Hej!
Senaste dagarna har vi haft problem med kluckande i diskhon efter att vi har duschat.. Ej översvämning i duschen så att säga. Idag märktes det även i toastolen när vi spolade (15 min efter duschning), då det också/fortfarande kluckade i avloppet..

När jag sen spolade i diskhon så försvann ljudet, MEN.då började toalettstolen klucka!

Först trodde vi att det var dags att göra rent "rören under diskbänken".. och brunnen i duschen.. men det är lite mysko..

Vi lyckades få fram vårt inspektionsrör utanför huset och kikade ner.. fullt med spindelväv (så det har inte varit översvämning där på ett bra tag - sen vi grävde om avloppet för ett par år sedan).. Men kikade man ner i röret så var det mer vatten än det brukar..

Vi provade spola i toa medan en tittade i röret, rann förbi ok..och sen kom en stor "luftbubbla".. Och eftersom det redan runnit ut från huset..så kändes det som om den kom ifrån trekammarbrunnen - och om den kom därifrån.. vad innebär det? Fullt? Nått som inte fungerar?

Skulle stoppet ha varit i huset skulle inte spolningen ha kommit i röret utanför så snabbt?

Givetvis är det MASSA snö ute nu..så jag har svårt att komma in i trekammarbrunnen.

PS - vi ska ha vår årliga slamsugning nu.. men vi är tre personer här (plus sommargäster).. bli det verkligen fullt?

Tips / tankar?

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Åsa Lund
Förutom brunnen som du varit inne på kan kluckande tyda på att avloppet inne i huset behöver rensas/spolas. Bör göras ungefär vart tionde år. Det sätter igen av fett och annat.
 
Vi hade problem med stopp i avloppet för två år sedan ungefär, då grävde vi om röret utanför huset (ca 15 m) ner mot trekammarbrunnen. Men precis innan, när vi hade stopp, så rensades rören inne tre gånger den våren plus att vi lät en röris byta ut rören på en bit som vi tyckte saknade tillräckligt fall.

Vi har egentligen ett ganska lätt (om man kan säga så) rörsystem i huset. Det är ett gammalt hus där avloppet installerats i efterhand. Vi har två golvbrunnar och en toaanslutning i badrummet, som alla fäster ihop på ett rör ner från golv till tak i källaren (där finns en öppning/renshål).. sedan går det ca 3 meter rör i golvet under betongen fram tills dess att kökets/diskhons avlopp ansluter ifrån "taket" också.. sen går det under stenmuren/grundmuren på huset och vi har ett inspektionsrör precis utanför muren.. sedan går det en 15 meter rör i lutande terräng ner till betgonbrunnen/trekammarbrunnen.

Så det är förhållandevis lite rör att leta fel i så att säga.

Det var därför vi blev lite fundersamma när spolade i toan (andra gången) och det rann förbi nästan direkt i inspektionsröret.. och att det några sekunder efter det kommer en jätteluftbubbla,

Kan också tillägga att jag har varit på toa nu några timmar efter.. och dessutom diskat några tallrikar i diskhon.. och varken hört bubblor eller fått översvämning i toan.

Om vi hade stopp inne nånstans, borde det inte liksom vara lika mycket "stopp" nu.. som innan? eller iaf klucka lite efter jag spolat tex..

..nu har bara kluckandet dykt upp (när vi märkt det, senaste dagarna) efter att maken duschat (medan).. och det var då jag började fundera på brunnens fullhet.. om det blir så stor belastning när han duschat att vattnat då har typ täckt för inkommande rör i brunnen.. eller nått (bara en tanke/fundering).. och sen att det ändå sjunker undan,.

åh, va jag hatar sådana här problem haha *suck*
 
För några dagar sedan hade det varit ett relativt lätt uppdrag att leta sig in i trekammarbrunnen o kolla ner, nu känns det nästan oöverstigligt.. då vi för första gången i år har fått snö typ - och vägen ner till brunnen har såklart mest snö..
 
Ujuj, motionspasset för dagen avklarat.. skottade mig ut till trekammarbrunnen.. (och kors i taket - jag fick loss locket)

Givetvis skulle jag ju ha varit där när det bubblade.. så man såg det hela när belastningen låg på. Men nu blev det inte så..

Kontentan är.. att inloppet från huset ligger (iaf just nu) ovan ytan på skitkakan (så att säga) och skitkakan ser kompakt ut och har lossat lite från kanterna på brunnen.. dock är det (tycker jag) slam i de två kommande kamrarna också.. vilket kan indikera att det inte fungerar som det ska (?) .. kan vara så simpelt som att den är i stort behov av en tömning bara.. eller att nått annat inte stämmer..

hmm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.