Palleee skrev:
Kan inte se vad det har med saken att göra men jag är hantverkare ja... Så här ser jag på det, jag träffar väldigt många kunder och det är ytterst sällan jag träffar på en kund som är så missnöjd som ni är. 99.9% är väldigt glada och tackar för ett jättefint jobb, betalningar går smidigt osv... Ljuger folk mig i ansiktet för att av någon oförklarlig anledning smöra? Men kollar man i dessa trådarna på byggahus så låter det ju som att varenda jävel som jobbat åt er är en 3 åring som aldrig hållt en hammare och dessutom tar betalt som en advokat och om det inte var nog med det så kryddor dom alltid fakturorna med 50%, sen får vi inte glömma dom 800% materialpåslagen dom har, vafan ska man plugga till advokat för när man kan bli en hantverkare liksom? Alltid samma signaturer som dyker upp när det ska klagas på hantverkare också, thomasx ser man ju genomgående i varenda klagotråd på hela forumet. Slutsatsen blir att antingen bor ni alla i samma håla där det bara finns en enda hantverkare och han lägger ner sitt liv på att göra livet surt för sina grannar eller så är ni helt enkelt ett gäng gnällspikar...
Eller så kanske det är så att du inte insett att det finns en del skit i branschen?
Din tolkning är helt åt pipsvängen. Ingen här har sagt att alla är ruttna, att du tror det bara för att det här kommer upp ärenden där folk råkat illa ut och liksom vissa andra hantverkare här i forumet aldrig i hela era liv har träffat en enda missnöjd kund, bekräftar nog mest bara problemet. Man vägrar se problemen som finns. Jag tycker inte att tv-programmet fuskbyggarna var särskilt bra, men det finns en anledning till att programserien gjordes.

Den som aldrig gör några fel, gör som regel ingenting alls. Och den som aldrig träffat en missnöjd kund, lär inte ha träffat särskilt många. Därom är jag övertygad. För vissa kunder blir aldrig nöjda, oavsett hur bra leverantören än är. Har man aldrig träffat en sådan kund, som jag vet att flera av er aldrig har gjort (om man nu ska tro vad ni säger), då kan ni inte ha träffat många kunder, den saken är säker.

Hur många kunder träffar du per dag?
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Det är mycket som ligger i betraktarens ögon. Jag har själb råkat ut för riktiga j*a drygputtar till kunder som i själva verket varit jättenöjda... det var bara deras sätt att vara som gav intrycket att de aldrig var nöjda. (Nej, jag är inte hantverkare)

Sen har jag råkat ut för konstigheter i hantverkarbranschen en del har jag valt bort pga konstigheterna, annat har jag svalt trots att jag inte gillat upplägget (resultatet och tiden var då det viktiga)

Däremot gar jag svårt för "det är inte ens fel när två träter" och "ingen rök utan eld" och andra floskler när mar diskuterar sånt här...

Majoriteten av alla hantverkare är ok, men det finns rötägg och de blir fler och märks mer när det är hög efterfrågan. Majoriteten av alla kunder är ok, men det finns rötägg. I takt med att fler privatpersoner äger sitt boende blir det fler rötägg och okunniga på marknaden, Och då blir det knas om inte hanverkarna är medvetna pm situationen... och då blir det tokigt.

Jag har anlitat irländare och blev väl lite uppkörd, men är mest irriterad på att de med en minimal ansträngning faktiskt kunnat få mig helnöjd. :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
För att anknyta till ursprungsfrågan.
Om jag åker för att titta på ett jobb så vet ju inte jag om jag är ensam på det jobbet eller om det varit två elektriker där innan och kollat på samma jobb.
Om kunden, som i detta fallet, vill att jobbet ska göras på löpande räkning och undrar när jag kan sätta igång så tolkar jag ju naturligtvis det som att jag har fått jobbet.
Skulle kunden vilja ha en offert och undrar när jag skulle kunna sätta igång så förstår jag ju att kunden måste godkänna offerten innan jag fått jobbet.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
För att anknyta till ursprungsfrågan.
Om jag åker för att titta på ett jobb så vet ju inte jag om jag är ensam på det jobbet eller om det varit två elektriker där innan och kollat på samma jobb.
Om kunden, som i detta fallet, vill att jobbet ska göras på löpande räkning och undrar när jag kan sätta igång så tolkar jag ju naturligtvis det som att jag har fått jobbet.
Skulle kunden vilja ha en offert och undrar när jag skulle kunna sätta igång så förstår jag ju att kunden måste godkänna offerten innan jag fått jobbet.

//Patrik
Varför tolkar du det som att du fått jobbet bara för att kunden vill att det ska göras på löpande räkning och vill veta när du kan börja? Jag har flera gånger tagit offert på löpande och jag är självklart intresserad av när hantverkaren kan börja och det har aldrig fallit mig in att det på något sätt skulle innebära att jag säger ja till ett jobb.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.