Vi ska göra en lite uppfräschning av köket och sitter och planerar de olika momenten. Turen har kommit till våra bänkskivor som är av mahogny och behöver behandlas på nytt. Det är inga repor i dem utan de är mest lätt slitna i "ytskiktet"

Jag är helt novis på att behandla trä så jag behöver all hjälp jag kan få. :)

Jag har trott att de är lackade men så slog det mig just att förra ägarna efterlämnade lite mystiska burkar i målarförrådet. så jag var och kikade på dem. På en flaska står det "Hartöl" och den kommer från "Ernst P. AB" sedan finns det en burk med "Naturhaus Hartwachs" som samma firma verkar ha också.

Läste lite på deras hemsida, http://www.ernstp.se/traolja-vax-hardvaxolja--48.html men blev inte så mycket klokare.

Är det troligt att våra bänkskivor är behandlade med detta? Jag antar att det i så fall är klokt att fortsätta med samma behandling? Hur gör man då och vad behöver jag?

"Hartölen" är det på sin höjd en deciliter kvar av, men vaxet är en full burk, men båda produkterna är 12-15 år så det kanske inte är mycket att hänga i granen?

Edit: Såg nu att "hartölen" måste vara denna http://www.ernstp.se/hartol-olja-for-tra-naturhaus-p462.html. Produktnumret på min flaska är 501-001 så det verkar bara vara en mindre förpackning som de inte säljer längre.
 
Redigerat:
Utan att veta något alls om denna så tycker jag att namnet låter som om kombinationen av oljan och vaxet skulle kunna vara en variant på hårdvaxolja och det verkar inte alls omöjligt att de använt denna till bänkskivorna. En gissning är att det borde kunna fungera med en lätt slipning och sedan behandling med t.ex. Osmo hårdvaxolja. Alternativt så kör du vidare med samma som innan när den nu fortfarande går att få tag på. Oavsett vilket så hade jag satsat på en ny förpackning.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Jo, det är nog så att man ska köpa nya produkter :). Vill inte misslyckas med detta.
Kornstorlek 240 på slippappret?

Vissa delar av bänkskivorna, särskilt en del bredvid spisen har fått en rätt "fet" yta av gissningsvis stekflott mm. Ska givetvis tvätta av den med yes men ska man rengöra med något mer innan man kör igång?

Läste på ett båtforum om att man använder en klibbduk innan behandling för att få bort dammpartiklar.
 
Beror på hur ytskiktet ser ut? Skall du ta bort repor? Möjlitvis är det bättre att slipa ner det med 60 eller nått, beror på hur djupa fläckar/repor du har. Och det är solid trä du har och ingen laminat?
Jag skulle gissa du behöver 80-120-240

Sedan behöver du bara torka och rengöra med en blöt handuk. Hårdvaxolja är inte en finish som lämnar en yta på samma sätt som lack eller färg. Eventuella partiklar binds inte i oljan på samma sätt som lack.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Inte för att jag vet något om den tyska produkten du verkar haft tidigare men jag kan också rekommendera Osmo hårdvaxolja. Enkelt och smidigt att applicera och ger en väldigt tålig yta som ändå känns relativt obehandlad.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, det är solitt trä. Föregående ägare jobbade som inredare på båtvarv så detta verkar vara schyssta grejjor :)

Bortsett från en enda repa som är kanske 0,5mm djup så finns egentligen inga repor alls, mer än lite ytliga.


