Hatten av. Det är bland det coolaste rummet jag sett :)
 
Den stugan är bra mycket mer smakfull än några andra murade kåkar som visades här. Rikedomen skyddar inte för dålig smak.
Vad finns bakom det smalare valvet? Bara nyfiket!
 
Tack för all uppmuntran! Bakom det smalare valvet finns ingenting. Det är tyvärr resultatet av att det brann i skallen lite på mig. Storleken på första valvet styrs av att pelaren på höger sida måste vara centrerad i rummet. Jag tänkte att det skulle bli bättre att även göra valvet lite lägre för att det tydligt skulle särskiljas från de övriga och att det inte var resultatet av ett fel. Det är bara att konstatera att jag tänkte galet. Det hade sett bättre ut om det var lika högt som de andra, även om det var smalare. Min fru har dock förbjudit mig att göra om det så det får väl bli som det blev :(.

Anledningen till att centreringen är viktig är att det kommer sitta tre armaturer på vardera sida av rummet och mittpelarna måste därför stämma med armatur.
 
Nej, jag tycker det är helt rätt att göra valvet lite lägre också. Gå kolla i medeltida kyrkor. Det finns alltid en relation mellan höjd och bredd.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 2 till
  • Laddar…
T
Det är ju snudd på ordagrannt sagolikt :D Så jäkla coolt!
 
Wow, vilket bygge!

Påminner mig lite om restaurang Källaren i Kalmar vi åt någon gång. Härligt 'medeltidens' atmosfär.
 
Redigerat:
Där har någon kväll också spenderats!
 
b8q det var något som inte stämde i ditt inlägg.
Det var när jag såg att du är från Stockholm! Stockholmare brukar inte uppskatta göteborsskämt ;)

Tack för den! :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag käkade i ett källarvalvsrestaurang i Berlin där det finns otaliga tegelmurade källarvalv trots alla bombningarna. Vi vgar ett gäng från massor olika länder men jag fick lösa ut alla för att det accepterades bara cash och jag var den ende som hade några hundra Euro cash i fickan.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jag käkade i ett källarvalvsrestaurang i Berlin där det finns otaliga tegelmurade källarvalv trots alla bombningarna. Vi vgar ett gäng från massor olika länder men jag fick lösa ut alla för att det accepterades bara cash och jag var den ende som hade några hundra Euro cash i fickan.
Kul att se att det gamla knepet fortfarande fungerar! ;-)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Sandwich11 skrev:
b8q det var något som inte stämde i ditt inlägg.
Det var när jag såg att du är från Stockholm! Stockholmare brukar inte uppskatta göteborsskämt ;)

Tack för den! :)
Hint: Inte många som bor i Stockholm är faktiskt födda i Stockholm...;)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
Jajada skrev:
Tack för all uppmuntran! Bakom det smalare valvet finns ingenting. Det är tyvärr resultatet av att det brann i skallen lite på mig. Storleken på första valvet styrs av att pelaren på höger sida måste vara centrerad i rummet. Jag tänkte att det skulle bli bättre att även göra valvet lite lägre för att det tydligt skulle särskiljas från de övriga och att det inte var resultatet av ett fel. Det är bara att konstatera att jag tänkte galet. Det hade sett bättre ut om det var lika högt som de andra, även om det var smalare. Min fru har dock förbjudit mig att göra om det så det får väl bli som det blev :(.

Anledningen till att centreringen är viktig är att det kommer sitta tre armaturer på vardera sida av rummet och mittpelarna måste därför stämma med armatur.
Tycker det blev jättebra med olika höjd, proportionerna på det lägre valvet ser harmoniska ut. Supertufft rum för övrigt!
 
Meeeeeen!
Är huset färdigt? Eller det är vilande? Vilken cliffhanger!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.