För en vecka sen höll vår gamla tvättmaskin på att brinna upp.
Det gnistrade om den och jag kände på glaset i luckan och brände mig nästan.
Jag antog att det var det mekaniska programverket som hakat upp sig i värmeläget.
Vi har tvättmaskinen i källaren och det var rena turen att min fru var i närheten och såg vad som var på väg att hända.

Vi köpte en ny som är helt elektronisk och undrar nu om en sådan är "säkrare" än en mekanisk?Pajar elektronik så "blir det svart i rutan" tycker jag.
Vad säger ni?
 
Man kan ju hoppas att dom nya är bättre men ett relä eller en kontaktor kan ju hänga sig även i en ny maskin så om dom är säkrare, nja. Men jag kan ju trösta dig med att det är inte ofta man får nått fel som är direkt farlig på en tvättmaskin.
 
När termostaten gick sönder på vår tvättmaskin så stod den och kokade vatten en hel natt. På morgonen när jag kom ner i källaren droppade vattnet ymnigt från taket i hela källaren. Tyvärr hade jag även ytterväggar med panel i vissa rum, så det var bara att anta att det fanns lika mycket kondensvatten inuti dessa. Fick ta dit torkaggregat och torka i flera dygn. Tänk om vi hade varit borta en vecka! Då hade väggarna sannolikt varit mögelskadade.

Slutsats: Lämna aldrig en tvättmaskin obevakad någon längre tid!

Pen
 
Min mammas började brinna.... Hon ringde inte brandkåren, utan mig. Hörde knappt hennes väsande över brandvarnarens pip.. Har aldrig kört de tre kvarteren så snabbt (efter att hojtat åt min kollega att ringa brandkåren). Fick ut henne ur der rökfyllda lägenheten. Som tur var hade hon haft sinnesnärvaro att stänga bardumsdörren.

På försäkringsbolaget sade de att det inte alls är ovanligt att tvättmaskiner börjar brinna... Vi drar ur pluppen ur väggen då vi inte byker..
 
Saknar det i det här huset men i det gamla satt det det en ordentlig trefasbrytare för tvättmaskinen. Ska fixas vid tillfälle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.