tja har tänkt att byta alla innertak på övervåning i hus byggt 1936 och tå tånkte ja sätta dit ångbroms och 45 mm isolering

Frågan är hur mycke måste rivas och vart ska jag sätta ångbromsen? Vill ju inte bygga in fel matrial😀 idag är de spån/svart papp/spåntad trätak/board/takskiva
Jag hade velat riva in till spåntade trät och montera ångbromsen på den är de ok?
 
Gjorde en liknande manöver i ett av våra rum. Rev snedtak tills jag nådde råsponten på yttertaket. Spikade dit läkt 25 mm tror jag som skapade luftspalten mot råsponten. Fäste vindduk här och sedan linisolering 120+45 och efter det ångbroms i form av papp. Körde med isolinas produkter. Efter ångbromsen satte jag gips. Ångbromsen skall ju monteras så nära den varma sidan man kan. Normalt precis innan gips eller precis innan gips + osb.
 
Kan påpeka att de gäller både snetak och rakt vanligt tak och ska gipsa snetak och sätta takskivor uppåt... Måste man skapa luftspalt om man behåller spånten?
 
Antar att alla är trötta på denna fråga men gogglat och läst i timmar nu och inte hittat de optimala😀😀
 
Det finns en isolerande gipsskiva man kan montera. Bygger 40mm. 10mm av det är gips. Och 30mm skum. Detta skum är en ångbroms i sig då den är så tät. Skarvar fogas samman. Kanske kan vara värt att kika på?
 
Är det optimalt att ha gips där fukt ska kunna vandra fram & tillbaka?
 
Gips är diffusionsöppet. Är så i de flesta hus. Så ser inget problem. Fuktnivåvera bör inte bli i närheten så höga. Gips en är öppen, men isoleringen ångbroms. Så fukttillskottet inte når kalla delar i den utsträckning att det blir problem.

Men sedan bör ts även tänka på att för mycket tätning medför att hen borde öka på ventilationen i bostaden.
 
Och ja luftspalt mellan råspont och isolering vore sunt.
 
Kolla på isover takstolsskiva 37. Då har du färdig luftspalt.
 
Men ja menar inte råspont som är ytterst mot lakläckt utan råspånt innetak i dagsläget
 
Ah. Där ska du inte ha luftspalt
 
Ska försöka beskriva igen är inte så lätt😀😀 utifrån... Takpannor/läkt/papp/spånt/luftspalt/sågspån/papp/råspånt och när vi är så långt in är de i huset😀 och de va där jag tänkte regla 45 och lägga isolering sen nya takskivor och gips i snetak och är osäker på vart jag ska sätta ny ångbroms och vill ju regla så lite som möjligt då takhöjden blir drabbad och om ja kan låta den innersta råspånten va kvar då ja typ bygger in den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.