K
Jag har ett liten stuga med en 9kW elpanna som jag skulle vilja fjärrstyra, antingen via internet, (bredband finns) eller med telefon, typ att man skall slå på värmen några timmar innan stugan skall användas. vad finns det för alternativ till detta som inte kostar skjortan? Behöver inget helt "intilligent hus system" utan vill bara styra pannan.
 
Vi har en telefonstyrning på jobbet som har tre oberoende kanaler.Den kostar dock ca. 4 tusen tror jag.... :-/
 
Hej!

Det finns ett flertal alternativ, det jag skulle rekommendera är dock Heatlink från Hellmertz. Läs mer på Hellmertz hemsida. www.hellmertz.se
 
Såg att de sålde ett par varianter på ELFA också...
 
K
Tack för tipsen, skall undersöka detta, påminnelse funkade inte så jag såg inte att nån svarat på tråden. En annan sak, denna panna är väldigt dåligt styrd, det sittter en termostat på bara en fas, och den verkar inte funka nåt vidare, så jag får alltså springa och ställa om direkt på pannan hela tiden, nån shunt verkar inte finnas heller, kollade värmen i stugan under en tid, med en termometer som sparade högsta samt lägsta temp. Lägsta 14 grader, högsta 25.8 grader, så det verkar finnas lite energi att spara om man kan få nån typ av styrning som fungerar. Utgående värme (alltså vattenburen till radiatorer) brukar ligga på 25-40 grader beroende på hur jag ställer pannan. Stugan är 1800-tals, timmer, ingen väggisolering, 10 cm spån på vinden. Tips mottages tacksamt.
 
Jag hade ringt en rörmokare som hade installerat en automatshunt kopplat till en termostat.
 
Om man som enda uppvärming har luft/luftvärmepump med fjärrkontroll då?

Jag hade en gammal mobiltelefon med kontantkort. Köpte en fotocell på elfa för sju spänn.
Hade ett relä fast fick även köpa en tryckelektromagnet för en hundring på elfa.
En batterieliminator och lite krimskrams.
Löda ihop.
Tejpa fotocellen på mobilens display.
Bygg en hållare som riktar magnetens avtryckare mot fjärrens on knapp.
Varför glömmer folk den analoga världen? Den var vacker!

Va, jo jag har vart med i Al Quida?! ;D

//jj
 
Jag är ute efter samma grej. Håller på att bygga stuga i Kittelfjäll och har en elpanna på 9kW som jag vill kunna slå på (växla upp från grundvärme till full värme) innan jag åker upp till stugan.

Jag ringde Nibe och pratade med en tekniker där och han tipsade om att man kunde koppla in sig på timer reläet. Timern är tänkt att styra mellan dag och natt taxa eller sommar/vinter. Så den kan man ställa på två olika temperaturer och senlåta reläet växla mellan dessa.

Sen har jag tittat på en gsm modul från Conrad (tänkte slippa dra in fast telefon).

196666_LB_00_FB.EPS.jpg
http://www.conrad.se/?article=196666

Kommentarer på denna lösning? Erfarenheter?
 
Det blev att jag köpte en Ontech GSM Mini 9009 från www.kjell.com för 1395 kr.

15030_PDB1.jpg

Hittills har jag bara kopplat ett fläktelement direkt till enheten och det har fungerat rätt bra när det funkat. Tyvärr har jag fått byta den två gånger när den slutat fungera, men Kjell & Company har varit kanonbra och det har aldrig varit några problem med att få ut en ny.

Nästa steg blir att koppla enheten till elpannan. Föräldrarna har en likadan i deras stuga som de har kopplat in så att den styr en säkringsgrupp i elskåpet som slår av/på ett antal elelement och det har funkat felfritt för dem.
 
sniffinclose skrev:
Om man som enda uppvärming har luft/luftvärmepump med fjärrkontroll då?

Jag hade en gammal mobiltelefon med kontantkort. Köpte en fotocell på elfa för sju spänn.
Hade ett relä fast fick även köpa en tryckelektromagnet för en hundring på elfa.
En batterieliminator och lite krimskrams.
Löda ihop.
Tejpa fotocellen på mobilens display.
Bygg en hållare som riktar magnetens avtryckare mot fjärrens on knapp.
Varför glömmer folk den analoga världen? Den var vacker!

Va, jo jag har vart med i Al Quida?! ;D

//jj
Du är fiffig du! Annars om man har en värmepump som har återstart efter strömavbrott så går det ju att styra en Ontech eller liknande via telefon som bryter eller slår på strömmen till pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.