Så arbetsordningen blir alltså följande för förberedelsen:
1. Tvätta av ytan ordentligt med yes
2. Låt torka
3. Slipa med 80-120-240 (Jag tänkte köra med min excenterslip)
4. Torka och rengör med en blöt handduk

Och sen är det bara att följa instruktionerna?
Närbild på en yta av solitt trä med en synlig repa och några ytliga skråmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på solitt trä med synlig repa och struktur, redo för rengöring och slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vectrex skrev:
Inte för att jag vet något om den tyska produkten du verkar haft tidigare men jag kan också rekommendera Osmo hårdvaxolja. Enkelt och smidigt att applicera och ger en väldigt tålig yta som ändå känns relativt obehandlad.
OK, vi har varit väldigt nöjda med både färgen och ytan så jag tror vi kör vidare på detta. Men Osmo verkar också vara bra :)
 
Ska du ändå slipa så borde det räcka att rengöra med Yes så inte fettet geggar igen sandpappret. Aceton är ju annars bra för att ta bort fett men jag vet inte om eller hur det påverkar mahognyn. Det lär ju lösa upp det som är kvar av det befintliga ytskiktet också så det kanske bara blir kleggigt. Det är väl när man ska limma riktigt feta träslag som Teak som det brukar rekommenderas tvätt med aceton för att limmet ska fästa.

Jag har aldrig behandlat någon större bänkskiva men har lagt Osmo på diverse "ekplankor". Då har jag slipat ner till 240. Sedan tre MYCKET TUNNA lager Osmo. Mellanslipa för hand med Abralon 500 slipduk. Själv tycker jag det blir riktigt bra så.

Jag har också använt klibbduk mellan slipningarna men det kanske är overkill. En mjuk lätt fuktad trasa fyller antagligen samma funktion men du får se till att ytan får torka ordentligt efter avtorkningen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nu skrev jag visst lite långsamt, det du säger in inlägg #6 låter bra tycker jag.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Såg i produktbladet att man kan välja om man vill ha sidenmatt eller blank yta. Vill man ha sidenmatt så ska man våtslipa efter 5-15 minuter. Annars är det bara att låta torka i minst 8 timmar.

En fråga som jag höll på att glömma. Bänkskivorna är monterade som ett L, och i skarven mellan dem vill det gärna rinna ner vatten i underskåpet om man inte ser upp. Vad jag förstått så ska man skarva in skivorna på annat sätt - men det går inte att fixa till nu tyvärr.

Det är en springa på kanske 1-1,5 mm som värst och avsmalnande. Går det att fylla denna med något lämpligt lim eller motsvarande? Har funderat på lite mjukfog men vet inte. Trät rör ju sig också?
 
Redigerat:
Någon form av mjukfog i matchande kulör tror jag på. Tror på något av typen MS-Polymer. Tec-7 har jag bara goda erfarenheter av t.ex.
 
Jag tror inte på mjukfog. Det blir sprickor och/eller skräpansamling. Det bästa vore att få en limmad fog, om det nu går på mahogny.
Jag tror man ska lyssna mycket på båtfolket men jag vet också att de pratar mycket fish stories.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har funderat på om man kan fylla utrymmet med 2-komponent båtplast alternativt epoxilim (skillnaden är väl inte så stor). Men är rädd att det blir kladd på bänkskivan som inte går bort.

Skivorna sitter inte ihopfästa på något sätt, men det vore nog rätt enkelt att skruva på en bit plufa under om det skulle göra någon skillnad.

Fish stories? :x
 
Det finns särskilda beslag för ändamålet att dra ihop skivor. Beslagen fästs i hål i massiva skivor underifrån. Men det kräver ju att springan är lika bredd överallt.
Man kan skydda skivan mot kladd med tejp ända in till springan.
Fish stories? Vet ej vad det heter på svenska när sjömän ljuger för varandra och berättar historier.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Det finns särskilda beslag för ändamålet att dra ihop skivor. Beslagen fästs i hål i massiva skivor underifrån. Men det kräver ju att springan är lika bredd överallt.
Man kan skydda skivan mot kladd med tejp ända in till springan.
Fish stories? Vet ej vad det heter på svenska när sjömän ljuger för varandra och berättar historier.
Fiskehistorer heter det :)

Jag körde vanlig mjukfog på bänken i föräldrarnas vinterstuga för 8år sen..den är lika snygg/ful fortfarande (fogen håller men det var den första fogen jag någonsin la så den är inte så snygg överlag)..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.