Betalar du en gång så blir du inte av med köparen utan det kommer att komma nya krav hela tiden. Nån som börjar gnälla om en struntsumma på 1200kr vid köp av bostad ska du akta dig för att ha nått att göra med. Ser han att du är villig att betala så börjar ersättningskraven snart ramla in. Det är bara att ignorera, summan är så liten så det stannar vid det. Du behöver inte vara vän med varken köpare eller mäklare.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Adam F skrev:
Hahaha!! Vet inte ens vad jag skall börja, så jag låter bli. Du bär på mycket ilska, det är inte hälsosamt.
Nejdå, det är inte ilska utan lite gammaldags moral, den som utgick från att man inte blåser sin nästa, du vet, kristen grund och allt det där.
Lite förvånande är att de flesta här förespråkar att om du lyckats lura en person och den inte upptäcker det direkt så ska man göra allt för att den lurade skall känna sig som den som gör fel. En del går så långt att till och med påstå att om den som blivit blåst får rättelse så kommer genast en massa andra krav på tapeter och annat som inte alls handlar om bondfångeri utan om saker som köparen har haft möjlighet att kontrollera. Vi går ju mot nya tider nu, i Falun bryter man sig in i sjukhusgaraget och knycker allt som går att knycka PÅ bilarna, cyklar behängs med kedjor men stjäls ändå och lägenheter säljs med fel som säljaren känner till men inte berättar om.
När skall gränserna dras, är man korkad om man utrustar sin bil med extraljus, är det löjligt att köpa en fin cykel, skall man lita på sin nästa.
Vad du anser har jag förstått och jag hoppas att du förstår min inställning. Kompanismörj är en bortglömd fin gammal sedvänja som fick en del att ge faan i att blåsa andra. Så inte är jag speciellt förbannad, bara bestämd över vad jag anser om det sinnelaget är bekant.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Betalar du en gång så blir du inte av med köparen utan det kommer att komma nya krav hela tiden. Nån som börjar gnälla om en struntsumma på 1200kr vid köp av bostad ska du akta dig för att ha nått att göra med. Ser han att du är villig att betala så börjar ersättningskraven snart ramla in. Det är bara att ignorera, summan är så liten så det stannar vid det. Du behöver inte vara vän med varken köpare eller mäklare.
Man betalar för att göra rätt för sig för saker som inte fungerade vid köpet och som säljaren glömde upplysa om. Om köparen kommer med andra saker som helt klart inte säljaren ska betala är det ju enkelt att säga nej. Att man inte behöver vara vän med köparen innebär inte att man ska lura dom tycker jag.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Fast nu fungerade ju golvvärmen vid försäljningen.
 
Nja den värmde om man hade den på max annars stod den och durrade vet inte om jag anser att det är riktigt fungerade om man behöver ha värmen på max.
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Man betalar för att göra rätt för sig för saker som inte fungerade vid köpet och som säljaren glömde upplysa om. Om köparen kommer med andra saker som helt klart inte säljaren ska betala är det ju enkelt att säga nej. Att man inte behöver vara vän med köparen innebär inte att man ska lura dom tycker jag.
Jag gör vågen, det finns hopp i vårt gamla land trots tecken på motsatsen.

Till "Finndjävel", fast det tar emot att skriva ditt nicknamn, golvvärmen fungerade inte tillfredställande vid försäljningen och säljaren mörkade felet, det beskrivs i början av tråden.
 
Finndjävel skrev:
Fast nu fungerade ju golvvärmen vid försäljningen.

haha, japp det gjorde den. men termostaten som dom vill ha utbytt hade ju varit trasig långt innan överlåtelsen
 
Holmspel skrev:
Ja tanken att strunta i dom har också slagit mig. Vill dock inte sätta mäklaren i en dålig sits av olika orsaker.
Jag kanske spekulerar lite, men många mäklare skulle strunta i dig som kund om något annat dyker upp så den tanken kan du nog släppa.

Strunta i deras krav, termostaten kan dom byta själv.
 
Det är väl dessutom upp till köparen att bevisa att felet fanns vid övertagandet? Givet den där paragrafen om uppmaningen från säljaren att undersöka objektet....
 
pelpet skrev:
Stod badrummets ålder i prospektet?

Det här är väl ett gränsfall om det är ett dolt fel eller inte, och om ni borde ha upplyst köparen eller inte. Att termostater då och då går sönder är inte oväntat iallafall, och särskilt inte om den är 16 år gammal.

Jag hade nog vänt frågan till köparen och frågat om denne verkligen tycker att det är rimligt att du ska ge dem en by termostat istället för den som är 16 år gammal? Kanske att du kan sträcka dig till att betala en fjärdedel om denne avstår från ytterligare krav kopplat till golvvärmen i badrummet.
Några kompletteringar baserat på trådens utveckling.

