vi har ett hus som kommer att bli ca 3 månader försenat enligt kontrakt, men det står dock inget i kontraktet om vite vid försening...finns det något man kan kräva ändå...har hört något om 1 procent av köpesumman för varje vecka som gått efter det datum som vi fått i kontraktet, men vet inte riktigt om det stämmer...
så nu undrar jag om det stämmer att säljaren är skyldig att dra av på köpesumman, vid försening..?? //Hustanten
 
Har precis suttit i samma sitts sj.. Och när inget e skrivet så kan du bara kräva kostnader som har blivit en fördyring för er.. Tex hyra av lägenhet magasinering av saker+ ev längre resor.. Men har man inte skrivit nått så kan man inte kräva någonting av husbyggaren.. Vårat hus är åxo minst 3månader försenat.. Dock har vi flyttat in nu i helgen, men det är mycket arbete som återstår på utsidan :( Det är vad jag har fått veta av forum medlemmar + att jag har haft kontakt med konsumenttjänstelagen.

Det du kan göra är att försöka förhandla med byggaren men e han jävig och inte är intresserad av förhandling så är det ända du kan yrka på det som konsumenttjänstelagen säger, vilket väger lite tyngre än abs 05.

Lycka till och hoppas att det ordnar sig för er ;)
 
För alla er som ännu inte skrivit på kontrakt - glöm inte definiera vitet! Se till att kontraktet granskas av någon som är byggjuridiskt insatt innan det undertecknas.

Jag la själv in ett rejält vitesbelopp och kunde flytta in i tid. Att jag sedan hade byggare omkring mig ytterligare ett par veckor är en annan sak - det viktigaste för mig var att komma in i huset i tid. Att man också är lite smidig gentemot entreprenören brukar löna sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.