Jag har spenderbyxorna på mig jag har ju just köpt en metabo TS254
men jag behöver köpa en rikt & plan-hyvel

Jag kommer bygga ett kök här hemma så jag vill kunna plana dörrarna. Jag kommer bygga spegeldörrar
förmodligen gör jag mittstycket stavlimmat och sen måste det planas. Det gör att jag vill ju ha lite bredd på hyveln.

Vad skall man köpa? Nått som är hyfsat prisvärt.
 
De mest prisvärda alternativen är sannolikt begagnade.
 
Hmm, maskiner för att planhyvla uppåt 60 cm har jag sett på blocket ibland, ligger en där nu för 20kkr. Väger ett halvt ton eller så. Har du övervägt plywood?
 
Man kan hyvla en dörrspegel i två halvor och limma ihop sedan. Då kommer du långt med en 30 eller 35 cm bred maskin.

I 60-cm klassen är Stenberg KEV600 ett prisvärt alternativ om man är litet händig och klarar av smärre reparationer och moderniseringar. Min är från 1957 och efter litet uppgraderinger fyller den dagens krav.

Äldre Stenberg modeller och Jonsered och Sajo och är primitivare maskiner med bara en motor så man måste flytta remmarna då man väljer funktion. Många har bara en matarvals på planhyveln. De allra äldsta är bara skrot men en del halvgamla modeller är väldigt användbara när de hamnar i rätt händer även om de inte riktigt fyller nutida krav.
 
Redigerat:
E
Som heimlaga säger så kan man hyvla så gott som klart innan slutliga limningen.

Ett annat alternativ, som förmodligen blir aktuellt, hur noggrann man är, är att istället för att dra panelen över hyveln, dra hyveln över panelen.

Självklart ska du ha en rikt- och planhyvel. Men sätter man en rimlig storleksgräns så blir oftast priset rimligare också.
 
Handhyvlar har jag ett gäng av...
Jag är också lite inne på att "bara" ha ca 350 i bredd eller nått i den stilen och sen limma ihop 2 bitar.
Gör man dörrarna 600 och så kommer ramen ca 70mm det blir ju 140mm så spegeln behöver inte vara mer än 500
det gör ju 2 birar på 250 så har man strax över 300 så borde man klara sig igenom att limma ihop 2 bitar.
Att baxa in en 600 hyvel i verkstan så måste nog mycket annat ut. Så om man pratar just över 300 vad finns det då?
Jag har tittat på begagnade maskiner under många år, och dom har alltid varit sålda eller långt bort.
Så nu funderar jag i stället på att köpa nytt så jag nån gång får verktygen jag behöver.
 
Scheppach HM2 Duo är en maskin som väl ligger i området "avancerad amatör". Den har om jag minns det rätt 260mm hyvelbredd, Den finns ofta på blocket för vettiga pengar. Såg en nyss för 3000:-

Duo varianten går/gick att bygga ut med rätt många olika tillbehör som vertikalfräs, långhålsborr och liknande.
Är man intresserad av dessa gäller det att avvakta rätt exemplar.
 
E
Ska man köpa begagnat så gäller det att skapa bevakning på blocket och ringa så fort det dyker upp något lämpligt. Bra snickerimaskiner har en tendens att försvinna rätt fort om det är bra pris
 
Nackdelen med Scheppach hm1 och hm2 är att matarhjulens gummibeläggning har en tendens att ramla av. Annars är de myket robusta för sitt pris trots plåtbord.
 
Jag vet att det finns andra åsikter om saken men själv tycker jag att maskiner med bord av plåt eller aluminium är tämmeligen värdelösa.
 
heimlaga skrev:
Jag vet att det finns andra åsikter om saken men själv tycker jag att maskiner med bord av plåt eller aluminium är tämmeligen värdelösa.
Jo, men jag sa att det är en maskin i "avancerad amatör"-klassen. Gjutjärn är nivån bättre men även dyrare i andra hand. Min HM2:a körs väldigt sällan, men investeringen svider inte där den vilar :)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Jag vet att det finns andra åsikter om saken men själv tycker jag att maskiner med bord av plåt eller aluminium är tämmeligen värdelösa.
Allt handlar ju om vad man ska göra. Ska man rikta upp 3 meter långa 60kg askplank så är det rätt önskvärt med en rejäl gjutjärnsmaskin.

Tycker incan jag har håller oförskämt bra kvalité. Den är då helt i aluminium. Om man bara inser dess begränsningar, vilket då främst har med längden och tyngden på det som skall riktas / planas, så tycker jag den levererar en grym kvalité.
 
Jag har en solosåg och skog på tomten.. Det betyder att jag kan såga upp plank rätt så lätt själv och då är det ju fint att kunna hyvla också. Här har vi nått för 14000:- http://automatic.jetshop.se/plan--rikthyvel-hbm-300-profi--230v-p-3179-c-1060.aspx
Skulle ju vilja hitta med lite lägre pris runt 8000:- om det går

Ja jag inser att vill man ha över 300 så drar priset iväg.
frågan blir då hur långt klarar man sig med en sån här Metabo DH 330 ??
 
Redigerat:
Aha, det är alltså så man gör speglar. (y)
Har alltid undrat tills jag såg Frank i Hundra procent bonde använda en speciell handhyvel. Man lägger alltså skivorna som ska speglas i viss vinkel mot planhyveln.
Jag är i samma tankar, men lutar åt att lokala snickeriet får ta hand om just speglarna.
 
Jo det är en variant... Eller så gör jag speglarna i mdf för dom kommer ialla fall bli målade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.