Hej

Jag har två elcentraler i huset;1st inkommande med separat skåp för 400v (direktverkande el) samt 1st i andra vinkeln av huset. Funderar på att byta dessa av olika anledningar. Vad är normalt/rimligt pris ?
Jordfelsbrytare finns separat i bägge dessa.

Centralen för direktverkande innehåller 4st 400v grupper.
Inkommande där kring 16st 220v proppar

Elcentralen i andra vinkeln är 8st 220v samt 2 eller 3 grupper med 400v.

Alla 3 skåpen är gamla proppskåp/keramiska.

/M
 
Ingen som bytt elcentraler i sitt hus ?
 
tommib
Jodå, det är bara jobbigt att skriva på mobilen.


Eftersom du har JFB på alla centraler kan man förutsätta att eventuella jordfel i anläggningen reddes ut när de kopplades in, så det borde bara vara att byta centralerna rakt av. Det som kan bli problem då är om ledarna är för korta och måste bytas/skarvas. Helst byter man till första dosan för att undvika skarv, men är det utanpåliggande kabel kanske man skarvar. Det beror nog mycket på elektrikern som gör jobbet.

Om du lägger upp bilder på centralerna blir det lättare att värdera komplexiteten med tanke på hur svårt det är att komma åt. Det är skillnad om det är mitt på en vägg eller under en trång källartrapp.

För att ta ett exempel så tog mitt centralbyte ca fyra timmar, men då hade jag själv förberett genom att införskaffa all materiel, byggde ihop nya normcentralen och hade sett till att alla grupper var noga märkta. Vi installerade jordfelsbrytare samtidigt men hade inga fel. Centralen som sådan var en gammal diazedcentral med 21 säkringar som byttes till två normkapslingar pga utrymmeskrav. Allt material var Hager QuickConnect, mycket enkelt och snabbt för elektrikern att arbeta med.

Vad materielen kostar kan du kolla på t.ex. elbutik.se. Där hittar du t.ex. just färdigbyggda centraler från Hager. Dessa kan du sen komplettera med trepoliga säkringar för dina värmegrupper. Räkna med att elektrikern kommer sura lite för att du vill köpa materielen själv, de gör en hel del vinst på att sälja den till dig. Sockra med att hen kan ta ett högre timpris så kanske den värsta surheten lägger sig...

Normalt timpris för elektriker är väl i ligan 450-500 kr + moms.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Inkommande el. inkl värmeslingor
Undercentral med säkringar och ledningar i ett skåp, inklusive värmekretsfördelare och elmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undercentral som matas separat från elskåpet utomhus
Elcentral med säkringar och undercentral för värmeslingor, plus utvändigt elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kallewiberg
  • Laddar…
Grannen bytte nyss och gjorde det på löpande räkning det kostade 6000:- efter rot ungefär i storlek som ditt nedre.

Förmedlar ofta jobbbet i samband med renoveringar och skulle säga att normalpris är 8000:- inkl moms utan rot.
 
Redigerat:
larsbj skrev:
Grannen bytte nyss och gjorde det på löpande räkning det kostade 6000:- rot ungefär i storlek som ditt nedre.

Förmedlar ofta jobbbet i samband med renoveringar och skulle säga att normalpris är 8000:-
Det nedre med 1st central ?

Stor del till att jag vill byta är åldern på elen; huset är byggt -77. Sen var min syster på väg att bränna ner sitt hus för någon vecka sedan då huvudbrytaren hade börjat ryka-jordfelsbrytaren räddade huset (hon har nu bytt sin elcentral). Sen är det ju säkert en del fulkopplat i centralerna och utstickande uttag/brytare.
Är det dumt och utslängda pengar att lägga dessa pengar på ny såhär i förebyggande syfte ?
 
Menade den med två centraler
 
Det finns ingen anledning att byta centraler för förebyggande elsäkerhet. Att huvudbrytare bränns förekommer, men är rätt ovanligt. Det är inget som kan anses vara "slut" efter X antal år. Mer en slump, brytaren åldras om man ofta bryter, med belastning på.

Normalt sett så har du inte heller åldersrelaterade fel på kablage från -77. Det kan finnas punkter i anläggningen som är sämre, ex. där trådar värms upp inne i en armatur. Uttag och i någon mån brytare kan åldras så att det uppstår glapp. Normalt byter man bara om det finns symptom på glapp, fladdrande ljus osv. Men där kan det vara motiverat att byta i förebyggande syfte, framförallt om de gamla uttagen saknar petskydd.

