BirgitS skrev:
Absolut bra idé att ha sittplatser på kortsidan av ön, men tänk på att det behövs ett överhäng där då i stället.

Du kan ju platsbygga någon sorts hörnhyllor så att det ansluter på ett bra sätt mot fönstret.
Ja överhäng blir det och man får på det sätter även lite mer yta till höger om ho eller häll vilket man nu sätter där. Ritat med ho för att detta är platsen vatten/avlopp går idag men det går nog att dra om en del i bjälklaget. Har bara tvekat för att det kanske blir konstigt att ha sittplatser precis vid ho även om det då är för typ en snabb frukost och annat, inte för gäster.

Tror inte man kan platsbygga hyllan så den går mot fönstret. Man behöver nog luften mellan skåp och fönster. Om hyllan går till fönster har man nog satt skåpen för nära och det kommer se konstigt ut (tror jag....). Däremot kan man nog fortfarande avsluta skåpen med en beskuren hylla för att runda av mot väggen.
 
Så här skulle ett L-kök kunna bli (hittade inget sätt att rita bänk där pelaren sitter så glipa där i bilen).

Problem med fönstret.

Vann jag verkligen något? Matbord inne i L:et men inget jättebra sätt att få in en "TV-hörna" efteråt. Pelaren i vägen och fönster på fel ställe känns det som.
 
  • Schematisk ritning av ett L-format kök med glipa vid en pelare och otymplig placering av fönster och pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det går absolut att ha L-kök i ett sånt rum, troligen bättre eftersom köksön tar upp mycket golvutrymme, för i stället för en enda stor golvyta som blir lättare att möblera får man ett par "korridorer". Det är också klart att det blir längre avstånd med ett L-kök, det är inte längre bara att vända sig om för att ta fram smöret ur kylskåpet när man ska börja steka.
 
BirgitS
Nizztos skrev:
Ja överhäng blir det och man får på det sätter även lite mer yta till höger om ho eller häll vilket man nu sätter där. Ritat med ho för att detta är platsen vatten/avlopp går idag men det går nog att dra om en del i bjälklaget. Har bara tvekat för att det kanske blir konstigt att ha sittplatser precis vid ho även om det då är för typ en snabb frukost och annat, inte för gäster.

Tror inte man kan platsbygga hyllan så den går mot fönstret. Man behöver nog luften mellan skåp och fönster. Om hyllan går till fönster har man nog satt skåpen för nära och det kommer se konstigt ut (tror jag....). Däremot kan man nog fortfarande avsluta skåpen med en beskuren hylla för att runda av mot väggen.
Det är bättre att ha "sittyta" bredvid spisen eftersom det är oftast vid spisen man står medan man har gäster och då blir det naturligt att sitta där och prata med kocken.

Tänkte mer att du kan anpassa måtten så att det ser bra ut mot fönstret, lagom avstånd till fönstret etc.
 
BirgitS
Nizztos skrev:
Så här skulle ett L-kök kunna bli (hittade inget sätt att rita bänk där pelaren sitter så glipa där i bilen).

Problem med fönstret.

Vann jag verkligen något? Matbord inne i L:et men inget jättebra sätt att få in en "TV-hörna" efteråt. Pelaren i vägen och fönster på fel ställe känns det som.
Just så blev ju inte bra utan du behöver nog mer längs överkanten och mindre till höger. Det kan också vara bra att placera ugn nära spishällen i stället för bredvid kylskåpet, dvs fördela ut högskåpen i de båda ändarna, dels blir det lätt att övervaka ugnen samtidigt som man steker något och dels blir det inte jättelångt från kyl/frys till en bänkyta.
 
Jag tänkte mig nog att du inte skulle behöva gå så lång ner med köket utan sluta vid pelaren. Sen lite mer bänkyta som sträcker sig runt hörnet. Behöver du verkligen 5st högskåp? som jag gissar att de vita är.
Kanske klämma in en liten 45-gradare och sätta spishäll och fläkt i hörnet?
 
Använder Ikeas ritprogram och ikea har nog inte så man kan sätta spis i hörn. Vi får låtsas att det sitter en häll i hörnet i rätt typ av "skåp".

Ja jag tror jag behöver alla 5 högskåpen. Möjligen kan jag klara mig på fyra men då förlorar jag i bästa fall ett skafferi och i värsta fall så fungerar inte mina planer alls. Den 5:e är lite av en reserv om jag inte kan ha ugn/micro ovanför varsin upphöjd diskmaskin.

Det jag har gjort med denna lösning är att jag förlorat rätt mycket förvaring. Osäker på om det verkligen blev lättare att möblera resten av rummet plus att man ändrar känslan lite till att sitta mitt i köket. Med köksön så blir det liksom lite avdelat.

Det blir ju definitivt mer sammanhängande golvyta men inte uppenbart för mig hur man skall möblera på ett sätt som är mycket bättre än alternativet med köksö.

[edit]
Ok, skall rätta mig lite. Om jag kan klara mig på fyra högskåp så att jag stoppar vid pelaren så kan jag ha TV-hörna i det hörnet. där det står två högskåp. Gillar rent spontant inte denna löning pga väldigt lite bänkyta men värt att fundera vidare på, Sedan har jag ingen lösning för problemet med fönstret heller. Hade det varit mindre hade man kunna göra en "låda" men detta fönster känna alldeles för stort för det.
 
  • Ritning över köksplanering med högskåp, tänkt spishörn och minimal bänkyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Du kan ha överskåp nu när bänkskåpen är längs väggen.

Tror det blir lättare att se möjliga alternativ för matbord och soffgrupp när du kommer igång med Sweet Home 3D (och det går att se köksskåp där också även om det inte blir lika exakt). Men i din senaste ritning ser det ut som att matbordet skulle kunna gå från fönstret upptill och neråt.
 