Att säga nej till köparen sätter inte mäklaren i en dålig sits. Strunta i mäklaren och ta kontakt med köparen själv. Mäklarens uppdrag är avslutat i och med försäljningen.

Det är inte fel på golvvärmen i sin helhet, men temperaturregleringen fungerade inte. Det kanske man borde ha upplyst köparen om men det är absolut inte självklart. Att gamla saker blir slitna och att brister i funktionalitet uppstår är precis vad man som köpare får räkna med. Det kan inte vara rimligt att en säljare ska behöva upplysa om att en gammal kran kan droppa ibland, att det kan dra i altandörren, att en 15 år gammal tvättmaskin för oväsen ibland osv. Det är sånt som man helt enkelt får räkna med när man köper gamla grejor. Att en 15 år gammal termostat går sönder är också att klassa som normalt slitage, på samma sätt som att det är normalt slitage om ett 12 år gammal kylskåp slutar fungera.

Har ni fått någon respons från köparna?
 
Stod det i annonsen att det var golvvärme i badrummet? i så fall kan man anta att den skall fungera. Tänk själv vad skoj det vore att flytta in i ett hus utan värme i badrummet, eller där man måste köra olika "specialare" för att få den att funka. Jag tycker att ni ska betala en ny termostat och sen hoppas att det räcker
 
Inte konstigt att det blir krig här i världen då folk läser in hemskheter i allt och alla.

Jag hade lungt konstaterat för säljaren att jag är ledsen för att jag glömt informera om den egenheten termostaten har men att ni inte har sätt det som ett fel. Och i nästa mening erbjudit ett bidrag på någon hundring till en ny termostat så de kan välja själva om de vill köpa en värsting med fjärrstyrning eller vad det nu finns för finneser på en ny kontra den 12 år gamla som bara funkar i vissa lägen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Såna termostat kan faktiskt sluta fungera helt plöstligt. När man går och lägger sig då är det varm golv i badrumet och på morgonen är det kallt. De är typ förbrukningsvara och byts ut vartannat år. Om den går sönder tidigare än 2 år då får man en ny från elot annars kostar det typ 800 spänn. Att byta ut den går på 10 minuter och man behöver inte vara elektriker för det. Det är liksom att byta ut en brytare eller eluttag.
Förstår mig inte på 1200 kr arbetskostnad när elektrikern ändå ska vara i fastigheten och fixa annat !!! eller det kanske var inkl termostat ?
@TS, felet med storsannolikhet är termostaten. Så är det i alla fall i 98% av fallen. Du behöver inte vara orolig att felet ligger nån annanstans. Men m jag var du skulle jag aldrig svarat på telefonsamtal angående en sån sak. Det är liksom om nån glödlampa skulle gå sönder hos den nya ägaren och du skulle bli skyldig att åtgärda det ! Det är percis samma sak.
 
Lars48 skrev:
Såna termostat kan faktiskt sluta fungera helt plöstligt. När man går och lägger sig då är det varm golv i badrumet och på morgonen är det kallt. De är typ förbrukningsvara och byts ut vartannat år. Om den går sönder tidigare än 2 år då får man en ny från elot annars kostar det typ 800 spänn. Att byta ut den går på 10 minuter och man behöver inte vara elektriker för det. Det är liksom att byta ut en brytare eller eluttag.
Förstår mig inte på 1200 kr arbetskostnad när elektrikern ändå ska vara i fastigheten och fixa annat !!! eller det kanske var inkl termostat ?
@TS, felet med storsannolikhet är termostaten. Så är det i alla fall i 98% av fallen. Du behöver inte vara orolig att felet ligger nån annanstans. Men m jag var du skulle jag aldrig svarat på telefonsamtal angående en sån sak. Det är liksom om nån glödlampa skulle gå sönder hos den nya ägaren och du skulle bli skyldig att åtgärda det ! Det är percis samma sak.
Den har ju inte gått sönder plötsligt så din jämförelse med glödlampa haltar en del.
 
Men börja nu med att fundera på om detta är ett FEL eller en EGEGENHET. Själv har jag bott i 2 hus och 3 lägenheter där alla har sina små egenheter som vi som bott där aldrig har ansett som fel utan som att "gör vi så här funkar det". På samma sett som att en som duschar en gång i veckan inte tycker att det är ett fel att vattnet inte rinner undan direkt i golvbrunnen utan set det mer som "det är så det är".
Golvet blir varmt om termostaten står i ett visst läge.
Med andra ord funkar golv värmen.
Att styrningen av den samma inte är 100% är mer en egenhet som att man måste dra åt en kran en halvtimme efter dusch för att den inte ska droppa.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.