Hej.
Fick i födelsedagspresent, av sambon, att välja ut en kap- och gersåg.
Fick restriktioner att hålla mig upp till ca 3500:-.

Kan väl börja med att meddela att jag är glad amatör när det gäller bygg m.m. Men fick lånat en Boschsåg av en gammal granne och "slängde ihop" en soffa till vår "innergård".

Hembyggd träsoffa på en innergård, konstruerad av ljusa träplankor, intill en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just för tillfället har jag lite småplaner som en träningställning, grillbord och eventuellt en pergola som ska byggas.
Har kikat lite på Bosch, Metabo och Makita. Men tänkte att ni får gärna komma med bra tips och bra-att-tänka på saker.

Ett bord kommer jag också att köpa, men det får jag väl stå för själv ;)


Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Per
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Stefan N skrev:
[länk]
Sågbord GTA2600 då? Några kommentarer?

Har sett att det säljs som paket.
 
Stefan N skrev:
Jag har den ihop med denna, det är bättre med det långa om man ska kapa längre bitar. [länk]
Okej, tack! :)
 
  • Gilla
fjell
  • Laddar…
Per_vbg skrev:
Sågbord GTA2600 då? Några kommentarer?

Har sett att det säljs som paket.
GTA 2500 eller 3800, jag var inne på att köpa ett 2500, alla tips jag fick var att lägga några kronor till o köpa 3800 istället, dock får jag inte plats med något av dem.

Billigast som jag hittar i paket är:
GTA 2500
https://www.toolab.se/product/GCM-8-SJL-Bosch-Kap-Geringssag-GTA2500 eller http://lindarn.se/bosch-gcm-8-sjl-gta-2500

GTA 3800
http://lindarn.se/bosch-gcm-8-sjl-gta-3800

Edit: tvåa på bollen
 
Går det att få ihop, så sträck budgeten till ett GTA3800. :)
 
Lånar tråden lite då jag har ungefär samma behov, dvs utomhussnickerier. Hur ställer ni er till valet mellan 8" och 10" klinga? Tycker det känns bra att ha den extra kapaciteten men samtidigt är det väl inte så ofta som man gerar så pass tjocka bitar att 8" skulle bli en reell begränsning?
 
S
metabo. har funkat kanon för mig.
har på senare tid hyrt av cramo och fått GCM 12 SDE Professional med stativ och (klyvsåg) GTS 10 J Professional med stativ, vilket har varit fina att arbeta med
 
  • Gilla
jonatann
  • Laddar…
Jag skaffade nyligen kombon GCA 8 SJL + GTA3800. Jag är mycket nöjd. Sågen klarar 47mm (alltså < 45mm) i 45°, vilket jag har som krav. Sågen känns tung och gedigen, har många finesser och bra kapacitet. Lasern är ställbar, vilket jag gillar.
GTA 3800 är stor, verkligen biffig, tung och rejält lång i utfällt läge. Men jag tycker ett par detaljer kunde ha högre finish och fötterna är inte ställbara, vilket de skulle vara enligt manualen.
 
Är inte 1 fot justerbar det är det på min som är några år gammal.
 
Kan också rekommendera GCM 8 SJL + 3800, 2500 funkar men är mer budget!

3800 har ett ställbart ben, iaf mitt!:)
 
smurfen72 skrev:
Är inte 1 fot justerbar det är det på min som är några år gammal.
Hm, nu har ni fått mig att fundera!
Jag kollade typ ett ben, uppenbarligen inte det rätta :x, och tänkte att de ändrat konstruktionen eller nåt.
Ska kolla ikväll. TACK! :D
 
Dewalt dws 777 är kanon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.