Hej!

Jag undrar lite hur folk gör när de köper ett renoveringsobjekt. Säg att man köper ett hus för 1.3 miljoner och det behöver renoveras för, säg en sisådär 500k. För när man betalar 1.3 för huset så är det väl följdaktligen värderat till samma summa. På de flesta ställen får man låna 90% dvs 1170k. Men det totala lånebehovet inkl renovering är ju 1800k. Är det byggkreditiv som gäller då? Vilka har bäst avtal på det? Jag har kollat med SBAB och skandiabanken (nuvarande banker där vi har lån resp lönekonton idag) men ingen av dem vill ge ut byggkreditiv...

Eller det så att folk har en massa pengar undanstoppat och börjar renovera för att sedan uppvärdera det?

Mycket tacksam för svar!

/Jeppe
 
I mitt fall gick det så här:

Jag var intresserad av ett hus som inte hade något. Bara innervägar...

Jag pallade till SEB och snackade med den trevliga banktjänstemannen... Inga problem låna 100% av husets värde varav 15% topplån...

Sen hade man "konto-kredit" hos Skandia-Banken på ca 150.000 kr...
Renoverade i första etappen för ca 150.000 och sen pallade jag tillbaka till SEB och bad om ett lån på 250.000 för huset värderas mer av eget arbete och varje investerad krona ger 1.5-2ggr tillbaka.
Inga problem och så 150.000 tebax till SkandiaBanken och sen när de 100.000 var slut så återvände man till SEB för att låna mer.
Jag hade den möjlighet kunna låna mer samtidigt ej ha nån topplån kvar...

Ja, man får dra på sig lite högre räntenivåer i början men vad pelar det för roll. Fick ju allt i botten till sist ;)
 
Hej

Vi fick byggkreditiv för vår hus renovering,

Så här gjorde vi

1. inköp av objektet, botten lån till 90% av inköps summan, redan här berättar vi för banken om renoverings planerna.

2. Går till banken med budget för renoveringen, får byggkreditiv för den summan.

3. Går till banken för att inte budgeten håller, får mer pengar.

4. Gör värdering av huset fast vi inte är klara, lägger om delar av byggkreditivet tilll botten lån.

5. Är nästan klar med huset, gör slutvärdering, lånar något mer, botten lån 90% av värderingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.