Vet inte om detta borde tillhöra forumet för kök eller inredning men provar här.

Kommer öppna upp till nock och skapa ett rum som kommer bli kök/matrum/tv-rum. Vet att det finns olika åsikter om detta men det passar bra i mitt liv. Har inte spikat till 100% att et blir av men det är troligt.

Klart viktigast är att få ett ordentligt bra kök men man vill ju inte göra resten av rummet oanvändbart.

Med denna typ av ändring av ett äldre hus så blir det ju kompromisser. Huset var ju inte lpanerat för detta från början. Känner att jag behöver hjälp och inspiration.

Om någon har tankar kring hur jag bäst skulle kunna göra med mina förutsättningar tar jag tacksamt emot dem. Det gäller möblering för matbord och tv-hörna/vardagsrumsdel samt även om det finns bättre sätt att lösa köket en det jag hittills skissat på. Bord och skåp är inte i linje på just denna bild, den är "work in progress".
 
  • Ritning över planlösning för en kombinerad kök, matrum och tv-rum med mått, inredningselement och dörrar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några frågor för att underlätta att hjälpa dig:
Hur ser det ut idag?
Vad är det för budget?
Är det källare under?
Har du ofta gäster som kommer tidigt och stannar hela kvällen?

De tre första frågorna handlar om hur man planerar köket, eftersom det är dyrare om man drar om fläkt, avlopp och vatten. Som du ritat spisen blir det i kombination med öppet i nock rätt krångligt med fläktinstallationen, om du inte kör bänkvarianten som suger ut från sidan, men den funkar sällan bra i ett så stort rum.

Den sista frågan handlar om hur det är när du lagar man och diskar: är gästerna där redan från början, och sitter med drinken medan du gör färdigt maten, är de där hela kvällen, så att man ska diska medan de är där? Då är det bra att ha spis och ho placerade så att man som värd/värdinna får vara med.

Personligen föredrar jag att ön används mer för beredning (skära och sådant) och för uppdukning, som en buffé. Och, med tanke på utrymmet, skulle jag välja ett U-kök istället för ett parallellkök. Alternativt, om du verkligen vill ha en fristående ö, se till att matbordet får plats till höger, istället för att som nu ha ritat in ett oanvändbart dödutrymme.

En helt annan tanke är att sätta in en kamin/öppen spis mitt i, riktad mot vardagsrumsytan, och ha spisfläkten på andra sidan om den, då stöttar de varandra så att säga. Bredvid spisen en liten arbetsyta, sedan en ho, och därefter mer bänkyta. Men ha den stora diskhon mot väggen, oavsett vilken plan du kör på, det är min åsikt iallafall.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Några ytterligare frågor:

Hur många ska laga mat samtidigt till vardags?
Hur många ska rymmas vid matbord resp. soffbord till vardags resp. till fest?

Samt gärna en förklaring på vad de 5 vita köksenheterna är.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Svar i lite blandad ordning

Idag ser det ut enligt bifogad bild bortsett från att sovrum uppe till vänster inte finns. I den nya skissen är det det två rum till höger om trappan. Dvs tre rum totalt. Notera att bilderna är roterade i förhållande till varandra. I nya skissen är norr uppåt och i originalet är söder uppåt.

Budget 1 miljon men hoppas och tror i dagsläget på mindre. Kommer göra rätt mycket själv och räknar med 1 års byggtid totalt.

Det är inredd källare under.

Hur ofta är ofta? Gäster är dock i princip alltid inblandade i matlagningen. Dvs jag har inte maten klar när de kommer.

Till vardags är det bara jag som lagar mat men då storkok ofta med mer än en rätt (till matlådor). Stort och lättanvänt kök är viktigt för mig. Speciellt då jag gillar att experimentera med mat.

Soffbord behöver sällan rymma mycket folk. matbord upp till 10 och blir det fler tar man hjälp av soffbordet (inte superviktigt att alla alltid kan sitta bra och rätt). Normalfall skulle jag dock säga ca 6-8 pers. Efter maten brukar det oftare bli mingel än att alla sitter i soffan och vissa går tidigare än andra.

De fem skåpen är lite oplanerade. En tillfällig plan om det är lösbart är (från vänster till höger):
Diskmaskin och ugn, diskmaskin och micro, kyl, frys, skafferi. Omvänd ordning om jag byter plats på häll och ho. Som sagt är detta bara en initial plan så köket kan ju bli helt annorlunda.

Fokus är dock inte på dessa tillställningar utan på min egen vardag.

Att tex lägga 50000 på en fläktlösning är inget problem om det är det som krävs.

Att ha bänkarna mot väggen har jag själv inte hittat någon bra lösning för. Köksön är inte där för att det är "poppis" utan för att jag inte kommit på något bättre. I fallet med ett U-kök, var skulle man placera det?

