Jag har installerat en IVT HT7 Plus, dvs med en extern varmvattenberedare på 300 liter. På denna kör jag upp vattentemperaturen till 65 grader en gång i månaden.
Jag har ställt in pumpen på att producera en temperatur på 54 grader i beredaren. Detta borde vara lägsta temperaturen då den läses av i undre halvan av tanken.

Vattnet i kranen är väldigt varmt, när man spolar och jag undrar därför om det kan vara bättre driftekonomiskt att sänka temperaturen i varmvattenberedaren?

Jag undrar även om vilken temperatur som är lägsta rekomenderade temperatur, för att man inte ska bli sjuk av den där bakterien (som jag inte kommer på namnet på)?
 
Legionella!

Sök lite på forumet, det finns bra info om vilka temperaturer som krävs.

Att sänka tempen ytterligare i tanken verkar lite vanskligt tycker jag. Sitter det verkligen inte en blandningsventil på beredarens utlopp? Där styr du hur varmt vattnet skall vara som skickas ut i rören. Normalt är ju det lite lägre än tempen i tanken. På Boverket finns också rekommendationer kring hur varmt vattnet som minst/mest skall vara på tappstället. Kolla där och justera blandningsventilen därefter.
 
Den frodas väl runt 50-55, så du borde väl ha runt 65 grader
 
Det bör vara ganska mycket varmare överst i tanken då varmvattnet stiger uppåt och varmvattnet tas från toppen på tanken.
Det var ivt som ställde in temperaturen, frågan är om jag törs sänka lite till. Men det kanske är vanskligt att göra detta.
 
Olfe skrev:
Den frodas väl runt 50-55, så du borde väl ha runt 65 grader
Näe så funkar det inte.

Man låter VP värma till cirka 55 grader, därefter legionellasanerar man periodvis mha elpatronen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.