Jag skulle föreslå att du låter en elfirma göra en kontroll av anläggningen, om du är orolig. Men som sagt, av rena åldersskäl finns ingen anledning att vara orolig.

Detta att huvudbrytaren brann kan kännas skakigt, men det skall till rätt mycket otur för att ett sådant fel skall orsaka en brand. Elkomponenter tillverkas med brandsäkerhet i åtanke, plast är ofta flammsäker, vilket betyder att den inte brinner själv,bara så länge värme tillförs osv. Fast har man då annat brännbart material, ex en nedhängande trasa som någon "lagrat" på centralen så...

Smååå elbränder uppstår ofta när något elektriskt går sönder, det är komponenter som av olika anledningar bränns, ofta utan att det överhuvudtaget syns utanpå komponenten, eller så det ser rätt dramatiskt ut på ett kretskort, men inget annat än en lukt av bränt märks på utsidan av apparaten. Elprylar konstrueras med brandsäkerhet i fokus, och testas ingående för just brandsäkerhet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja det är dumt och utslängda pengar i ett fall där det är så bra och orört som ditt. Gör en inre översyn så allt sitter som det ska och alla anslutningar mm är ok. Dina centraler är av en typ och från en period då de stod på topp i sin utvecklingscykel så en koll av någon kunnig så är det inget att oroa sig över. Det gäller även brytaren bara att bilda sig en uppfattning av hur det står till med den också.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ser inte heller något egenvärde med att byta ut de där centralerna.

Den lilla ensamma verkar sakna lediga säkringsplatser, ska det in en ny grupp där så kan det vara läge att överväga att byta ut centralen då.

Är det ett önskemål att installera lite DIN-skene-monterade saker, typ elmätare, tidur, astrour osv så är även det ett gott skäl att överväga byte av central.


Men annars, nja ...
Jag skulle kontrollerat att JFB är inkopplad så de skyddar allt (ev minus värme) och sen lagt pengarna på att byta ev ej petskyddade uttag och/eller komplettering och upprustning av elen i övrigt i huset.
Och behövs inget sådant så kan du spara pengarna, eller ta en spa-weekend eller något annat roligt.
 
Mikael_L
tommib skrev:
Dessa kan du sen komplettera med trepoliga säkringar för dina värmegrupper.
Till 400V värmegrupper, nja ..
Det är absolut inte nödvändigt (bara ifall det sitter 230V radiatorer med vanlig stickpropp någonstans) och kanske inte ens bra.
Det kan nämligen vara bättre att åtminstone 1/3 av radiatorerna fortsätter att värma huset ifall en säkring löst.
 
tommib
Mikael_L skrev:
Till 400V värmegrupper, nja ..
Det är absolut inte nödvändigt (bara ifall det sitter 230V radiatorer med vanlig stickpropp någonstans) och kanske inte ens bra.
Det kan nämligen vara bättre att åtminstone 1/3 av radiatorerna fortsätter att värma huset ifall en säkring löst.
Ok då. Men är man orolig för värmen skulle jag säga att det är bättre att mäta just den parametern, inte köra enpoliga säkringar som något slags säkerhetsfeature. Lite analogt med resonemanget kring JFB och kyl/frys. Mät variabeln som är intressant direkt, inte en surrogatvariabel.
 
Hej och tackar för alla goda synpunkter och erfarenheter. Är just sådana erfarenheter och synpunkter som är av intresse. Gissar på att allt plockar ihop ca 10.000kr. Lägger dessa i sparkassan istället till en ny Luftvärmepump som troligen är dags att byta inom närmaste åren; den monterades 2002.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag håller med övriga, spara pengarna. En ny central tillför inget förutom utseendemässigt. Jag får nog hålla med Mikael_L också angående 3-poliga säkringar till 400V radiatorer. Där använder jag alltid enpoliga och "saxar" faserna för jämn belastning.
 
En vanlig orsak till bränd huvudbrytare är att en kabel sitter löst. Den höga övergångsresistansen som uppstår vid felstället gör att det blir så varmt att både huvudbrytare och kabelisolering skadas.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.