Hej på er,

Jag har totalt fastnat på att jag inte hittar formeln som räknar ut rätt resultat i kolumn Värde och Rad A3.
Excel-tabell som visar total antal enheter och värde, inklusive kända värden för grupper A1 och A2 och ett saknat värde för A3.
Total är alltså känt, 18 enheter ger värde 69. Sen finns 3 delmålgrupper, A1, A2, & A3, antal i enheterna är känt. Värdet är känt i enhet A1 & A2 men efterfrågas alltså i A3.

Jag har ett helt blad med liknande problem så ultimat vore om någon som är vassare än mig kan hitta excel-formeln för det :)

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Hmm, vet inte om jag förstått fel, men det låter som en enkel formel.

Summan är alltså i Totalen.

Om jag antar att detta är högst upp iett excelblad(så att raderna ä 1,2,3... och Kolumnerna A,B,C...) så i den röda cellen (C5) borde det väl bara stå:
= C2 -C3 -C4
I detta fallet blir resultatet i C5 då -71

Dvs: -71+77+63 = 69

/K
 
  • Gilla
backstromj och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar på att där är något genomsnitt i detta?
Totalt snitt av 18 enheter är 69
Snitt i grupp A1 med 6 enheter är 63, osv.
Vad är snitt i grupp A3.

Formeln för det totala snittet är 1/18*(6*63 + 8*77 + 4*x) = 69
bryt ut x:
x = (69*18 - 6*63 - 8*77)/4 = 62
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Uppgiften här är alltså att hitta på alla möjliga lösningar givet de ofullständiga uppgifterna i första inlägget och sedan får vi se vilken lösning som passade till det faktiska problemet?
 
  • Gilla
ghoti och 4 till
  • Laddar…
Jo även jag provade men raderade mitt svar, när jag insåg att det fattas uppgifter om vad "Värde" är, för att kunna räkna detta exempel.
 
  • Gilla
backstromj
  • Laddar…
Haha, Mathias och HasseTeknik har en poäng...men vem leder nu, är det medeltal eller summa som avses med "total" :D

/K
 
  • Gilla
backstromj
  • Laddar…
Fantastiskt, jag tror att 13th Marine fick till det. Ska testa på några fler exempel.

Ledsen om förklaringen var ofullständig. Total är alltså det totala snittet, eller indexet om man vill kalla det så. Alla summor kända utom indexet på A3 vilket är det resultat jag vill räkna ut.
 
13th Marine skrev:
Jag gissar på att där är något genomsnitt i detta?
Totalt snitt av 18 enheter är 69
Snitt i grupp A1 med 6 enheter är 63, osv.
Vad är snitt i grupp A3.

Formeln för det totala snittet är 1/18*(6*63 + 8*77 + 4*x) = 69
bryt ut x:
x = (69*18 - 6*63 - 8*77)/4 = 62
Det funkade perfekt! Stort STORT Tack!
 
Får man fråga vad det är för något? :x
 
Det får man absolut. Det är ett testresultat jag hittat som inte var fullständigt pga litet antal observationer men eftersom jag visste alla utom en kändes det definitivt som att det skulle gå att räkna ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.