Spännande att titta på för mig som aldrig gjort något liknande :)

Plus att det coola skägget får mig att lita obetingat på allt han säger!
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
ByggahusTV är ett lyft för Byggahus :)
 
  • Gilla
Robban8 och 1 till
  • Laddar…
K
Har en direkt fråga till Patrik: Har det någon gång hänt att du fastnat med skägget i flytspacklet och att det stelnat så du fått klippa av det?
 
  • Gilla
hejhopp och 3 till
  • Laddar…
Det är väl också ganska vanligt att elektrikern najar fast värmeslingorna i armeringsnätet med buntband - det gjorde man iaf i mitt badrum innan det flytspacklades.

Så slipper man flytspackla i flera lager, alltså.
 
Redigerat:
G
Jag undrar varför ni använder LIP's tätskikt.
Byggahus är ett så stort forum för hemmafixare och andra att ni borde föregå med gott exempel och använda något av de tätskikt som klarade Länsförsäkringars tätskiktstest 2016. LIP klarade det inte även om det är godkänt av BKR.
 
Patrik jobbar enligt BKR:s rekommendationer och vi nöjde oss med det. Jag hade inte en tanke på Länsförsäkringars test. Jag ska undersöka lite och ber att få återkomma.
 
Superbra med en video och denna genomgång!

Var det fler än jag som inte hängde med helt och hållet i det där våtrummet, indelat i två delar och han gjorde lite olika saker i de olika delarna?
 
Det ska finnas en dusch till vänster och ett badkar till höger. I mitten placeras en toalett och ett handfat. Patrik gör alltså tre olika fall på liten yta.
 
Jag tittade också på länsförsäkringars test och det känns som att det mer handlar om tur kring hur man specifikt fått till folie osv runt rörgenomföringar, brunnar osv. Min enda slutsats är att platta på mark är de enda jag skulle våga sätta folie på idag då plattan inte är fuktkänslig på samma sätt som träskivor..
 
O
gäst skrev:
Jag undrar varför ni använder LIP's tätskikt.
Byggahus är ett så stort forum för hemmafixare och andra att ni borde föregå med gott exempel och använda något av de tätskikt som klarade Länsförsäkringars tätskiktstest 2016. LIP klarade det inte även om det är godkänt av BKR.
Det testet kan man bortse ifrån enligt mig. Om inte BKR hade godkänt tätskiktet hade varit en anledning att reagera på att BH hade haft med det. Inte som det är nu.
 
T
Hängde inte riktigt med på hur han särkerställde fallet på den större delen, vid brunnarna skrapar han ju fram fallet när spacklet börjar sätta sig det är jag med på. Men på stora ytan, förlitar hans sig helt på att flytspacklet har sådan exakt konsistens att det inte flyter ut helt plant innan det sätter sig utan stannar i tillräcklig vinkel baserat på att han började hälla där det ska vara högsta punkt?
Att man sätter dit höjdpinnar gör ju inte att spacklet ger fanken i att flyta dit menar jag, så hur håller man pli på spacklet att det inte flyter ut för mycket där det ska va lägre?
 
med hjälp av höjpinnarna. plant från väggar&dörröppning men ca 1m från brunnen är höjden på höjdpinnen något lägre och samma på nästa pinne är en annan höjd något lägre mot brunnen.. kan va lite flummigt berättat.
 
T
jo jag e med på att man använder höjdpinnarna som markörer, men hur säkerställer man att spacklet inte rinner iväg från "högpunkten", överdrivet men försök göra ett fall i filmjölken lixom..
antingen måste flytspacklet ha en jäklans exakt viskositet så det ligger still med någon % fall, eller så måste man ju va där och skyffla konstant tills det satt sig tillräckligt för att ha stabiliserat sig.
 
gäst skrev:
Jag undrar varför ni använder LIP's tätskikt.
Byggahus är ett så stort forum för hemmafixare och andra att ni borde föregå med gott exempel och använda något av de tätskikt som klarade Länsförsäkringars tätskiktstest 2016. LIP klarade det inte även om det är godkänt av BKR.
Man kan inte utgå från massa olika tester utan går efter BKR.
Tänk om alla försäkrings bolag plus alla tillverkare skulle göra tester, då skulle jag garantera att det inte skulle finnas ett ända system som skulle vara godkänt.
Sen att Länsförsäkringars test är ett skämt och inte har med verkligheten att göra är en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.