Vi köpte ett hus för snart ett år sen och hade lite problem med avloppet i mitten av oktober som visade sig vara en propp i avloppet.
Badrummet totalrenoverades hösten år 2011.
Vi beställde ett spolföretag som blåste iväg proppen som låg precis utanför badrummet där nya plastdelen och gjutjärnsröret sitter ihop, sen filmade dom stammen efter och 3v senare.

Nu ha det dock blivit jordlukt väldigt ofta i badrummet trots vi använder det dagligen med en dusch 2 handfat och 1 toa, flickvännen är mammaledig å hemma med 1-2 barn så används mycket under dagen med.
Vad kan det bero på?
1m efter nya plaströret så går gjutjärnsröret ner i källaren å in i huvudledningen och som jag förstår finns ingen luftning under den sträckan, men kan aldrig ha funnits någon så ska inte vara det heller :confused:
 
Hej
Jag antar att du rensar ur vattenlåsen med jämna mellanrum? Hos mig kommer jordlukten när handfatets vattenlås börjar tjockna ihop och det börjar vara geggigt i översvämningskanalen som i mitt handfat mynnar ut i silhålet. Blir inte samma lukt i golvbrunnen.

/LOB
 
  • Gilla
pj87
  • Laddar…
Hej tack för svar.
Jo rensar vattenlåset i duschen med gämna mellanrum men då vi har ett sånt besvärligt handfatsskåp så har jag varit för lat med rengöringen där men ska göra det direkt imorgon efter jobbet ��
Återkommer med hur det gått
 
Blev ivrig så monterade ner hela vattenlåset och allt där till igår 23:30 innan ja la mej och rengjorde och idag har jag inte känt någon lukt på hela kvällen så kanske va så enkelt ändå.
Där fick man för man va lat ��
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Nepp :( Funkade inte så jag monterade ner hela systemet och slängde in det i diskmaskinen efter jag rengjort det så gott jag kunde innan.
Nepp :( kommer fortfarande lukt.
Måste det finnas avluftning på avlopp? kan inte ha funnits förut här i huset så ska ju funka tyck ja men vet inte hur ja ska gå vidare // fattighemmapulare
 
Trist. Avluftning måste man väl ha men det sitter väl på huvudstammen. Det behövs ju inte på alla avloppsdelar. Min erfarenhet är också att när avluftningen inte funkar så luktar det skit/avlopp på ett annat sätt. De år vi har mycket snö täpps min avluftning till och då kommer en annan lukt än jord kan jag säga. Det finns nåt sätt att avlufta med en ventil med nåt membran också.
Kämpa på/ LOB
 
S
pj87 skrev:
Nepp :( Funkade inte så jag monterade ner hela systemet och slängde in det i diskmaskinen efter jag rengjort det så gott jag kunde innan.
Nepp :( kommer fortfarande lukt.
Måste det finnas avluftning på avlopp? kan inte ha funnits förut här i huset så ska ju funka tyck ja men vet inte hur ja ska gå vidare // fattighemmapulare
finns det tätning runt avloppen?
 
Jo huvudstammen är luftad men är ju långt bort .
Ja det är tätat.
Luktade som fan när jag inte hade delarna där så är troligast så att lukten kommer från stammen som ligger med dålig lutning typ 2 m sen 3m lodrät rör till huvudstammen. Skulle ha varit luftning där i böjen men är ett stort ingrepp om jag skulle ge mej på att göra det nu i efterhand ��
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.