S
det är bra att ni skriver att vatten och el gör ni själva.
i vecka har vi varit på en vattenskada där ägaren gjort vatten och avlopp själv.
nu efter att vi rivit ut allt har försäkringsbolaget uppmärksammat detta.
vilket gör att försäkringsbolaget inte vill betala för något och vilket gör att inte försäkringstagaren heller inte vill betala något
 
Såg en firma som heter Picky Living (http://pickyliving.se/) där man kan "tweaka" sitt Ikea-kök. Finns fysikt i Sthlm och Malmö. Om man inte lyckas hitta sin smak bland Ikeas egna fronter alltså.
 
kimf
KnockOnWood skrev:
Saknar, nej, man kan ju göra en kompromiss:
[länk]

En tanke som inte ens slagit mig faktiskt, vet inte om det passar in bra hos oss, men absolut värt en funderare!
 
Redigerat:
kimf
SBH skrev:
det är bra att ni skriver att vatten och el gör ni själva.
i vecka har vi varit på en vattenskada där ägaren gjort vatten och avlopp själv.
nu efter att vi rivit ut allt har försäkringsbolaget uppmärksammat detta.
vilket gör att försäkringsbolaget inte vill betala för något och vilket gör att inte försäkringstagaren heller inte vill betala något

Farsan har varit rörkrökare i 25år på heltid innan han skolade om, sedan dess några pannbyten och kök för nära och kära endast, polare är elektriker.

Men ja, visst är det så att det är lätt, och säkert ganska vanligt, att ta sig vatten över huvudet (ordagrant) när det ska sparas pengar. Men i vårt fall finns det ingen krökare jag litar mer på än gubben.

Edit: Fyfan vilken skitig sits för både försäkringstagaren och dig (gissar att det är du som ska ha betalt)
 
Redigerat:
kimf
Dibbs skrev:
Såg en firma som heter Picky Living ([länk]) där man kan "tweaka" sitt Ikea-kök. Finns fysikt i Sthlm och Malmö. Om man inte lyckas hitta sin smak bland Ikeas egna fronter alltså.
Ja, har sneglat en del på picky living, och kan bli ett alternativ till IKEA-luckor, där vi iaf i visningsköken i GBG inte hittat något som vi verkligen gillar. Men måste tills Pickys show room någonstans först och titta. Tror det finns ett i GBG. Så får bli i samband med något annat ärende där.
 
S
kimf skrev:
Farsan har varit rörkrökare i 25år på heltid innan han skolade om, sedan dess några pannbyten och kök för nära och kära endast, polare är elektriker.

Men ja, visst är det så att det är lätt, och säkert ganska vanligt, att ta sig vatten över huvudet (ordagrant) när det ska sparas pengar. Men i vårt fall finns det ingen krökare jag litar mer på än gubben.

Edit: Fyfan vilken skitig sits för både försäkringstagaren och dig (gissar att det är du som ska ha betalt)
jag fattar precis att man vill få det så billigt som möjligt.
och oftast blir även installationen säkrare och snyggare, än om skulle få hem en stressad yrkesarbetare.
 
kimf skrev:
Ja, har sneglat en del på picky living, och kan bli ett alternativ till IKEA-luckor, där vi iaf i visningsköken i GBG inte hittat något som vi verkligen gillar. Men måste tills Pickys show room någonstans först och titta. Tror det finns ett i GBG. Så får bli i samband med något annat ärende där.
Kan också tipsa om Järfälla kök som gör luckor till Ikea-kök. Vi tänkte vända oss till dem när det är dags inom ett år eller två. Har fastnad för deras retro-luckor så vi tänkte vara så tråkiga att vi river ut ett 60-talskök och sätter in ett nytt som ser nästan likadant ut :p
 
kimf
Stuff skrev:
Kan också tipsa om Järfälla kök som gör luckor till Ikea-kök. Vi tänkte vända oss till dem när det är dags inom ett år eller två. Har fastnad för deras retro-luckor så vi tänkte vara så tråkiga att vi river ut ett 60-talskök och sätter in ett nytt som ser nästan likadant ut :p
Vårt kök från 64, med brun plastmatta, brunt kakel och laminatluckor kommer få en ordentlig uppdatering, så skulle vi köpa luckor på jörfella kök köper vi inte samma luckor ;)
Men dem hade jag helt missat. Tack så hjärtligt för tipset
 
kimf
SBH skrev:
jag fattar precis att man vill få det så billigt som möjligt.
och oftast blir även installationen säkrare och snyggare, än om skulle få hem en stressad yrkesarbetare.
Ja, och man kan göra mycket saker exakt som man vill ha det, blir lixom mer frihet. T ex vi lägger säkert 2+ dagar extra på två man för att få golvvärmenpumpen för köket på "rätt ställe" (i pannrummet). Hade inte betalt två man i två dagar för samma jobb utan hade då valt en enklare billigare och men sämre placering.
 
Aldrig någonsin saknat överskåp i mina två tidigare kök! Se bara till att du har bänkskåp som fyller ditt behov av förvaring - då kommer ni inte sakna att gräva högst upp längst in efter något
 
Vad gäller fronterna kan ni ju köpa dem i ett senare skede - efter att köket är beställt och på gång. Om ni inte kan bestämma er för front menar jag.
 
kimf
TowaTei skrev:
Det här med överskåp har diskuterats bla i dessa trådar:

[länk]
[länk]
Tack så mycket Towa :surprised:
Kunde inte du veta kanske, men det ena köket där är väldigt väldigt likt vårat i yta och access, så tackar extra för det. Känner mig mer övertygad efter alla tips, tack så hjärtligt. Blir inga eller på sin höjd några vitrinskåp
 
kimf skrev:
Blir inga eller på sin höjd några vitrinskåp
Kan var värt att fundera på hur mycket man gillar att böja sig ner till de nedre lådorna. Oavsett lådhurtsar och överskåp finns det alltid någon del som är mindre populär att nå.
 
kimf
arneri68 skrev:
Kan var värt att fundera på hur mycket man gillar att böja sig ner till de nedre lådorna. Oavsett lådhurtsar och överskåp finns det alltid någon del som är mindre populär att nå.
Börja inte ge mig motiv för att ändra mig nu ;)

Vi har möjlighet att sätta några överskåp på en kortsida, eventuellt vitrinskåp då. Har inte sett någon bra lösning för vinglas och liknande i lådor ännu nämligen.

Vårt största problem var som sagt att vi inte kan sätta så många överskåp i nya planlösningen. Vi får se hur planeringen artar sig. Kanske blir 2-3 överskåp på en kortsida som sagt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.