Hej!

Vad gillar ni detta?

Vårt badkar från Svenska Neptun är två veckor försenat och senaste besked var:
Svenska Neptun har tappat bort det. De letar desperat men i värsta fall tillverkar de ett nytt och då snackar vi minst 4 veckors försening till. Vi har redan betalat
hela köpesumman och ligger ute med över 42000 kronor.

Vad skulle ni begära för kompensation för extra väntetid? Extra utrustning, men hur mycket kan man med att begära? Till ett värde av 10%? 20%?

/ama, riktigt, riktigt, riktigt, RIKTIGT FÖRBANNAD!!! >:(
 
Betalt hela köpesumman innan badkaret levererats!!! Skulle vara väldigt, väldigt försiktigt att göra en sån affär. Det är ju i princip omöjligt att dra sig ur om det blir problem, som i ert fall.
Förseningar, leveransproblem, felaktiga och skadade produkter är tyvärr något man får leva med när man bygger hus.
 
Att det alltid ska vara något som strular....
Hade nog minst i allafall krävt ränta på pengarna ni legat ute med. De tar ju säkerligen ränta om man betalar för sent..
 
Ja, en månadsränta är ju 105 kr på 42000 kr, förutsatt att du lyckas få 3%....

Nej, ränteargumentet är lite väl klent - begär kraftig kompensation på något annat - tillbehör eller nåt.
 
Tja, gjort är gjort. Valet var postväxel till Schenker och jag hade inte tid att fixa.

Hur som helst kan jag som köpare kräva att min säljare uppfyller sina åtaganden (levererar), jag har uppfyllt mina (vi kollade _två_ gånger innan vi beställde vad leveranstiden var, och vi betalade köpesumman). Om de misslyckas med det så har jag rätt att kräva kompensation, dels pga Konsumentköplagen, dels av god affärssed. Ifall säljaren inte lyckas leverera inom en viss rimlig tid så har jag rätt att häva köpet.

Nu väntar jag med spänning på att Sigro (vår återförsäljare av karet) skall höra av sig, de har varit väldigt dåliga med att informera om förseningar (läs: inte alls). Om de inte lyckas höra av sig ens på direkt uppmaning, (ge oss besked senast kl 16:00 2003-11-03) så ryker förtroendet helt.

Jag har tidigare skrivit nöjda inlägg om Sigro, men det här drar ned betyget.
Just nu känns det som att jag har köpt en sprillans ny Jaguar, men blir behandlad som om jag stulit en rostig 240.

/ama
 
hur har det gått?
 
Nytt badkar tillverkas, vi får en värmare som kompensation (helt ok).
Leverans vecka 47...Vi får se. Nu får vi lite mera information i alla fall, men
än är vi inte över bäcken. Jag berättar mera sedan!
Dock inget de närmsta två veckorna, skall på SANS-konferens i New Orleans.

/ama
 
Totalt "off topic" men vad är SANS-konferens för något??
Bara av ren och skär nyfikenhet, alltid lär man sig något?! ;)
MVH/Christina.
 
SANS är inriktad på datorsäkerhet, väldigt bra kurser som ofta hålls av
folk som varit med och utvecklat systemen. Man träffar på
"kändisar" (ex: författare till O'Reillyböcker) och tekniker överhuvudtaget.
Kul, lärorikt och jobbigt!

När jag väl kommit hem igen så hoppas jag att badkaret hunnit komma, sambon kopplat in vattnet och lockat vår elektriker att göra en snabbutryckning, så att jag med jetlag och nackspärr i hela kroppen kan bara sjuka ned i varmmmmmt, knåååådande vatten...

/ama
 
Badkaret kom 2 dagar innan jag kom hem...men det gick inte upp för trappan! Sedan åkte sambon på tjänsteresa i 2 veckor han också så vi hade badkaret stående på kant i hallen i 2,5 vecka, lagom kul.
Skam den som ger sig dock, efter lite funderande visade det sig att balkongdörren var 5 cm större än badkaret och lite runtringande till flyttfirmor senare kom det 4 raska killar i onsdags och hivade upp det på balkongen och in i badrummet. Elektrikern kom igår (fredag) och kopplade in det och vi har hunnit bada 3 ggr nu.

Allt som allt blev karet 4 veckor försenat från leverantören och sedan 3,5 veckor till innan det blev inkopplat. De där 4 förseningsveckorna pajade all planering för oss, 2 tjänsteresor på raken gjorde att allt badkarfixande kom av sig och stressnivåerna har varit grymt höga. Sitter och hämtar mig från årets influensa (har aldrig haft flunsan i mitt liv och är övertygad om att immunförsvaret fick sig en knäck nu under höstens stress) och skall ta ett bad till om en stund. Har inte haft ork att göra annat än lurka på forumet på sistone, 39 graders feber är äckligt jobbigt.

Musklerna börjar kännas lite mindre som fiolsträngar nu...Badkaret är precis sådant som jag drömde om, jettarna är riktigt starka och hittar de där onda punkterna jag alltid har. Väl värt pengarna!
Men jag är fortfarande förundrad över hur man lyckas tappa bort ett badkar...

/ama
 
Ooja, det finns fotobevis på det, dock tog det mindre än 2 minuter. Själv såg jag det inte, men sambon stod med kameran i högsta hugg.

Nja, karbad är kanske inte det bästa, men jag frös så hemskt och fuktig varm luft gjorde det lättare att andas så det kändes skönt i alla fall.

Skall krya på mig! Börjar tröttna på att vara sjuk nu...

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.