i när det görs i överdriven form.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Diskmaskiner har ofta rätt kort hållbarhet numera så tänk inte för mycket på den när ni väljer färger. Om det är så att ni egentligen gillar vita vitvaror mer så köp det som ska bli nytt i vitt och när det om några år är dags att byta diskmaskinen får den också bli vit.

Om ni fortfarande lutar åt svarta underskåp är mitt tips att skivan också får bli svart eller något som liknar golvet, för att hålla nere antalet färger. Eller om ni har rostfria vitvaror så passar en lång heltäckande rostfri diskbänk på vänstersidan bra.
 
Ja jag velar fram och tillbaka över färgval. Vi gillar det rostfria bäst så det får det bli. Sen tycker jag fortfarande att svarta underskåp är snyggt mot klinkergolvet. Har nu börjat snegla på Ikeas nya Kungsbackaluckor som är släta mer gråsvarta och kanske hålla det i hela köket men göra övriga ytor vita så att inte rummet känns för mörkt. Rostfri bänk är absolut ett alternativ att fundera över😊
 
BirgitS
Det ser ut att vara en väldigt mörk lucka så det är nog bra att hålla nere antalet sådana luckor, för det är trots allt ett rätt litet kök.
 
Jo...Vi kanske hamnar på släta vita enkla till slut i alla fall...Just för att det är ett litet kök och för att det passar till allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.