Jag vill inte ha överskåp. Skälet är att jag vill ha så mycket rymd som möjligt i rummet och just överskåp tycker jag stjäl mycket av den känslan. Dessutom i mitt tycker oerhört opraktiskt jämfört med lådor under bänk.
Nästan hela bänkytan tas ju upp av fönster så inte mycket plats för det heller :)

Tittat lite på att ha spisen i hörnet. Jag vet att jag skyggat för det tidigare och nu när jag tittade igen inser jag att jag verkligen inte vill ha det. Blir oerhört opraktiskt på många sätt.

Så väldigt kluven till L-köket men idag mest negativ (långt kvar tills jag skall bygga och jag behöver alltid lite tid för att processa nya intryck).

Har inte fått igång ritprogrammet. Det tokkrashar efter 30 sekunder. Har lite trick jag skall prova innan jag ger upp.
 
Hörnspis är verkligen en smaksak, personligen hatar jag det, då det bara går att vara en som lagar mat då och vi jobbar tillsammans. Men med ett L-kök kan du ha en lite nättare köks-ö, eventuellt med spishällen i och bara en liten utslagsvask.

Fundera även på några grundare högskåp, kanske ett par riktigt höga vitrinskåp efter pelaren, där allt porslin, glas mm står, nära till bordet. Även skafferi i kan med fördel vara endast 40 cm djupt (vilket då skulle gå att ha i hörnet om du inte väljer L-kök), då är det inte så mycket saker som gömmer sig bakom andra.

Angående högskåp har vi bara tre: kyl, frys och skafferi. Jag ser just nu ingen anledning att ha fler, däremot funderar jag, när vi gör om köket i framtiden, på att ha en bänkdel som är ca 120 cm hög, med ugn och diskmaskin i, upphöjda med förvaring under. Ovanpå den upphöjda bänkdelen står diverse elektriska apparater bra, utom räckhåll för eventuella barnbarn som kanske är på gång då.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Nizztos skrev:
Har inte fått igång ritprogrammet. Det tokkrashar efter 30 sekunder. Har lite trick jag skall prova innan jag ger upp.
Sett tipsen för Sweet Home 3d på sidan http://www.sweethome3d.com/faq.jsp ?
Kommer ihåg att jag hade en del problem efter installationen av Windows 10 (7:an tidigare).
 
Anna_H skrev:
Hörnspis är verkligen en smaksak, personligen hatar jag det, då det bara går att vara en som lagar mat då och vi jobbar tillsammans. Men med ett L-kök kan du ha en lite nättare köks-ö, eventuellt med spishällen i och bara en liten utslagsvask.

Fundera även på några grundare högskåp, kanske ett par riktigt höga vitrinskåp efter pelaren, där allt porslin, glas mm står, nära till bordet. Även skafferi i kan med fördel vara endast 40 cm djupt (vilket då skulle gå att ha i hörnet om du inte väljer L-kök), då är det inte så mycket saker som gömmer sig bakom andra.

Angående högskåp har vi bara tre: kyl, frys och skafferi. Jag ser just nu ingen anledning att ha fler, däremot funderar jag, när vi gör om köket i framtiden, på att ha en bänkdel som är ca 120 cm hög, med ugn och diskmaskin i, upphöjda med förvaring under. Ovanpå den upphöjda bänkdelen står diverse elektriska apparater bra, utom räckhåll för eventuella barnbarn som kanske är på gång då.
Mina högskåp skall även rymma två st diskmaskiner och ugn + micro. Alla i "arbetshöjd". Vad gäller skafferi så skall det antingen ha en inredning som "kommer ut" eller utragslådor. Väldigt viktigt att inte få saker som gömmer sig bakom. Skafferiet är det dock möjligt att jag kan offra om jag har tillräckligt med lådor under bänk och/eller förvaring över ugnarna. Risk att det blir väl högt över dessa dock.
Skåp vid pelaren är jag initialt negativ till. En typisk sak som tar bort rymdkänslan. Rummet blir bara drygt 50 m2 så allt som tar bort känslan av rymd är av ondo.

En liten köksö känns inte attraktivt. En av de största problemen jag har med dagens kök är att spis och arbetsyta inte hänger ihop. Mycket skurna grönsaker och annat har hamnat på golvet när det skall tas från skärbräda till stekpanna.....

Känner att jag hela tiden kommer tillbaka till att de flesta alternativ har brist på förvaring och arbetsyta när man kombinerar med mina övriga behov (4-5 högskåp tex).
 
Redigerat:
BirgitS skrev:
Sett tipsen för Sweet Home 3d på sidan [länk] ?
Kommer ihåg att jag hade en del problem efter installationen av Windows 10 (7:an tidigare).
Läste där men inget som stämde mot mitt problem. Fick dock igång det på en annan maskin.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan detta fungera? Åter i min ursprungslösning men har provat att rita in möbler.
Största frågetecknet är nog om man kan sitta vid trappan på det sättet som platsen överst till vänster på matbordet. Pelaren borde inte vara ett problem tycker jag?

Tänkte att om man är mycket folk så flyttar man matbordet så det är bakom soffan (hela soffgruppen kan då flyttas lite närmre TV vid behov).
 
  • 3D-ritning av ett rum med möbler inklusive matbord, stolar, soffa och TV, med fokus på matbordsplacering nära trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vad fint det blev!

Om bredden på bordet och storleken på stolarna stämmer tycker jag det ser ut att vara gott om plats även för den som sitter i trapphörnet. Ett hopfällbart bord eller ett slagbord som du kan ställa "nedanför" pelaren när ni är riktigt många kan ju också fungera bra.

Hur långt är det från pelaren och upp till trapphörnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.