Lukten är mögel ! och eller svamp...köp en byggtork el på jula...och passa på att torka ur huset under vintern...hyr en luftavfuktare med koppling till avloppet ... sluta med granmetoden ni får in mögel o svamp med granarna.

När huset blir helt torrt så bildar möglet sporer som är hälsofarliga ha andningsskydd o tvätta med lämpligt antimögelmedel o natursåpa..släng mattor textilier eller tvätta på 90 grader och släng stoppmöbler
 
Tack för alla svar!

Granar har tydligt enligt förra ägaren (sambons mormor) alltid använts. Har själv ställt mig tveksam till det och ett år testade vi att ställa in 3 st torrbollen, vilka vi fick byta några gånger under vintern. Får bli ett nytt försök med torrbollar skulle jag tro.

På vinden ligger det en massa bråte, främst i mitten. Har dock inte kolla hur det ser ut med luftspalten ute i kanten. Finns det någon bra, tydlig, bild på hut det ska se ut alt hur man man fixa så att det blir bra.

Har också funderat på isolina, borde fungera utan ångbroms mot innervägg? Vill helst inte riva den eftersom den innerväggen är helt nyrenoverad. Men utifrån är det fritt fram att riva.

Ska till stugan i slutet av feb. Får testa att ställa in elementen på låg värme, ska man då komplettera med en avfuktare? Var ska den stå? I rummet med problemen? Hur ser ni på att ställa ett element där också?
 
Fukten måste bort.
Sedan kan värme göra stor skillnad, om det inte är mögel.

Vår ouppvärmda sadelkammare luktade sunkigt. Jag var rädd för mögel pga trägolv på gammalt icke kapillärbrytande underlag, men efter att taket isolerats och värme slagits på så luktade det inget alls. Dock viktigt: det fanns inga textilier av ngt slag. Endast golvspån, takgips och murade och putsade väggar.

Gammal stuglukt, (oavsett om det finns mögel el inte), sätter sig i textilier och går i princip inte att bli av med.

Då det fanns möss i golvet så finns det högst sannolikt det i tak och väggar också. Möss älskar att boa i glas-/stenull, liksom frigolit. Muspiss & exkrementer samt fukt luktar på ett specifikt sunkigt sätt. Torkar det ut, och hålls torrt, samt att inget nytt tillkommer så försvinner lukten. Det är dock i allmänhet extremt svårt att hålla ute smågnagarna i gamla hus, och värst i gamla hus med nyare tillbyggnader med regelstomme och glas-/stenull.
 
Lär ligga tonvis med bajs i väggarna. Var ganska mycket i stenullen som isolerade golvet.

Jag tror att musbajs i kombo med fuktig isolering/mögel är boven till doften.

Storstugan är inte isolerad alls och luktar inget direkt.

Fick ett tips om ångbroms, celullosa och vindduk.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera asfaboard istf vindduk med tanke på gnagarna.
 
Byggde en Solarventikopia på 1,5 kvm och satt på fritidshuset som står kallställt på vintern.
Nu är det inte fuktigt och rått när man kommer på våren eller senhösten.
Utan fräscht och friskt.
Gjorde en enorm skillnad Rekomederas.
 
  • Gilla
Simonsilver och 2 till
  • Laddar…
Med fuktproblemen som beskrivs och att huset bara används på sommarn skulle jag iallafall helt skippa isolering. Ska det vara nån isolering, iallafall inte plast och gullfiber...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Just nu lutar det åt ångbroms, lin/cellulosa och vindpapp... typ.

Har satt min far på att titta på en solarventi-lösning.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
En lite update.

Har rivit lite i väggen och kommit fram till att det sitter plast mot innervägg, dock samma plast som mineralullen kom i... mot ytterväggen ligger isoleringen helt dikt an mot ytterpanelen.

Antar att man måste försöka få till en luftspalt där...
 
R
ta borr ångspärren, bytt ut isoleringen. Husen skall andas och inte byggas in i en plastpåse. Vi har ingen ångspärr i vårt hus (byggdes för ca 6 år sedan) om det finns en unken lunkt kan det vara hussvamp eller annan typ av påväxt
 
Älgeby skrev:
Byggde en Solarventikopia på 1,5 kvm och satt på fritidshuset som står kallställt på vintern.
Nu är det inte fuktigt och rått när man kommer på våren eller senhösten.
Utan fräscht och friskt.
Gjorde en enorm skillnad Rekomederas.
Hur ser din solarventikopia ut? Kan man få se Foto? Ritning?// Jim
 
R
Simonsilver skrev:
Just nu lutar det åt ångbroms, lin/cellulosa och vindpapp... typ.

Har satt min far på att titta på en solarventi-lösning.
vi har en SW14 (upp till 800 m2 och ingen ångbroms.
 
Nu börjar det närma sig. På måndag påbörjas rivning.

Har dock inte luskat ut nästa steg. Dvs nya isoleringen/luftspalt etc.

Tips?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.