Osäker på om benämningen i trådtiteln är korrekt men jag ska förklara vad jag vill tillverka så kan ni säkert ge några kloka råd på vad jag behöver och var det går att köpa!

Håller på att hjälpa min far att platsbygga ett par loftsängar. För överslafen vill han gärna ha någon form av bräda som sticker upp för att minska risken att man ramlar ur (barn kommer sova där och det kommer vara ca 170cm över golv). Problemet med en sådan här bräda är att han tycker den är ivägen när man bäddar. Den behöver alltså gå att ta loss på ett smidigt sätt.

Min idé är att lösa det med är en bräda med två iborrade och ditlimmade metallstänger, ca 10mm diameter. Dessa skall sedan stickas ner i matchande hål i sängens bärande sida. Sidan tillverkar jag och den är gjord av 28mm stavlimmad furu. Jag tror man behöver någon form av bussning i metall nedfälld i sängstommen där dessa metallstavar sedan skall träs i.

Tror ni detta är en bra idé?
Var kan man finna bussningar och matchande metallstänger?

Bättre idéer på hur ovanstående kan lösas?
 
Kan du inte sätta brädan med gångjärn och sprintar/skjutreglar vad dom nu heter som låser i vertikal led mot bärande bräda?. Det blir ju lite jobbigt att klättra upp, ta av brädan, klättra ner med den, klättra upp o bädda, klättra ner hämta bräda osv....

Edit. Nja, är man inte väldigt kortväxt så behöver man väl inte klättra upp för att få ner något som sitter på 170cm höjd. :surprised:
 
Redigerat:
Kan kan jag kanske, men svårt att se att det blir en lika "clean" lösning.
Att ta bort brädan kommer inte att kräva att man klättrar, inte för en fullvuxen man åtminstone.

Det behöver vara några (3-7) cm mellanrum mellan bärande bräda och brädan som skall förhindra att man ramlar ur. Ska ju inte vara som en vägg som fälls upp utan mer förhindra en orolig 5-åring från att ramla/kana ur i sömnen.

Jag har sett exakt denna lösning för väldigt många år sen och den var mycket smidig. Jag undrar mest var man får tag på bussning man kan fälla ner i träet och matchande metallcylindrar?
 
Jag antar att det skulle fungera med stålrör och matchande stålstång? Frågan är bara om man kan hitta sådana tillverkade med tillräcklig precision?
 
Tänka bara på att om skyddet är för enkelt att plocka bort, så finns det även stor risk att det är farligt för barn.
Vi har en platsbyggd loftsäng, och våra barn leker gärna där, hade inte känts tryggt om brädan inte satt fast ordenligt.
Bädda? Det har jag faktiskt aldrig gjort där, om man kan komma upp så kan man säkert bädda också.
 
Idén är bra. Precisionen mellan stång och rör behöver inte vara särskild bra för då blir det omständigt att få det i varje kväll. Viktigt är att röret sitter bra i undervirket, sen får det gärna vara ett glapp mellan rör och stång.
F ö är det knappast femåringen som är orolig utan det är hela veckan föräldrarna!
Jag har sovit många barnsår i loftsäng utan stängsel. Enda gången jag ramlat ut var när jag jävlades med storebror som låg i underslafen.
 
Med bädda avser jag inget man gör varje dag alltså utan när man ska byta lakan. Detta är i ett 20kvadrat stort gästhus vid mina föräldrars sommarstuga.
 
E
Sätt en magnet i längst ner i hålen under stålrören, det borde vara tillräckligt för att hålla brädan på plats, men ändå hyffsat lätt att få loss vid behov
 
Laxstjärts-spår? Fast kräver väl att det finns en del trä att ta av.

Annars tänker jag att du borde kunna gå till en rörmokare och hitta två dimensioner av rör som passar i varandra. Sen tar du den mindre dimensionen och expoxy-'gjuter' i en vanlig gängstång för ökad hållfasthet.
 
Hittar både rostfria stålrör och rostfria stålstänger för småpengar på maskindelen.se men problemet är (tror jag) att på pappret passar de exakt men i praktiken kommer det bli alldeles för tight.
Finns dock ett kopparrör 10x0,8 som en rostfri stålstång, 8mm, i teorin borde få 0,4mm glapp i. Kan det vara lagom tror ni?
 
Jag hade haft större spel då det annars kan vara svårt att få det att löpa då ni lyfter lite ojämt. Men jag hade nog föredragit en bussning i plast/nylon dö det inte kan bli samma ljud vid vibrationer. Kolla på Wiberger de har många olika maskin beslag.
 
Kolla på årtullar/årmanschetter. Finns t ex på Biltema.
Lycka till
 
Är det inte lite overkill med en bussning alls? Fallskyddet ska väl inte åka i och ur kontinuerligt utan is stort sett bara när man byter lakan. Gäller det dessutom en gäststuga till sommarhuset så blir det väl inte så många gånger per år.

Jag är uppväxt med en IKEA Kulan säng som hade samma lösning. Två ca 10 mm metallpinnar satt fast i brädan och sedan var det borrat två matchande hål i sargen på sängen, kanske 11-12 mm. Jag kan inte minnas annat än att det bara var ett hål borrat direkt i trät. Jag tror inte hålen behöver någon metallförstärknig i detta fallet.
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
H
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.