Bara ett fönster, det vid trappan, är högt nog att komma över bänk (och bara knappt). Att byta/flytta fönster är inget alternativ då jag inte tror jag kan få till fasaden (plåtfasad som jag inte hittat någonstans).
 
  • Ritning av ett befintligt hus med planlösning som inkluderar kök, vardagsrum, sovrum och entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kan du i den gamla ritningen markera var köket ska vara?
För jag får inte ihop det med fönster och dörrar.
 
Roterade bilden och ritade lite.
 
  • Roterad bild av en planritning med markerade platser för köksö och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då förstår jag din idé bättre, och tanken på en central ö.

Av ritningen att döma ser du ju ut att ha en murstock mellan spis och städskåp? Sådant brukar vara problematiskt att ta bort. Isåfall bör du placera spis och ö i anslutning till den, och matplatsen blir då helt naturligt ungefär på samma plats som idag.,

Där du ritat in skåp bör du iallafall fortsätta ända ut i hörnet och inte ha en tom hörna, inte minst av rent estetiska skäl. Alternativt ett riktigt skafferi där.

Tänk också på att du inte kan räkna in bänkytan på andra sidan köksön och förvaringen i underskåpen du ritat in där i matlagningsytan, om man är ensam att laga mat, det blir som att leka hela havet stormar med allt spring runt köks-ön. Bättre att bara ha utstickande bänkskiva där som "barhäng"/ frukostbar. Därför är det enligt min mening lite dumt att bara tänka högskåp mot väggen, man behöver arbetsyta där också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Även om fönstren sitter lågt i förhållande till en 90 cm arbetsbänk kan man ordna bänkyta/skåp där ändå. Antingen att man har 70 cm höga skåp (eller den höjd som går) eller att man har en uppfällbar bänkskiva. I det första fallet får man ju inte en arbetsbänk men man får förvaring och plats för kaffebryggare och liknande som kan stå lägre, och gör man bara 50 - 60 cm höga skåp kan man ha dem som sittbänk för gäster. Det andra alternativet gjorde vi i vårt första lilla kök som i första hand saknade arbetsytor och där var det skåp på vardera sidan av fönstret som vi band ihop med en skiva som i ena änden satt med gångjärn och i andra stöddes av en list (vi ville ju att den skulle gå att vika undan så det gick att tvätta fönstret).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Då förstår jag din idé bättre, och tanken på en central ö.

Av ritningen att döma ser du ju ut att ha en murstock mellan spis och städskåp? Sådant brukar vara problematiskt att ta bort. Isåfall bör du placera spis och ö i anslutning till den, och matplatsen blir då helt naturligt ungefär på samma plats som idag.,

Där du ritat in skåp bör du iallafall fortsätta ända ut i hörnet och inte ha en tom hörna, inte minst av rent estetiska skäl. Alternativt ett riktigt skafferi där.

Tänk också på att du inte kan räkna in bänkytan på andra sidan köksön och förvaringen i underskåpen du ritat in där i matlagningsytan, om man är ensam att laga mat, det blir som att leka hela havet stormar med allt spring runt köks-ön. Bättre att bara ha utstickande bänkskiva där som "barhäng"/ frukostbar. Därför är det enligt min mening lite dumt att bara tänka högskåp mot väggen, man behöver arbetsyta där också.
Murstocken kommer rivas. Det skall in en pelare som stöttar nockbalk där.

Framgår nog inte tydligt i skissen men fönstret är mindre än 600 från väggen. Att ha skåp hela vägen till hörn går alltså inte och man vill inte heller ha dem för nära. Var hos en köksplanerare och ville själv prova att ta in en 40 cm bänkskiva (på skåp eller bara en skiva) mellan högskåp och hörn men han avrådde och när vi ritade det såg det inte så bra ut. Han tyckte ett tomrum skulle fungera mycket bättre och jag är benägen att hålla med.

Att ta bort skåpen på "fel" sida känns inte som ett alternativ. Åtminstone inte om jag inte kan ersätta dem med annat. I och med att jag inte tänk ha diskmaskin på "arbetssidan" så kommer jag ha plats för det mesta/allt jag behöver ofta på arbetssidan" men i och med den öppna planlösningen och brist på plats i övrigt så vill jag ha kvar denna förvaringsmöjlighet. Helt ok med andra lösningar än denna köksö dock.
 
BirgitS skrev:
Även om fönstren sitter lågt i förhållande till en 90 cm arbetsbänk kan man ordna bänkyta/skåp där ändå. Antingen att man har 70 cm höga skåp (eller den höjd som går) eller att man har en uppfällbar bänkskiva. I det första fallet får man ju inte en arbetsbänk men man får förvaring och plats för kaffebryggare och liknande som kan stå lägre, och gör man bara 50 - 60 cm höga skåp kan man ha dem som sittbänk för gäster. Det andra alternativet gjorde vi i vårt första lilla kök som i första hand saknade arbetsytor och där var det skåp på vardera sidan av fönstret som vi band ihop med en skiva som i ena änden satt med gångjärn och i andra stöddes av en list (vi ville ju att den skulle gå att vika undan så det gick att tvätta fönstret).
Nu kommer jag låta tråkig och gnällig inför något som ju i grund och botten är ett sunt förslag.

