Har en liten fråga om ventilationen från köksfläkten. När sotaren var här så kommenterade han att röret från köksfläkten gick in i samma kanal i skorstenen som ett rör från en ventil på en toalett gjorde, och den lösningen gillade inte han. När han var uppe på vinden hittade han dessutom hål på röret från köksfläkten så det var jag tvungen att åtgärda i alla fall. Han rekommenderade att man drog ett nytt rör från fläkten genom vinden och tog upp ett nytt hål i yttertaket bara för fläkten om man säger då.

När jag sen hade en annan kille här för att kolla på skorstenen, så sa han att det inte gjorde så mycket att dom använde samma kanal, bara dom inte delar rör på vägen till skorstenen. Visst finns det en liten risk att man kan trycka ner luft från köket ner på toaletten, men då den måste ut i skorstenen först tyckte han att man kunde fortsätta ha det så, bara man gjorde något åt hålet på röret från fläkten.
Hur ligger det till med det här? Det känns lite onödigt att behöva ta upp nytt hål genom yttertaket om jag inte måste. Kan jag bara dra ett nytt rör från fläkten (som jag också skall byta) upp på vinden och in i skorstenen så skulle det vara det bästa.
Vad behöver jag tänka på om jag skall dra ett nytt rör? Jag skall göra en ny genomgång genom innertaket (trätak) upp på vinden. Sotaren som kollade på skorstenen sa att jag skulle ha ett rör med 3 cm isolering runt omkring av brandsäkerhetsskäl. Finns dom färdiga eller pusslar man ihop rör och isolering själv? Vart kan jag enklast hitta sånt?

/Henric




 
Hej
jag skulle tro att det är pga brandrisken som köksfläkten måste ha en egen kanal, och ja den ska ha 30mm brandmatta (Finns att köpa färdigt på rulle) hos tex bauhaus.

/Almis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.