Om de möts som ett L och är massiva så antar jag att fuktrörelserna går ortogonalt mot varandra. Glöm därför allt vad lim och epoxy heter. Det går inte att limma ändträ mot längsträ på det viset. Det måste vara något som är elastiskt.

På båtar har man nog visst något som kallas nåtmassa (vilket i modern tappning brukar vara just en variant av en MS-Polymer).
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, precis - de möts som ett "L".

Nåtmassa är ju ingen dum idé alls, att jag inte tänkt på det! :)

Eller den här kanske, "Walle Viking båtkitt" https://www.hjertmans.se/produkter/...tat-for-tra/walle-viking-batkitt-mahogny-600g

Vid närmare eftertanke så är det nog någon av dessa fogmassor som är rätt väg. Om man ska nåta kanske det till och med kan vara värt att runda kanten med överhandsfräsen innan?
 
Redigerat:
Jag har en köksbänk i ett L men snittet/fogen är diagonalt. Skulle det inte utjämna fuktutvidgning mellan delarna?
 
Osmos hårdvax olja i all välmening men den är inte rolig på bänkskivor då den inte tränger ner så djupt. Dessutom tycker jag att den på vissa mörka träslag röd/bruna ger en lilla ton. Har i och för sig inte provat på just mahogny. Dansk olja tränger ner dubbelt så djupt, vilket är bra då det är en bänkskiva som utsätts en del för vatten. Linolja funkar också. Efter det vill man ha en skyddande vatten avvisande yta där kommer vaxet in. Så använd vaxet du har och köp linolja då det är billigast.

nu var det ett tag sedan bänken fixades till. Men slippapper kan sättas igen fort på oljade och vaxade ytor. Så att skrapa kan vara bra då. Fettet kan du med fördel tvätta med sprit T-röd tex.

Angående skarven så finns det allehanda bra produkter av mjukfog. Där är jag inte så hemma tyvärr. Men mjukfog ska du definitivt använda dig. Och det innan du behandlar ytan. Absolut inte någon typ av limm
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Många bra svar (y)
Så du tror det funkar med vaxet jag har? Vore ju kanon för en liten burk går lös på 4-500 riksdaler. I instruktionerna står det att man ska ta bort fen tjocka hinnan. Känner jag på vaxet så verkar det vara ett lager på kappa cm.

Bara vanlig linolja alltså? Nu är ju skivorna lite "flammiga", ljusare där de är som mest slitna och mörkare på andra partier. Tänkte att Ernst p. Oljan skulle jämna ut färgskillnaderna?
 
Ja vax brukar hålla väldigt länge. Medans oljan oxiderar.
Nja oljan jämnar väl ut lite. Men efter som du har så fina bänkskivor i mahogny skulle jag slipa dom jämna. Man kan bleka trät också. Men gissningsvis är det inte många tiondelar du ska ta bort.
Sedan underhåller du dom lite oftare nu när du har kol på hur du ska göra.

Det finns en uppsjö av bänkskive oljor som med stor sannolikhet är baserade på linolja och tungoljor för att kunna penetrera djupare med vax iblandat för att det ska bli lättare för konsumenten.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, i alla fall "hartöl" från Ernst P innehåller linolja står det :).

Ska bli kul detta! :) Ska försöka komma ihåg att återrapportera här när det är klart.
 
Du kan ju dra ihop skivorna med några såna här om du kommer åt så kommer glipan att bli mkt mindre.
En genomgående bult med en öglad ände genomförskruvad i två träskivor, vilket minskar avståndet mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pär h och 1 till
  • Laddar…
Också en god idé! :). Kan bli lite pyssligt, den ena skivan kommer jag förmodligen att demontera så det borde gå. Vad kallas beslaget? Det borde räcka med 2st isåfall?
 
Kanon!
Fördelen med nåtningen är att den ät helt tät och mer hygienisk, men det är ändå bra med ett par sådana beslag som håller i hop det :)
 
Hemmakatten
Kan man inte bara låta skarven vara? Det är ju just en skarv som alla ser är en skarv, och inte kan det komma ner en massa vatten där om man inte står med en vattenkanna.
 
Problemet är att den sitter lite dumt nära diskhon och dessutom gränsar till den arbetsyta vi använder mest frekvent. Vi lärde oss den hårda vägen att det kunde läcka ner i underskåpet som innehåller kastrulller när vi rensade makrill en gång. Det tog tid innan vi hittade kastrullen längst in som stank gammal fisk :D
 
Så, nu närmar det sig!

Precis som i alla andra projekt så blev den lilla köksrenoveringen inte så liten längre.:)
Var i vart fall och köpte ny olja från Ernst P. i GBG i veckan. Mycket hjälpsam personal där måste jag säga (y)

Även de tyckte att det bara var att köra på med vaxet jag hittade som säkert är 10-15 år.. "Sånt där står sig i evigheter". :)

Blir troligen slipning och behandling i veckan som kommer.


Burk med Naturhaus Hartöl Spezial Olja för trä, illustrerar diskussion om köksrenovering och träbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Som båtmänniska kan jag rekommendera att använda Sikaflex för att täta springan. Det används för att nåta däck och har alla egenskaper som du behöver. Sika har en produkt som heter 290 DC PRO vilken verkar vara speciellt framtagen för ändamålet. Själv har jag bara använt 291, vilket var det som fanns tillgängligt sist jag nåtade något.

Arbetsgången blir för dig att rengöra springan ordentligt. Maskera nära springan och fylla fogen. När fogen fått härda ordentligt slipar du hela skivan OCH fogen, för att slutligen ytbehandla allt med den produkt du själv väljer/valt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.