Hej, har köpt en lägenhet med denna planlösning (se bild), Vi vill öppna upp mot vardagsrummet från köket. Vad tror ni om denna vägg, är den bärande? På ritningen ser den tjockare ut men är cirka 8 cm tjock i verkligheten. Huset är från - 49 och lägenheten är högst upp i huset.

Vad tror ni?

Arkitektritning över en lägenhets planlösning med markerad vägg mellan kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh, Andreas
 
BirgitS
Det går inte att veta det säkert bara genom att se på den ritningen, även om den troligen inte är bärande om den är så tunn. Styrelsen brukar normalt veta vilka väggar som är bärande.
 
BirgitS skrev:
Det går inte att veta det säkert bara genom att se på den ritningen, även om den troligen inte är bärande om den är så tunn. Styrelsen brukar normalt veta vilka väggar som är bärande.
Tack för svar. Styrelsen visste inte om den är bärande eller ej. Är det min skyldighet att ta reda på det eller ligger den bollen hos styrelsen, tänkte på kostnad för att få dit någon som kan bedöma mm.
 
Jag skulle vilja påstå att väggen troligtvis är bärande, den ser ut att vara tjockare än andra rumsavskiljande väggar (mellan vardagsrum och sovrum exempelvis).

Jag tror inte styrelsen har någon skyldighet att utreda vilka väggar som är bärande, vill du bygga om lägenheten så får du stå för kostnaderna.
 
  • Gilla
Bobbo81
  • Laddar…
Jag förstår, i verkligheten är väggen mellan kök/vardagsrum 8 cm tjock. Väggen mellan vardagsrum och kök är också 8 cm tjock. Mycket märkligt på ritningen!
 
Öppna upp kan du ju göra i vilket fall som helst, skillnaden är ju att det måste läggas in någon form av avlastning i taket om det är bärande.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Öppna upp kan du ju göra i vilket fall som helst, skillnaden är ju att det måste läggas in någon form av avlastning i taket om det är bärande.
Tack, ja det får bli någon variant av detta. Vad är en rimlig kostnad för att öppna upp cirka 220 x 260 cm?

Snackar vi 10 000 kr eller 30 - 40 000 kr?
 
Anna_H skrev:
Öppna upp kan du ju göra i vilket fall som helst, skillnaden är ju att det måste läggas in någon form av avlastning i taket om det är bärande.
Kan ju bli dyrt, eftersom du måste anlita någon som räknar på hur avlastningen skall konstrueras. Och ett sådant ingrepp måste nog sedan godkännas av styrelsen. Först efter det kan man ta in offerter på vad det kan kosta att bygga.
 
BirgitS
Har styrelsen andra ritningar på husets konstruktion?

Du skulle kunna pröva med att lägga lappar i de andra lägenheterna med samma planlösning och fråga om det är någon som redan har öppnat upp eller skulle vilja det.
 
Logga in med bank-id på www.stockholm.se och försök hitta ritningarna och lägg ut här, du behöver fastighetsbeteckning eller gatuadress bara.
 
Jonatan79 skrev:
Logga in med bank-id på www.stockholm.se och försök hitta ritningarna och lägg ut här, du behöver fastighetsbeteckning eller gatuadress bara.
Tack, det gäller adressen Åsvägen 5, Solna. Hittar inte var jag får fram den informationen via hemsidan.

Fick fram denna information från ritningar som fanns upplagda på föreningens hemsida.

Eftersom min vägg är ca 9 cm tjock och inte 28 cm borde den inte vara bärande?

Ritningsutdrag med information om olika väggtjocklekar, bl.a. ytterväggar och bärande innerväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Eftersom det gäller en lägenhet i Solna kan du nog inte få fram bygglovshandlingar och liknande från Stockholms stad utan måste kolla på om Solna har en liknande tjänst.

Din vägg borde höra till kategorin Övriga innerväggar.
 
BirgitS skrev:
Eftersom det gäller en lägenhet i Solna kan du nog inte få fram bygglovshandlingar och liknande från Stockholms stad utan måste kolla på om Solna har en liknande tjänst.

Din vägg borde höra till kategorin Övriga innerväggar.
Jag ska kolla upp det!
 
Pörskans! Glömde att det var annan kommun. Ruskigt bra tjänst för alla inom Stockholms kommun iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.