Fenomenet är kanske obekant för svenskar men i Skåne driver snön snabbt. Är det under nollan, snöar och blåser så kan en nyplogad väg bli ofarbar inom en halv timme. Har på en del riksvägar (bla. 13, 11) på vissa ställen sett så kraftig drivbildning att man har vid dåligt väder en för platsen tillägnad lastmaskin som bara står där och lastar bort snön, oavbrutet. Drivorna kan på några timmar bli två meter höga och täcka mer än halva vägen vilket lämnar enkelfiligt, kolonnkörning och spektakulärt usel sikt som enda möjliga alternativ.

Ett problem idag är att alla moderna bilar har så låg markfrigång. Kör en bil från början på 80-talet och den har högre markfrigång än alla knasigt dyra Crosscountrys och Alltracks med plastskärmar. Behövs inte mycket snö för att en modern bil bara ska kasa fast av friktionen mot undersidan. Det är ren fysik, det går inte trolla bort med en massa antispinn, antisladd, ABS, XPS och THX.

Tog denna bild i morse, vägen var plogad igår vid 22-tiden och därefter kom knappt någon snö. Nu bor jag i skogsbygden så drivbildningen är ganska liten men är ändå 1/4 in på vägbanan med 40 cm snö. Man kan forcera sig genom med god fart om det inte går att köra förbi, men stannar man så blir man stående.
Bilvy av en vinterväg med snödrivor som sträcker sig in på vägbanan i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Jag bor också i Skåne, lite som du Snigla tror jag, med några hundra meter egen väg att forcera. Tur att jag köpte en ordentlig trädgårdstraktor förra året, den gör nytta nu! Synd att jag inte har lärt mig köra ordentligt, kasar man utanför vägen i sidled är det svårt att ta sig upp igen har jag märkt... :)

Trädgårdstraktor som plogar snö i mörker med tända lyktor och varningstriangel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Även traktorer behöver snökedjor (och 4-hjulsdrift ;))

Traktor med snökedjor använder snöslunga på snötäckt väg i bergig terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr B
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Fenomenet är kanske obekant för svenskar men i Skåne driver snön snabbt. Är det under nollan, snöar och blåser så kan en nyplogad väg bli ofarbar inom en halv timme. Har på en del riksvägar (bla. 13, 11) på vissa ställen sett så kraftig drivbildning att man har vid dåligt väder en för platsen tillägnad lastmaskin som bara står där och lastar bort snön, oavbrutet. Drivorna kan på några timmar bli två meter höga och täcka mer än halva vägen vilket lämnar enkelfiligt, kolonnkörning och spektakulärt usel sikt som enda möjliga alternativ.

Ett problem idag är att alla moderna bilar har så låg markfrigång. Kör en bil från början på 80-talet och den har högre markfrigång än alla knasigt dyra Crosscountrys och Alltracks med plastskärmar. Behövs inte mycket snö för att en modern bil bara ska kasa fast av friktionen mot undersidan. Det är ren fysik, det går inte trolla bort med en massa antispinn, antisladd, ABS, XPS och THX.

Tog denna bild i morse, vägen var plogad igår vid 22-tiden och därefter kom knappt någon snö. Nu bor jag i skogsbygden så drivbildningen är ganska liten men är ändå 1/4 in på vägbanan med 40 cm snö. Man kan forcera sig genom med god fart om det inte går att köra förbi, men stannar man så blir man stående.
Tror du har helt rätt i dina iaktagelser om frigång osv. Men i övrigt, vilken drömväg att bara ge järnet på. Lekstuga hela vägen hem!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Fenomenet är kanske obekant för svenskar men i Skåne.....
Skåne tillhör...? Danmark?

;)
 
MagHam skrev:
Skåne tillhör...? Danmark? ;)
Efter att ha flyttat ner för snart 20 år sen från Stockholm är mina iakttagelser att vad det än tillhör så är det inte Sverige. Kultur, kynne, trafikvett, byggnadstradition, klimat, natur, geografi, dialekt, ortnamn .. ingenting stämmer med vad som pågår norr om Markaryd. (y)
 
tompaah7503 skrev:
Efter att ha flyttat ner för snart 20 år sen från Stockholm är mina iakttagelser att vad det än tillhör så är det inte Sverige. Kultur, kynne, trafikvett, byggnadstradition, klimat, natur, geografi, dialekt, ortnamn .. ingenting stämmer med vad som pågår norr om Markaryd. (y)
trafikvett i Skåne? Jag är uppvuxen i Småland och efter att ha bott i bl a Uppsala i några år och utomlands en tid men numera bosatt i Skåne så kan jag inte förstå vad du menar med trafikvett i Skåne? Eller är det folk på genomresa som kör som idi-ter? :confused:
 
Vi har de senaste 11 åren kört Audi Quattro och tagit oss fram överallt där vi velat ta oss fram. Nu byter vi märke till folkvagn och det skall bli intressant att se hur 4Motion beter sig.
 
Det är säkert alla som har bråttom till Tyskland för att handla som kör så... :D
 
Mr B skrev:
Det är säkert alla som har bråttom till Tyskland för att handla som kör så... :D
Eller så är det mig han sett ute på vägarna. Det är ta mig tusan bara jag som kan köra ordentligt i hela Skåne ;)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Nej, vi är minst 2 som kan köra! (y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
-RB- skrev:
Eller så är det mig han sett ute på vägarna. Det är ta mig tusan bara jag som kan köra ordentligt i hela Skåne ;)
Kunde, du har ju bytt till VW ;)
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
I morgon, ja. Sen är det kört. Börjar visst bli gubbe...
 
Antispinn kopplas ur när man kör i besvärliga väglag eller sitter fast, annars blir man stående där med en motor som inte vill dra !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.