Hej. Blivit erbjuden att köpa ett hus i en Värmlandskommun av ägarfamiljen direkt. Är mycket intresserad , gillar huset och läget som helhet. Vad dom begär har vi inte "förhandlat" om än, men "ca 2 milj" har säljaren sagt. Vi ska träffas och resonera mer om några veckor. Funderar om jag ska låta göra en värdering (risken kan ju vara att den blir högre?) Lite fakta.

*Suterränghus i tegel, byggt 1980, 2-hela plan, ca 250 kvm, tomt ca 1700 kvm.
*Fristående dubbelgarage byggt samtidigt med källare.
*Vattenburen golvärme i badrum och övervåning
*Helkaklade badrum, bastu, gjort för ca 3 år sedan.
*Uterum, balkong, och altan
*MYCKET väl underhållet, pedantiskt skött av äldre par, inga akuta rep behov vad jag vet
*Ligger i en ort i en mindre kommun "Centralort" i regionen. Positiv inflyttning. Gång/Cykelavstånd till skolor affärer mm.

Vad säger ni om priside och övrigt ?


 
Bärja med att titta på taxeringsvärdet. I snitt ska det utgöra 75% av marknadsvärdet, men p.g.a. uppgången de senaste åren är det i underkant på de flesta orter. Ett hus i väldigt bra skick kan förstås också vara värt mer - de flesta brukar ju inte brinna för att skicka in listor med sina renoveringar till skattemyndigheten :)

Nånstans mellan taxeringsvärdet/0.75 och deras erbjudande bör ett rimligt pris ligga. Sen handlar det ytterst om läget på orten och känslan!
 
Joergen skrev:
Hej. Blivit erbjuden att köpa ett hus i en Värmlandskommun av ägarfamiljen direkt. Är mycket intresserad , gillar huset och läget som helhet. Vad dom begär har vi inte "förhandlat" om än, men "ca 2 milj" har säljaren sagt. Vi ska träffas och resonera mer om några veckor. Funderar om jag ska låta göra en värdering (risken kan ju vara att den blir högre?) Lite fakta.

*Suterränghus i tegel, byggt 1980, 2-hela plan, ca 250 kvm, tomt ca 1700 kvm.
*Fristående dubbelgarage byggt samtidigt med källare.
*Vattenburen golvärme i badrum och övervåning
*Helkaklade badrum, bastu, gjort för ca 3 år sedan.
*Uterum, balkong, och altan
*MYCKET väl underhållet, pedantiskt skött av äldre par, inga akuta rep behov vad jag vet
*Ligger i en ort i en mindre kommun "Centralort" i regionen. Positiv inflyttning. Gång/Cykelavstånd till skolor affärer mm.

Vad säger ni om priside och övrigt ?
Kika på www.villavardet.se där kan du se genomförda husaffärer. Du måste registrera dig som användare, men det kostar inget.
 
Du kan ju också gå in på hemnet.se (eller via dn bostad). Där ser du allt som är till salu. Det borde kunna ge en uppfattning.
 
Jag tycker det låter lite små dyrt. Nu är inte jag från Värmland så jag har ingen dunderkoll på huspriserna där. Men i Borlänge/Falun området (Dalarna) där jag håller till får man ett väldigt fint hus för de pengarna.
 
Tittar man på hemnet så finns det ju hus där i Värmland som kostar i den klassen (eller som någin vill försöka få ut). Men jag har ingen koll på om de ligger i "gräddhyllelägen".
 
Huspriserna i Värmland är väldigt eroende av vilket område huset ligger i. Säg vilket område det lligger i så är det lättare att bedömma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.