Funktion går för form för mig. Men det finns dock vissa saker som jag ändå vill ha till rent estetiskt.
Jag vet inte riktigt vilka ord som beskriver det jag vill ha men skulle tro att det är vad man kallar för "modernt kök" idag. Dvs släta luckor, inga krusiduller och raka linjer. Har svårt att se ovanstående lösningar i ett sådant kök. Dock skall jag titta lite på det för iden som sådan är ju sund.

Tilläggas skall att jag har varit inne på att skippa köksön och bygga bänk till vänster om skåpen, det fönstret är ju upphöjt, och fortsätta med en vinkel från trappa till pelare (där murstocken finns idag). Dvs delvis likt dagens kök.
Flera problem med detta dock. För lite arbetsyta, långt mellan spis och skåp och båda köksplanerar jag varit hos hittills säger att ett kök utmed väggen, rakt eller L, passar inte i denna typ av rum (är själv inte estet så det står för dem).
 
BirgitS
Du låter inte gnällig, det är så olika hur folk vill ha det och här spånar vi idéer bara. :)

Men det kan se lite klossigt och väldigt stort ut med 5 högskåp mitt på en vägg, så någon sorts mjukare avslutning åt båda hållen kan nog se bra ut, något typ http://www.ballingslov.se/koek/koks...an-lucka/hornavslutning-malad-fanerad-hak1308 är ett sätt att lösa det men det finns säkert andra också.

Köksö passar bra när du har gäster som ska stå och hänga i väntan på att maten blir klar och att jobba i ett parallellkök är ju väldigt effektivt. Men om de ska kunna sitta på barstolar måste skivan gå ca 30 cm utanför skåpen och ett sätt att lösa det är att ha grundare skåp åt det hållet och framför allt använda skåpen för sånt som ska direkt till och från matbordet, ljus, servetter, underlägg osv.

Med tanke på alla dörrar och fönster nere i vänstra hörnet verkar inte det hörnet vara en riktigt bra plats för en soffgrupp utan i så fall nedre högra hörnet men då blir det ju inte en optimal placering av matbordet i förhållande till köksön.

Matbord för 10 blir ungefär 2,5 m långt om man kan sitta runt om. Jag tycker att programmet Sweet Home 3D fungerar väldigt bra för att enkelt pröva olika möbleringar.
 
Tack för tipset om hörnhyllorna. Har sett sådana men inte haft en tanke på att använda dem själv och då har jag ändå haft i åtanke att om man skulle stoppa in en passbit någonstans kunde man göra en smal hylla av den.

Att sitta vid köksön hade jag inte tänkt ha med i konceptet. Det tar för mycket plats åtminstone i denna lösning. Är som sagt inte ideala mått på rummet för att få in tre funktioner så kompromisser blir det. Kompromissviljan är dock lägst på köket :) Lite har jag lekt med iden att ha sittplats på kortsidan för att det ändå inte går att göra något där då pelaren är i vägen.

Sweet home 3d skall jag absolut kolla på Har hittills bara provat köksprogram och de fyller ju bara en funktion.
 
BirgitS
Absolut bra idé att ha sittplatser på kortsidan av ön, men tänk på att det behövs ett överhäng där då i stället.

Du kan ju platsbygga någon sorts hörnhyllor så att det ansluter på ett bra sätt mot fönstret.
 
Våga vägra köksö :)
Vad sägs om ett L-format kök längs med hörnet uppe till höger och en stor centralt placerat matbord istället för köksön? Sen något soffhäng nere vid fönstren mot altansidan
 
Stuff skrev:
Våga vägra köksö :)
Vad sägs om ett L-format kök längs med hörnet uppe till höger och en stor centralt placerat matbord istället för köksön? Sen något soffhäng nere vid fönstren mot altansidan
De köksplanerar jag träffat tycker inte man skall ha köket mot väggen i denna typ av rum. Detta kan ju dock bero på att det just nu verkar vara "mode" i att ha köksö.
Två "fysiska" problem för mig dock. Fönstret är mycket lägre än en bänk. Pelaren sticker ut ganska ordentligt och en bänk som bara sträcker sig till pelaren blir för kort. Lösbart.

Är det så att köksplanerarna har helt fel och det går bra att ha ett L-kök i denna typ av rum? Ger mig definitivt fler options även om det på grund av tex fönster kanske faller på att det inte går att göra bra.

Även en risk att det blir väldigt långt från kyl/frys/ugn etc till bänk och funktion är ju viktigast för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.